نماینده مجلس: هرکاری کنیم قیمت ها دیگر به قبل برنمی گردد

کدخبر: ۵۱۶۳۵۰
نماینده تربیت حیدریه در پاسخ به این سوال که اگر قیمت ها افزایش داشته باشند و تورم نیز کاهشی نباشد مجلس چه اقدامی می تواند انجام دهد، گفت: اگر احساس کنیم وزارتخانه های مربوطه برنامه های لازم را ندارند مجلس نهایتا از ابزارهای نظارتی اش نظیر استیضاح و سوال استفاده می کند.
 نماینده مجلس: هرکاری کنیم قیمت ها دیگر به قبل برنمی گردد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد دولت در بحث اصلاح قیمت ها، گفت: ما از ابتدا هم با دادن یارانه نقدی به مصرف کننده مخالف بودیم، این مسئله که افزایش قیمت چهارکالای اساسی باعث افزایش قیمت سایر کالاها می شود امری واضح و روشن بود. متاسفانه مشاوره هایی که برخی به مسئولان می دادند حرف های غیرعلمی بود. اینکه فقط چهار کالا گران می شود یک نوآوری در علم اقتصاد بود مگر می شود چهار کالا افزایش قیمت داشته باشد اما سایر کالاها افزایش قیمت نداشته باشند.

 نماینده تربت حیدریه گفت: پیش بینی می کردیم که اگر دولت یارانه را به مصرف کننده بدهد و قیمت ها آزاد شود این افزایش قیمت ها اتفاق می افتد. بهتر این بود دولت که یکسال فرصت داشت یارانه را به جای دادن به مصرف کننده به حلقه های انتهای تولید می داد هم از تولید کننده حمایت می کردیم و هم رانت واردکننده را حذف می کردیم و هم اینکه قیمت را پشت شیشه و به اصطلاح در بازار نمی گذاشتیم افزایش پیدا کند. آن روش خیلی بهتر بود. این که وقتی ما قیمت ها را آزاد کنیم تورم ایجاد می شود امری طبیعی بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ادامه همچنان افزایش قیمت ها را خواهیم داشت، گفت: باید منتظر باشیم ببینم مردادماه تورم نقطه به نقطه چگونه بوده است. در خرداد تورم خیلی بالا و دوازده و نیم درصد بود که رکوردی در خودش داشت و بعد در تیر خیلی کم شد اگر مرداد تورم کاهش داشته باشد می توان تحلیل کرد که حذف ارز۴۲۰۰ تقریبا هضم شده است و ما دچار تورم ماندگار نیستیم اما اگر مردادماه مجدد همین تورم نیز ثابت باشد و یا افزایش پیدا کند آنوقت قطعا ارز ۴۲۰۰فراتر از آن است.

نماینده تربیت حیدریه ( خراسان رضوی) در پاسخ به این سوال که اگر قیمت ها افزایش داشته باشند و تورم نیز کاهشی نباشد مجلس چه اقدامی می تواند انجام دهد، گفت: اگر احساس کنیم وزارتخانه های مربوطه برنامه های لازم را ندارند مجلس نهایتا از ابزارهای نظارتی اش نظیر استیضاح و سوال استفاده می کند.

زنگنه ادامه داد: ما دو کار باید انجام دهیم هم مجلس و هم دولت باید امسال از هر اقدامی که به ثبات بازار و اقتصاد چه در جهت مثبت و چه منفی ضربه وارد می کند اجتناب کنند. مثلا الان مطرح کردن بحث های همانند مالیات بر عایدی سرمایه به صلاح کشور نیست. نباید دست به اقداماتی بزنیم که هزینه تولید بالا برود. قطعی برق هزینه های تولید را به اندازه کافی بالا برده است. نباید هیچ کاری انجام ندهیم و اجازه دهیم بازار شش ماه آخر سال ثبات داشته باشد تغییر قوانین در این شرایط به نفع کشور نیست.

وی تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت باید بنشیند اولویت و راهبرد اصلی اش را مشخص کند راهبرد اصلی باید کاهش تورم ، افزایش اشتغال و تولید و کوچک سازی دولت باشد. دولت اگر سیاستش کاهش تورم است باید جاهایی سیاست هایش انقباضی باشد چراکه اعمال سیاست های انبساطی اینجا تاثیر منفی دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در بودجه ۱۴۰۲از طرف دولت و مجلس در مورد ارز ۴۲۰۰تجدید نظر شود، گفت: ارز ۴۲۰۰تحت هیچ شرایطی برنمی گردد. اثرات ارز۴۲۰۰در بازار کاملا خودش را نشان داده است هرکاری که کنیم دیگر قیمت ها به قبل برنمی گردد و‌ ارزان نمی شود چراکه ما تورم معکوس که نداریم.

وی خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم هم تورم را کاهش دهیم و هم درآمد مردم را افزایش دهیم. اینکه درآمد مردم را افزایش دهیم نیز به معنای افزایش یارانه نیست چراکه هر تومان یارانه ای که اضافه شود بازار هوشمند است مطمئن باشیم همان مقدار به قیمت کالاها اضافه می شود. باید به فکر سایر راه ها برای افزایش درآمد مردم باشیم.

زنگنه در پایان در پاسخ به این سوال که آیا مجلس از عملکرد دولت در این بخش رضایت دارد،گفت: مجلس اگر از عملکرد دولت راضی بود که به سمت استیضاح وزیر صمت نمی رفت.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید