قطعنامه نادر سازمان جهانی بهداشت علیه تهاجم روسیه به اوکراین

کدخبر: ۴۹۷۸۵۰
اقتصادنیوز: سازمان جهانی بهداشت قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن وضعیت اضطراری سلامتی ایجاد شده به دلیل حمله روسیه به اوکراین محکوم می‌شود.
قطعنامه نادر سازمان جهانی بهداشت علیه تهاجم روسیه به اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از رویترز، در جلسه عصر پنجشنبه سازمان جهانی بهداشت، قطعنامه پیشنهادی از سوی روسیه نتوانست رای بیاورد.

آمریکا و ۵۰ کشور دیگر قطعنامه‌ای را در محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین در سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده‌اند.

هر دو قطعنامه مجمع سازمان جهانی بهداشت و روسیه در مورد وضعیت اضطراری سلامتی در اوکراین و اطراف آن ابراز نگرانی شدید می‌کند اما قعطنامه پیشنهاد غربی می‌گوید که این وضعیت اضطراری به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شده است.

یوهنیا فیلیپنکو سفیر اوکراین در سازمان ملل در ژنو قطعنامه پیشنهادی روسیه در سازمان جهانی بهداشت را تحریف واقعیت توصیف کرد.

الکساندر علیموف معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در ژنو، قطعنامه پیشنهادی غرب را سیاسی، یک جانبه و مغرضانه دانست و قطعنامه روسیه را سازنده توصیف کرد.

وی پس از تصویب قطعنامه کشورهای غربی گفت: تحریف سازمان جهانی بهداشت قابل قبول نیست.

چین از روسیه در این رای گیری‌ها حمایت کرد و یانگ ژیلون سفیر این کشور در مقر سازمان ملل در ژنو گفت بحث در خصوص مشکلات سلامتی اوکراین در سازمان جهانی بهداشت اشتباه است.

در جلسه عصر پنجشنبه ۸۸ کشور به قطعنامه مورد حمایت غرب رای مثبت دادند درحالی که ۱۲ عضو با این قطعنامه مخالفت کردند. این درحالی است که بسیاری از کشورها به این قطعنامه رای ممتنع داده و تعدادی دیگر از کشورها در این رای گیری حضور نداشتند.

سازمان جهانی بهداشت دارای ۱۹۴ عضو است.

به گزارش ایرنا،  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید