واکنش اتحادیه اروپا به درگیری های شدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

کدخبر: ۵۲۱۵۳۴
​اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست خصومت ها را توقف و به میز مذاکره بازگردند.
واکنش اتحادیه اروپا به درگیری های شدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از خبرگزاری اسپوتنیک، بورل در بیانیه ای اعلام کرد: طی ساعات گذشته درگیری های شدیدی در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان با تلفات جانی روی داده است.

وی افزود: توقف خصومت ها و بازگشت به میز مذاکره، الزامی است. همه نیروها باید به مواضع قبل از تشدید تنش بازگردند و آتش بس باید به طور کامل رعایت شود.

پاسخ قاطع پاشینیان به آذربایجان/ از خاک ارمنستان کریدور نمی دهیم

این دیپلمات اروپایی تاکید کرد که اتحادیه اروپا به اقدام به عنوان یک میانجی‌گر صادقانه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه می دهد و تماس‌ها با رهبران دو کشور در حال انجام است.

گفتگوی تلفنی رئیسی با پاشینیان در خصوص درگیری میان آذربایجان و ارمنستان

در این بیانیه آمده است که تویو کلاآر نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای حمایت از تنش زدایی به دو کشور سفر می کند و در مورد گام های بعدی در روند مذاکره بروکسل بین رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایاجن گفت و گو می کند.

در همین حال، مارینا کالیوراند رئیس هیات روابط با قفقاز جنوبی در پارلمان اروپا امروز گفت که پارلمان اروپا درگیری های اخیر در مرز ارمنستان - جمهوری آذربایجان را محکوم می کند و از باکو می خواهد به مذاکرات صلح بازگردد.

وی تاکید کرد که گلوله باران توپخانه ای شدید به استان هایی در ارمنستان، تعداد تلفات نامشخصی برجا گذاشته است.

نیروهای نظامی هر دو کشور در بیانیه هایی تلاش کردند تا دلایل بروز التهاب اخیر را از منظر خود توضیح دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زده بودند. این وزارتخانه افزود که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی تا ساعت ۵ بامداد به وقت محلی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید