به بهانه سرقت از صندوق امانات بانک ملی

طایفه دزدان و جامعه جرم زا

کدخبر: ۵۰۰۱۸۴
​نشانه‌های توسعه جرم سرقت در جامعهء ایران بسیار است. از کیف‌قاپی و موبایل قاپی و دزدی مرغ بریان تا زورگیری و خفت‌گیری در ملاء عام گرفته تا راهزنی و سرقت از منازل و مغازه‌ها و بیت‌المال.

سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه که شعبه بزرگی‌است  نمونه‌ای از توسعه سرقت در ایران و شاید یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین سرقتهایی باشد که باید در تاریخ جرمشناسی ایران ثبت شود.

 هنوز جزئیات این سرقت اعلام نشده است ولی شیوه ارتکاب سرقت هرچه باشد یقینا دقیق، پیچیده و سازمان یافته بوده است. چنین سرقتی در کنار انواع مختلف سرقت‌های دیگر نشان دهنده وضعیت خطرناک و جرم‌زای جامعه ایران است. به این معناست که موج بلاخیز سرقت، به عنوان یکی از مهمترین و مخربترین جرائم همچنان رو به بالا حرکت می‌کند. 

این درست است که استفاده از سیستمهای امنیتی و اقدامات نیروی انتظامی حتما در مقابله با سرقت و کاهش آن اثرگذار است. ولی بنا به یک ضرب‌المثل در جرمشناسی، وقتی جامعه جرمزاست، مجرمان یک گام از پلیس جلوترند.

شگفت‌آور این است که هیچگاه دولتها و سایر سازمانها و نهادها در برنامه ریزی‌ها و تصمیمات اقتصادی-اجتماعی خود هیچ توجهی به جرم زایی آنها و پیشگیری ساختاری از جرم نداشته‌اند. در ایران  راهی برای مبارزه با جرائم بیش از هر چیز خلاصه شده است به مجازات. وقتی جامعه جرمزا باشد، خصلت بازدارندگی مجازات به شدت کاهش یافته و بی اثر می‌شود.

دستگاه‌های مبارزه با بزه، از قبیل دستگاه قضا و نیروی پلیس، با وجود تلاشی که می‌کنند در بهره‌برداری از دیدگاه‌هابی علمی و مشارکت دادن متخصصان و اصلاح روش‌ها با خساست فراوان عمل می‌کنند.

 شرایط اجتماعی و اقتصادی بسیار بیش از اخلاقیات فردی در تولید جرائمی مانند سرقت مؤثر است.انتظار افزایش سرقت، سازمان یافتگی و کلا وخیم‌تر شدن وضعیت جرم سرقت در ایران، بیراه و اغراق نیست.واقعیتها را نمی‌شود زیر فرش پنهان کرد.

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید