کانادا برای استرداد خاوری همکاری نمی‌کند

جزئیات مهم از پرونده پسر میرسلیم از زبان سخنگوی قوه قضائیه/ اتهام مهدی میرسلیم چیست؟

کدخبر: ۵۱۲۶۶۲
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده خاوری و استرداد این فرد به کشور گفت: خبر مربوط به دستگیری این فرد تکذیب می‌شود و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل صورت گرفته و دولت کانادا همکاری لازم برای استرداد این فرد را ندارد.
جزئیات مهم از پرونده پسر میرسلیم از زبان سخنگوی قوه قضائیه/ اتهام مهدی میرسلیم چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، مسعود ستایشی در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله و با گرامیداشت روز خبرنگار گفت: رسالت جامعه خبری در اطلاع‌رسانی درست دغدغه‌های مردم و مسئولین محقق می‌شود. رسالت رسانه در انتقال و انعکاس ضابطه‌مند و شفاف و مبرهن پاسخ مسئولین صورت می‌گیرد. رسانه‌ها باید در راستای تحقق جهاد تببین به نحواحسن جامعه خبری فعالیت خود را انجام دهند.
ستایشی به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به بوشهر اشاره و تصریح کرد: این سفر به دلیل مشکلات مردم منطقه انجام شد و ریاست قوه‌قضاییه بازیدهایی از گمرکات و سازمان جمع آوری فروش اموال تملیکی داشت که این مهم به دلیل زدودن گلوگاه‌های فساد انجام شد.

استکبار جهانی در صدد تحمیل مبانی خود به جهانیان است

ستایشی در ادامه به اجلاس سالیانه حقوق بشر اشاره کرد و گفت: غربی‌ها در زمینه حقوق بشر با روحیه استبکاری خود در صدد این هستند که مبانی خود را به جهانیان دیکته کنند. استکبار جهانی در صدد این است که القائات خود را به مردم دنیا در رابطه با حقوق بشر تحمیل کند. این محور ربطی به مفاهیم حقوق بشری و کرامت انسانی ندارد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* آنها به دنبال این هستند که کشورهای مستقل از جمله جمهوری اسلامی این مفاهیم را بپذیرند و طبق فهم و دیکته آنها تصمیم بگیرند. غربی‌ها با این مقوله انسانی که به شدت سیاسی است، به نحو مبتذلی برخورد می‌کنند و با تنزل جایگاه انسان آن را به ابزاری سیاسی برای حمله به دولت‌ها تبدیل کردند.

*{ با گرامیداشت اعلامیه حقوق بشر اسلامی}: این اعلامیه در حق مبازره با استعمار به عنوان یک اصل بنیادی تاکید دارد. ما در موضوع حقوق بشر به دو اصل مهم پایبند هستیم چرا که بر اساس تعالیم الهی، قرآنی و عقلانی است. از سوی دیگر به سیاسی کردن حقوق بشر اعتراض داشته و در هیچ جای دنیا با این مفهوم سیاسی برخورد نخواهیم کرد.

ترک فعل‌های دستگاه‌ها در سیل بررسی شده است

*{ با اشاره به وقوع سیل اخیر و درگیری تعداد ۱۳۳ شهر، ۲۵۶ بخش و ۲۴ استان}: حضور دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضائی، گروه‌های جهادی، امدادی، خدمت‌رسان و نمایندگان عالی دولت در کاهش خطر و حفظ جان مردم مؤثر بود و عزم جدی به جبران کمبودها و خلأهای احتمالی با همت مسئولین وجود دارد.

* اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌ها بیش از پیش مورد انتظار است و تحقق مؤلفه‌های پیشگیرانه رمز موفقیت ماست. عزم جدی برای رفع کمبودها داریم و نسبت به شناسایی و رفع نواقص و مقابله با ترک فعل‌ها و نقایص اقداماتی انجام شده است.

*{ با اشاره به پرونده حمید نوری}: همچنان بر بازگشت این هموطن به کشور تاکید داریم و دست از تلاش بر نمی‌داریم.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص انبارهای گمرک در سفر اخیر رئیس قوه قضائیه}: انبارها و محموله‌هایی در بوشهر وجود داشت که مدت زیادی از توقف آنها گذشته بود و شرایط خوبی نداشتند و حتی وقتی درب کانتیرها باز شد بوی تعفن فساد برخی کالاها به مشام می‌رسید.

ثبت ۲۶۴ فقره شکایت در پرونده ثبت سفارش خودرو

*{ در خصوص پرونده ثبت سفارش خودرو}: امید است تا ده روز آینده به دادگاه عمومی تهران ارسال شود. ۲۶۴ فقره شکایت ثبت و ۶۸۰۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است. این پرونده در دادگاه مطرح و کیفرخواست آن صادر شده است. دادگاه نسبت به رسیدگی اقدام کرده و دادگاه انقلاب مبادرت به رسیدگی کرده که در فرایند دادرسی ایراداتی مطرح شده است و تا ده روز آینده این ایرادات رفع اقدام به رسیدگی خواهد شد.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص موافقت مجلس در رابطه با انتقال محکومین بین ایران و بلژیک، آیا ایران اقدامی جهت تبادل آقای اسدی داشته است}: مواضعی که نسبت به آقای نوری داشتیم را نسبت به آقای اسدی هم داریم چرا که ایشان از مأمورین دیپلمات ما هستند. این فرد از نظر مقررات واجد مصونیت بود اما در آلمان با ۱۰۱ روز شرایط بد در زندان به سر می‌برد.

* بر اساس حکمی که غیر قانونی دادگاه آلمان می‌دهد این فرد به بلژیک منتقل می‌شود و دادگاه بلژیکی، اسدی را غیر قانونی در یک دادگاهی که سراسر خدشه و عدم رعایت موازین حقوقی بوده به ۲۰ سال حبس محکوم می‌کند و این محکومیت بارها مورد اعتراض قرار گرفته است.

حدنگاری حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی دولتی

*{ در خصوص رسیدگی به ترک فعل مسئولان در رابطه با عدم اجرای طرح حدنگار}: در رابطه با ۲ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۴۷۹ هکتار از اراضی دولتی حدنگاری انجام شده است. اما سطح اراضی کشاورزی بیش از ۱۸ میلیون است که ۸۹۲ هزار هکتار آن حدنگاری شده است. یکی از دلایل عدم حدنگار این است که سازمان‌های متولی موضوع اجرای مقررات را ممیزی نکردند.

* حسب بررسی‌های عمل آمده بیشتر دستگاه‌هایی که اسناد را به خود اختصاص دادند وزارت نیرو، آموزش و پرورش و وزارت کشاورزی هستند. این دستگاه‌ها بر اساس مقررات مکلف به پیگیری و مستندسازی این اراضی بودند که از مدت قانونی این تعیین تکلیف هم گذشته است و این در حالی است اجرای قوانین باید محکم و استوار پیگیری شود.

کانادا برای استرداد خاوری همکاری نمی‌کند

*{ در خصوص آخرین وضعیت پرونده خاوری و استرداد این فرد به کشور}: خبر مربوط به دستگیری این فرد تکذیب می‌شود و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل صورت گرفته و دولت کانادا همکاری لازم برای استرداد این فرد را ندارد. فرار خاوری از کشور در پی مطرح شدن برخی پرونده‌ها بوده و درخواست جمهوری اسلامی استرداد این فرد از دولت کانادا است چرا که موارد مطروحه علیه این فرد، در دادگاه صالح مورد بررسی قرار گرفته است.

*{ در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه حوادثی ناشی از ترک فعل مسئولان صورت گرفته که ردپای عدم پیش بینی درست از سوی هواشناسی دیده می‌شود، آیا دادستانی این موضوع را رصد کرده است؟}: بر اساس مقررات ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی، ترک فعل‌ها قابل پیگیری و در صورت احراز قابل مجازات است.

* نسبت به موضوعاتی که مطرح شده بر اساس گزارشی که توسط ریاست کل دادگستری استان فارس در رابطه با سیل استهبان ارائه شد، ریاست حوزه قضائی استان به موضوع ورود کردند و سازمان مدیریت بحران کشور هم بر این موضوع اذعان دارد. هماهنگی و همدلی موجب شده که آلام و گرفتاری‌ها کم شود اما رسیدگی‌ها جای خود را دارد.

دستورات لازم برای مناطق سیل‌خیز صادر شده است

* مسئولین قضائی ذی‌مدخل، اقدامات لازم را در جهت رسیدگی به مسائلی که منجر به سیل شده را انجام داده‌اند. در این زمینه دستورات پیشگیرانه مؤکد به کلیه واحدها داده شده و درحال انجام است. در خصوص توجه لازم به کل کشور به خصوص مناطقی که سیل‌خیز هستند هم دستوراتی داده شده است.

* پرونده‌ای در رابطه با سیل مطرح شده تا قصور یا تقصیر یا ترک فعل‌های احتمالی بررسی شود. شعبه‌ای در مرکز استان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. اگر ترک فعل احراز شود بلادرنگ اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

*{ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای در رابطه با پروژه قائم شهریار تشکیل شده است؟}: در این زمینه کسی شکایتی به حوزه قضائی شهریار مطرح نکرده است و در ارتباط با اینکه آیا ورود مدعی‌العموم در جهت رفع مشکلات مربوط به این پروژه بوده است یا خیر باید گفت که جلساتی با افراد ذی‌مدخل برگزار شده و موضوع توافق بین شهرداری و سرمایه‌گذار مطرح شده تا کار مردم تعیین تکلیف شود. مشکلات مربوط به این پروژه به لحاظ عدم هماهنگی شهرداری وشرکت سرمایه گذار بوده است.

*{ در خصوص پرونده‌های قضائی معوق}: این پرونده‌ها ریشه در مؤلفه‌های دیگری دارد که مورد توجه دستگاه قضائی است. در رابطه به اینکه معوقات تمام شود باید گفت مگر ورودها تمام می‌شود؟ به هر حال مولفه‌هایی در این رابطه مطرح است که یکی از آنها برنامه‌ریزی درست است. همچنین سازمان منابع انسانی واجد توانایی‌های علمی و فنی باید متناسب با حجم پرونده‌ها باشد.

کاهش ۴ درصدی پرونده‌های معوق قضائی

* ارتقای انگیزشی از دیگر مؤلفه‌های حل این مسائل است. آنچه که ما می‌توانیم بگوییم این است که با احتساب اجرای احکام، نسبت به پرونده‌های معوق سال گذشته شاهد کاهش ۴ درصدی پرونده‌ها بودیم. همچنین پرونده‌های اجرای احکام هم کاهش ۲ و نیم درصدی داشته است.

*{ در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده آمیتیس}: این پرونده ۲۵۸ شاکی دارد و کیفرخواست آن صادر و به شعبه ۱۰۴۰ دادگاه کیفری تهران ارسال شده و منجر به دادنامه شده است. متهم اصلی به اتهام مشارکت به سه سال حبس و جزای نقدی محکوم شده اما متواری است. متهم ردیف دوم به اتهام معاونت با قرار وثیقه و عجز از تودیع وثیقه در بازداشت به سر می‌برد وبه دو سال حبس محکوم شده است. رئیس هیأت مدیره شرکت مذکور و دو نفر از متهمان نیز به چهار سال حبس محکوم شدند.

اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور؛ اتهام پسر میرسلیم

*{ در خصوص ابهامات پرونده مهدی میرسلیم و اینکه آیا اتهام این فرد جاسوسی است و چرا اطلاع‌رسانی در این رابطه صورت نگرفته است؟}: سید مهدی میر سلیم به اتهام مقید در پرونده به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع مجازات هم مشخص و معلوم است. بر اساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده است. تکلیف ما اجرای قانون است و بهترین راه تحقق عدالت اجرای قانون است و نمی‌توانیم تبعیض قائل شویم و مطمئن باشید این فرد بر اساس رأی دادگاه محکوم به حبس است. در یک ایامی از مرخصی استفاده کرده است و غیبت هم داشته است.

* این فرد در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و تحمل کیفر می‌کند و هیچ نارسایی وجود ندارد. در رابطه با مرخصی هم باید گفت ابراز بیماری کرده و تکلیف داریم به واحد درمانی و پزشکی قانونی ارجاع دهیم و این مرجع ادامه تحمل کیفر را بلامانع دانسته و اکنون در زندان است. عنوان اتهامی این فرد، اجتماع و تبانی به قصد امنیت کشور است.

۲۹ درصد دعاوی بین موجر و مستأجر منجر به حکم تخلیه شده است

*{ در خصوص تعداد پرونده‌های مربوط به مصوبه ۲۵ درصدی اجاره‌بها و روابط بین موجر و مستأجر}: فرایند دستور صدور تخلیه در شورای حل اختلاف بر اساس گزارش‌هایی ارسالی، ۷۰ درصد دعاوی مطروحه در شورای حل اختلاف منتهی به صدور تخلیه نشده است و بهترین شیوه در این رابطه اصلاح بین موجر و مستأجر است و فقط ۲۹ درصد منتهی شده است.

*{ در خصوص حکم صادره علیه وحید اشتری}: متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که به موجب قانون قابل مجازات است. دستگاه قضائی جز ارشاد که جز مقدمات است چه تکالیفی دارد؟ رسیدگی به شکایت‌ها از جمله تکالیف ما است و اشتری باید این را بداند. همه ما ملزم به رعایت قانون هستیم و نمی‌شود یک قسمتی را مقید بود و دیگری را نه.

* اشتری در شعبه ۱۰۵۸ به اتهام نشر اکاذیب و ضرر به غیر که مربوط به انتشار تصاویر خصوصی شاکی بوده به تحمل دو سال حبس محکوم می‌شود. این فقط یک پرونده نیست. این مجازات برای مدتی تعلیق شده است. پرونده دیگری در شعبه دیگری به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به جزای نقدی محکوم شده است.

آقای اشتری! در دادگاه حضور یابید و نکات‌تان را بگویید

* در پرونده دیگری به اتهام ترغیب مردم به اعمال خشونت مردمی به حبس محکوم شده است. در آخرین پرونده به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از فعالیت رسانه‌ای و بستن کلیه صفحاتش محکوم شده است. وی ادعاهایی مطرح کرده مبتنی بر اینکه این حکم قبل از موضوع مطروحه در افکار عمومی بوده است. نمی دانم چطور این فرد اصرار دارد محکومیت آخرش بابت ادعای مطروحه اخیرش بوده است.

* نسبت به موضوع پرونده این فرد، دادنامه غیابی است و کسی که محکوم غیابی است می‌تواند دادخواهی کند. این فرد در هیچ یک از جلسات دادگاه شرکت نکرده و وکیلی نداشته است، به همین دلیل حکم غیابی صادر شده است و این فرد اگر مطلبی دارد چرا در دادگاه نمی‌گوید؟

*{ خطاب به اشتری}: برادر من در دادگاه حضور یابید و اگر نکته‌ای دارید آنجا بگویید.

تفهیم اتهام ۵ نفر در خصوص پرونده‌های تخلفات بورسی

*{ در رابطه با پرونده‌های تخلفات بورسی}: راجع به پرونده‌ای که واجد رسیدگی در دادسرا است ۵ نفر تفهیم اتهام شدند. در رابطه با پیگیری‌های سازمان بازرسی هم باید گفت که گزارشی تعقیب کیفری در رابطه با یکی از مسئولین سابق اقتصاد داشته است که این پرونده به دادگاه کیفری دو رفته و منتهی به محکومیت شده است و در مرحله تجدیدنظر به پرونده نقص گرفته شده و مجدد به دادگاه ارسال شده است.

* گزارش تعقیب کیفری اعضای هیأت مدیره و رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار هم به اتهام موضوع بند ۳ ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار است که وصف خاصی دارد، اواخر سال گذشته به دادگاه ارسال شده و تحت رسیدگی است.

* پرونده دیگری هم در رابطه با بررسی عملکرد سازمان بورس در رابطه با اخذ رمز ارز مطرح است که بخشی از آن به دادگاه کیفری دو ارسال و بخش دیگر در شعبه بازرسی در حال رسیدگی است. گزارش بعدی تعقیب انتظامی برای اعضای هیأت مدیره در رابطه با مدیریت بورس است که به تخلفات صورت گرفته در ۵ بند رسیدگی و احصا شده و به شورای عالی بورس ارسال شده است و این شورا در جهت اعمال در نوع مجازات در قالب مشورت به سازمان بازرسی ارسال کرده است.

* ۵ گزارش مربوط به بورس هم به مرجع انتظامی مربوطه ارجاع شده و سلب صلاحیت دائم کسانی که ذی‌مدخل در هیأت مدیره بورس‌ها و تشکل‌های مربوطه بودند، صادر شده است و گزارش ششم مربوط به کارکنان شرکت اوراق بورس بهادار در خصوص دستگاه‌های رمز ارز هم به کمیته انتظامی مربوطه رفته و منتهی به اخراج یک نفر و رأی متناسب برای فرد دیگر شده است.

طبق قانون شهرداری باید سگ‌ها را از سطح شهر جمع کند

*{ در پاسخ به سوالی در رابطه با حمله سگ‌های ولگرد در برخی مناطق و خطرات زیست محیطی آیا در رابطه با ترک فعل دستگاه‌هایی که وظیفه جمع‌آوری این سگ‌ها را داشتند، صورت گرفته است؟}: طبق قانون شهرداری‌ها باید آنها نسبت به جمع‌آوری اینگونه حیوانات که در سطح شهر مشکل ایجاد می‌کنند، اقدام کنند و دستگاه‌هایی که تکالیف خود را انجام ندهند در صورت احراز ترک فعل قابل تعقیب هستند.

دادگاه‌های غیرعلنی حادثه متروپل در حال برگزاری است

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل و اینکه گفته شده که ۲۱ متهم داشت اما برای ۲۰ متهم کیفرخواست صادر شده است}: بله بنده هم این مورد را در اخبار دیدم اما باید بگویم که برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و کسی نیست که جا مانده باشد.

* در این واقعه عده‌ای فوت و عده‌ای مصدوم شدند. عده‌ای قصور و تقصیرشان قابل تعقیب شناسایی شده است. همچنین برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و سومین جلسه دادگاه نیز برگزار شد.

* همه متهمان در بازداشت هستند و اولیای دم در دادگاه حضوردارند. جلسه علنی نیست اما همه چیز تحت کنترل است و کار با سرعت و دقت لازم در دادگاه کیفری دو در شهرستان اهواز صورت می‌پذیرد و نظریه کارشناسی در این پرونده انجام شده است.

تبعه سوئدی، با عناصر جاسوسی ارتباط داشته است

*{ در پاسخ به این سوال که اتهامات تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران چیست}: این فرد ارتباط غیرسازنده و غیر قابل قبولی با عناصر جاسوس داشته و مأموریت داشته در خصوص وضعیت یک جاسوس دیگر کسب اطلاع کند که با اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شده و صحبت ما این است که نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران مثل سایر نظام‌های با ثبات و مقتدر با جاسوسان و مرتبطین آن‌ها برخورد قاطع و پشیمان کننده دارد. به دولت سوئد هم هشدار می‌دهیم دست از این اقدامات خلافکارانه و تعدی به حاکمیت کشورها خاصه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق اعزام جاسوس و متوسل شدن به موضوع حقوق بشر دست بردارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید