محور گفتگوی بلینکن با همتای اوکراینی خود

کدخبر: ۴۹۷۴۴۳
اقتصادنیوز: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تامین غذا برای میلیون ها اوکراینی و میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان به معنای واقعی کلمه توسط ارتش روسیه گروگان گرفته شده است.
محور گفتگوی بلینکن با همتای اوکراینی خود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود در مورد دیپلماسی و روش های موجود برای خروج غلات اوکراین از این کشور گفتگو کرد.

 وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: بلینکن در این دیدار خاطرنشان کرد که بحران امنیت غذایی  در سطح جهان که  به دلیل جنگ بی رحمانه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ایجاد شده، مستلزم واکنش جهانی است و آنها درباره راههای بالقوه صادرات غلات اوکراین به بازارهای بین المللی گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است که بلینکن همچنین جزئیاتی در مورد 40 میلیارد دلار کمک مالی اختصاص یافته به اوکراین در هفته گذشته به وزیر خارجه اوکراین ارائه کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، بلینکن بار دیگر بر حمایت قوی این کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مواجهه با تهاجم مسکو تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیش از این در نشست هایی در سازمان ملل،  روسیه را متهم به استفاده از غذا به عنوان یک سلاح در اوکراین کرد و گفت: به نظر می رسد دولت روسیه فکر می کند که استفاده از غذا به عنوان یک سلاح به  دستیابی به اهدافی که تهاجم نتوانسته است به آنها دست یابد از جمله شکستن روحیه مردم اوکراین، منجر می شود.

وی ادعا کرد: تامین غذا برای میلیون ها اوکراینی و میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان به معنای واقعی کلمه توسط ارتش روسیه گروگان گرفته شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست امنیت غذایی در سازمان ملل که ریاست آن را برعهده داشت، گفت: همانطور که تصمیم روسیه برای شروع این جنگ غیرقابل توجیه است، مسئولیت اختلال در صادرات این کالاها و مشکلاتی که عدم صادرات غلات و کود در سراسر جهان ایجاد کرده، نیز کاملاً بر عهده دولت روسیه است.

وی ادعا کرد: برخی تلاش کرده‌اند تحریم‌های اعمال شده آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر علیه روسیه را عامل تشدید این بحران بدانند. این دروغ است. زمانی که روسیه را با هدف پایان هرچه زودتر جنگ تحریم کردیم، عمدا و با دقت، استثناهایی را برای محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی ایجاد کردیم.

شبکه سی ان ان طی گزارشی مدعی شد، تصاویر ماهواره ای کشتی های روسی را در حال بارگیری غلات اوکراینی در کریمه نشان می ‌هد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این شبکه آمریکایی ضمن اشاره به تصاویر ماهواره‌ای از بندر سواستوپل کریمه گزارش داد : به نظر می رسد در اختیار گرفتن غلات اوکراینی توسط روسیه همزمان با ادامه جنگ علیه اوکراین در حال افزایش است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اخیرا ادعا کرده بود که حدود ۲۲ میلون تن غلات در سیلوهای اوکراین وجود دارد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر اتهام دزدیده شدن غلات اوکراین توسط روسیه را " اخبار جعلی" خوانده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید