افشاگری غرضی درباره سیاست‌های اقتصادی رئیسی/ دولت از مابه‌التفاوت دلار روزی 1000 میلیارد تومان یارانه می‌دهد

کدخبر: ۵۱۶۰۶۷
محمد غرضی در یادداشتی به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی پرداخت.
افشاگری غرضی درباره سیاست‌های اقتصادی رئیسی/ دولت از مابه‌التفاوت دلار روزی 1000 میلیارد تومان یارانه می‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه آرمان‌ ملی، محمد غرضی وزیر اسبق نفت درباره سیاست‌های اقتصادی و عملکرد دولت نوشت:

صحبت‌های آقای رئیسی در زمان انتخابات برای مردم، به ویژه قشر پایین جامعه امیدوارکننده بود و بخش اعظمی از جریان اجتماعی به ایشان رای داد و دولت سیزدهم تشکیل شد. اما امروز در آستانه‌ یک سالگی دولت، رضایت مردم، بالاخص افرادی که رای داده‌اند، به دولت سیزدهم جلب نشده است. مشکلات اقتصادی و گرانی بر مردم فشار زیادی تحمیل کرده و رویکردهای اقتصادی دولت سیزدهم نیز فعلا نتوانسته گره‌ای از مشکلات مردم باز کند. یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌ها و مشکلات دولت سیزدهم این است که رانت‌خواران داخلی به برخی امور اقتصادی مسلط هستند و هم دشمنان خارجی اعم از انگلیس و آمریکا و اروپا و اسرائیل و غیره که همگی با به نتیجه رسیدن برجام مخالف هستند.

دولت در وهله‌ اول باید سعی کند قول‌هایی را که در زمان انتخابات به مردم داده، به مرحله‌ اجرا برساند تا رضایت قاعده‌ جامعه جلب شود. دولت باید تلاش کند قوانین تبعیض‌آمیز را از بین ببرد تا دست رانت‌خواران بر امور عامه‌ مردم کوتاه شود. وعده‌های انتخاباتی دولت سیزدهم اغلب بر رضایت طبقات پایین جامعه متمرکز بود و قرار بود وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا کند. بخشی از این وعده‌ها تحقق پیدا کرد، اما همان بخش هم خودش منجر به تورم شد. شاید چهارصد هزار تومان و سیصد هزار تومان یارانه‌ای که مردم می‌گیرند، به ظاهر کمک بزرگی باشد، که قطعا برای بخشی از جامعه کمک بزرگی هم هست، اما پرداخت این یارانه، به طور مستقیم تبدیل به گرانی و تورم می‌شود که در نهایت نارضایتی مردم را در پی دارد.

دولت باید به جای این کمکی که در قالب پرداخت یارانه‌های سیصدهزار تومانی و چهارصدهزار تومانی به قاعده‌ جامعه انجام می‌دهد، گردش ریال را در داخل دولت تنظیم کند. زیرا پرداخت این یارانه‌ها، بدون چاپ پول بدون پشتوانه ممکن نیست و چاپ اسکناس بدون پشتوانه، یکی از مهم‌ترین عواملی است که منجر به تورم می‌شود.

تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکند مشکلات اقتصادی مردم حل نشده و رضایتشان جلب نمی‌شود. این یارانه‌ها مابه‌التفاوت دلار چهار هزار و دویست تومان و دلار بانک مرکزی است. وزیر اقتصاد امروز گفتند دولت ماهیانه بیست و هفت هزار میلیارد تومان در قالب یارانه به مردم کمک می‌کند. این مبلغ می‌شود حدود هزار میلیارد تومان در روز. دولت سیزدهم قرار بود دلار چهارهزار و دویست تومان را حذف کند و دلار بازار آزاد و بانک مرکزی و دولتی و همه یکسان بشود. اما در عمل این اتفاق نیفتاد. بنابراین دلاری که بانک مرکزی به تجار و صنایع عرضه می‌کند، رانت وسیعی در پشت پرده دارد که باعث بدبینی مردم شده است. شناسایی و حذف رانت‌خواران و از بین بردن قوانین تبعیض‌آمیز، بهترین اقدامی است که دولت می‌تواند در راستای نجات مردم از گرفتاری، و همچنین جلب اعتماد و رضایت آن‌ها در ادامه‌ مسیر خود به انجام برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید