خبر مهم جان کربی درباره بازگشت آمریکا به برجام

کدخبر: ۵۱۷۱۳۳
اقتصادنیوز: هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا از تعهد دولت آمریکا به پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای خبر داد.
خبر مهم جان کربی درباره بازگشت آمریکا به برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، "جان کربی"، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با ادعای اینکه این ایران بود در مدت اخیر به توافق پایبند نبوده است، تاکید کرد که دولت آمریکا به احیای توافق هسته‌ای متعهد است.

خبر مهم از قریب الوقوع بودن توافق برجام

وی در پاسخ به این سوال که با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی و همچنین متحدان عرب آمریکا در منطقه خاورمیانه، آیا احیای توافق هسته ای باعث منزوی شدن این کشور در بین متحدانش نخواهد شد، این استدلال را مطرح کرد که خروج از توافق در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سال 2018 بود که ایالات متحده را از متحدانش منزوی کرد.

انتقاد جان کربی از سیاست دولت ترامپ در قبال برجام

وی در ادعایی گفت: «زمانی که ما در توافق بودیم، ایران بود که با عدم سازگاری با آن، خود را منزوی کرد. ما نیز با خروج از آن خود را منزوی کردیم. این تصمیمی بود که متحدان و شرکای اروپایی ما و بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان با آن مخالفت کردند. اکنون ما می‌خواهیم به توافق برگردیم. ما می‌خواهیم ایران به توافق برگردد تا بتوانیم از دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

کربی ادامه داد، در حالی که بایدن نگرانی‌های اسرائیل و کشورهای همسایه را درک می‌کند، اما مصمم به پیوستن مجدد به برجام و استفاده از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای است.

وی همچنین بیان کرد که احیای توافق هسته‌ای باعث ایجاد بازرسی‌های سخت‌تر در تاسیسات اتمی ایران خواهد شد.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده است، دولت ترامپ در سال 2018 کاملا یک طرفه از توافق هسته‌ای خارج شده و تهعداتش را نقض کرده است. به رغم متعهد بودن ایران به تعهدات خود در برجام، آمریکا از پایبندی به این توافق‌نامه سر باز زد و پس از نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید