هشدار جدی چین به آمریکا

کدخبر: ۵۰۷۲۲۳
اقتصادنیوز: وزیر خارجه چین در دیدار با همتای آمریکایی: روابط دوجانبه در خطر است
هشدار جدی چین به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه گفت که در طول بیش از پنج ساعت گفتگو با «وانگ یی» همتای چینی خود، درباره حمله روسیه به اوکراین صحبت کرده و نگرانی خود از همسویی پکن با مسکو را مطرح نموده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دیپلمات‌های ارشد چین و روسیه هر دو اولین گفتگوهای حضوری خود از زمان ماه اکتبر سال قبل را «صریح» توصیف کردند. این دیدار یک روز پس از شرکت آنها در گردهمایی وزرای خارجه گروه ۲۰ در اندونزی برگزار شد.

بلینکن در کنفرانس خبری پس از گفتگوها با وانگ گفت: «من بار دیگر نگرانی خود از همسویی جمهوری خلق چین با روسیه را با آقای وزیر در میان گذاشتم».

وی مدعی شد که فکر نمی‌کند چین رفتاری بی‌طرفانه در جنگ اوکراین داشته باشد زیرا از روسیه در سازمان ملل حمایت کرده و «تبلیغات روسیه» را تقویت نموده است.

به نوشته رویترز، وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در تماسی که با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود در ۱۳ ژوئن داشته، به صراحت اعلام کرده بود که بر تصمیم خود برای ایجاد شراکت با روسیه پایبند است.

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره امتناع وی از دیدار و گفتگو با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس گروه ۲۰ نیز توضیح داد: «مشکل این است که ما هیچ نشانه‌ای از آمادگی روسیه در این مقطع زمانی برای مشارکت در دیپلماسی معنادار نمی‌بینیم».

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، وانگ نیز در جریان مذاکرات روز شنبه با بلینکن نظرات عمیقی درباره مسئله اوکراین بیان کرد.

به نوشته رویترز، او به بلینکن گفت که جهت‌گیری روابط آمریکا و چین به دلیل مشکل واشنگتن در درک پکن، در خطر خارج شدن از مسیر قرار گرفته است.

وانگ تصریح کرد: «بسیاری از مردم بر این باورند که ایالات متحده از تفکر ناگهانی چین‌هراسی رنج می‌برد. واشنگتن باید تعرفه‌های اضافی اعمال شده بر چین را در اسرع وقت لغو کند و تحریم‌های یکجانبه علیه شرکت‌های چینی را متوقف کند».

بلینکن در این نشست خبری مدعی شد: «در حرکت رو به جلو، ایالات متحده می‌خواهد کانال‌های ارتباطی ما با پکن همچنان باز بماند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک