بایدن یک قانون تحریمی علیه ایران را تمدید کرد

کدخبر: ۴۹۴۸۵۷
اقتصادنیوز: بنابر اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری ایالات متحده تحریم های ناشی از بند ۱۲۴۵ قانون دفاع ملی سال ۲۰۱۲ آمریکا را تمدید کرد.
بایدن یک قانون تحریمی علیه ایران را تمدید کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همزمان با آنکه مذاکرات وین در انتظار سیاسی او بر سر چند موضوع مهم به منظور بازگشت به برجام و لغو تحریمهای یکجانبه ضد ایرانی است، یک قانون تحریمی علیه ایران را تمدید کرد.

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تحریم های ناشی از بند ۱۲۴۵ قانون دفاع ملی سال ۲۰۱۲ آمریکا را تمدید کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای به نقل از بایدن اعلام کرد گزارش های ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی به کنگره و با توجه به شرایط اقتصاد جهانی، سطح ظرفیت مازاد و در دسترس بودن ذخایر استراتژیک، بر اساس بند ۱۲۴۵ قانون دفاع ملی سال ۲۰۱۲ و مطابق با تصمیمات قبلی، دقیق بررسی شده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده است بر اساس این گزارش، بایدن به این نتیجه رسیده است  که "عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران وجود دارد تا امکان کاهش قابل توجه حجم نفت و فرآورده های نفتی خریداری شده از ایران یا از طریق موسسات مالی خارجی را فراهم کند."

 در این بیانیه همچنین آمده است که رئیس جمهوری آمریکا به بررسی وضعیت از نزدیک ادامه خواهد داد.

تحریم بند  ۱۲۴۵ "قانون اختیارات دفاع ملی" سال مالی ۲۰۱۲ برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده بود که بانکهای خارجی را که با بانک مرکزی ایران معامله کنند، تحریم می کند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

انریکه مورا هماهنگ‌ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها سه‌شنبه گذشته راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. ایران و اتحادیه اروپا معتقدند که جلسات برگزار شده، فرصت مجددی را حاصل کرد تا دو طرف روی ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند.

آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود، مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران می گوید: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید