بزرگترین کمک‌ نظامی واشنگتن به کی‌یف در راه است

کدخبر: ۵۱۷۰۰۵
اقتصادنیوز: آمریکا بسته کمک‌ 3 میلیارد دلاری که بزرگترین کمک واشنگتن به اوکراین از زمان آغاز جنگ از ماه فوریه به شمار می‌آید را اعلام کرد.
بزرگترین کمک‌ نظامی واشنگتن به کی‌یف در راه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود واشنگتن روز چهارشنبه بسته کمک‌های امنیتی جدیدی به اوکراین به ارزش 3 میلیارد دلار را اعلام کند.

به گزارش رویترز، بسته کمک‌ 3 میلیارد دلاری، بزرگترین کمک واشنگتن به اوکراین از زمان آغاز جنگ از ماه فوریه به شمار می‌آید.

از سوی دیگر منابع خبری سه شنبه شب به وقت تهران گفتند که دولت آلمان از متحدان اصلی آمریکا و عضو ناتو قصد ارسال کمک‌های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین در حال نبرد با روسیه را دارد.

یک منبع مطلع به خبرگزاری «رویترز» گفت، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز سه شنبه گفته که آلمان قصد دارد تسلیحات بیشتری به ارزش بیش از  ۴۹۸.۵۵ میلیون دلار به اوکراین تحویل دهد.

گفته می‌شود که آلمان قصد دارد سه سامانه دفاع هوایی دیگر از نوع «آیریس تی»، ۱۲ خودروی زرهی، ۲۰ موشک‌انداز، مهمات نقطه زن و سامانه‌های ضد پهپاد را به اوکراین ارسال کند.

این منبع گفت که این تسلیحات در سال ۲۰۲۳ و احتمالاً زودتر تحویل اوکراین خواهد شد. این امر قرار است مورد تایید کمیته بودجه پارلمانی آلمان قرار گیرد.

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیر کل  ناتو نیز از کشورهای غربی خواست ارسال تسلیحات به اوکراین را افزایش دهند تا به این کشور کمک شود اراضی «اشغال‌شده توسط روسیه» را پس بگیرد. استولتنبرگ که در نشست «پلتفورم کریمه» حضور داشت  هشدار داد که زمستان سخت برای اوکراین و حامیان ناتو در پیش است.

دبیر کل ناتو گفت: «ناتو جزئی از گروه دفاع از اوکراین است که تحت رهبری آمریکا برای حمایت از اوکراین فعالیت می‌کند. من فعالانه با سران تعامل می‌کنم و از آنها می‌خواهم تسلیحات بیشتری تامین کنند.»

بر اساس این گزارش، روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید