خبرهای پینگ پنگی درباره برجام و مذاکرات

کدخبر: ۵۲۰۳۳۸
هر روز اخبار مختلفی درباره برجام و مذاکرات بر صدر اخبار رسانه‌ها می‌نشیند و تقریبا چشمان هیچ‌کدام از مردم دنیا مانند ایرانی‌ها به این اخبار دوخته نشده است
خبرهای پینگ پنگی درباره برجام و مذاکرات

به گزارش اقتصادنیوز، «توافق شد» « توافقی در کار نیست» «مذاکره را ادامه می‌دهیم» «ایران تخلف کر» اینها تیترهایی است که هر روز درباره برجام و مذاکرات بر صدر اخبار رسانه‌ها می‌نشیند و تقریبا چشمان هیچ‌کدام از مردم دنیا مانند ایرانی‌ها به این اخبار دوخته نشده است. 

روز چهارشنبه پر بود از این دست خبرهای ضد و نقیض. 

مذاکرات از روی میز کنار رفت 

یکی از اولین خبرها درباره برجام مربوط به ادعای یک روزنامه اسرائیلی بود؛ روزنامه تایمز اسراییل در گزارشی ادعا کرد: وبگاه خبری عبری Zman Yisrael مطلع شده است، توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی از روی میز کنار رفته است و در آینده‌ای قابل پیشی‌بینی امضا نخواهد شد. این پیام در گفت‌وگوهای اخیر یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسراییل با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولتی این کشور به او منتقل شده است.تایمز اسراییل در ادامه نوشت: این توافق احتمالی، محور اصلی رایزنی‌های دیپلماتیک و امنیتی اسراییل در سال گذشته بوده است. اسراییل با نگرانی، مذاکرات میان ایران و نمایندگان قدرت‌های جهانی در وین و رد و بدل شدن پیش‌نویس‌های توافق میان طرفین را در هفته‌های اخیر دنبال می‌کرد.

از توافق با ایران دست نمی کشیم

چند ساعتی از ادعای روزنامه اسرائیلی مبنی بر پایان مذاکرات نگذشته بود که  شبکه تلویزیونی «الجزیره» امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری به نقل از «چالز میشل» رئیس شورای اروپا نوشت: علیرغم وجود نشانه‌ هایی منفی در خصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا، ما از توافق هسته‌ ای با ایران دست نمی کشیم.

گزارش جدید آژانس علیه ایران 

خبرها درباره مذاکرات و واکنش اروپا همچنان داغ بود که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شوکی جدید به اخبار برجامی وارد کرد. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سه ماه خود درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای  ادعا کرد:  ایران به نقض محدودیت‌های مهم در زمینه فعالیت‌های هسته اش که در توافق سال ۲۰۱۵ اعمال شده بود ادامه می‌دهد.

 

احتمال صدور قطعنامه علیه ایران 

بعد از انتشار گزارش آژانس و خبرهایی که از روزهای گذشته درباه احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام به گوش می‌رسید، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده که در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد.

واکنش آمریکا به خبر "پایان مذاکرات"

بعد از  سیل خبرهای مختلف درباره برجام ، وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه بار دیگر بر اهمیت بازگشت به برجام تأکید کرده و گفته بازگشت دوجانبه به این توافق هسته‌ای ثبات منطقه را افزایش خواهد داد.

آمریکا همچنین مدعی شده که بازگشت به توافق هسته‌ای همه مسائل اختلافی با ایران را حل نخواهد کرد، اما «دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، مشکلات را وخیم‌تر خواهد کرد.»

واشنگتن درباره پیشنهادات تازه ایران در خصوص طرح اتحادیه اروپا برای تسهیل اجرای کامل توافق هسته‌ای هم اظهارنظر کرده و گفته است: «پاسخ ایران به اظهارات آمریکا ما را در مسیر رسیدن به توافق قرار نمی‌دهد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید