پیامد جدید حمله روسیه به اوکراین؛ هجوم فنلاند‌ی‌ها به داروخانه‌ها

کدخبر: ۵۲۷۳۶۲
اقتصادنیوز: سخنان وزیر بهداشت فنلاند مبنی براینکه بروز حادثه در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین می‌تواند ید رادیو اکتیو را در محیط زیست آزاد کند، موجب هجوم مردم این کشور برای خرید قرص ید به داروخانه‌ها شد.
پیامد جدید حمله روسیه به اوکراین؛ هجوم فنلاند‌ی‌ها به داروخانه‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری آناتولی، با افزایش نگرانی‌ها در مورد یک رویداد هسته‌ای به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، اغلب داروخانه‌های فنلاند پس از اینکه مقام‌های این کشور به خانواده‌ها توصیه کردند برای مواقع اضطراری و بروز تشعشعات یک دوز ید خریداری کنند، اعلام کردند که قرص‌های ید آنها تمام شده است.

 وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند پیشتر هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه در صورت فاجعه هسته‌ای، ممکن است ید رادیو اکتیو در محیط منتشر شود و در غده تیروئید تجمع یابد.
 
در حالی که مردم فنلاند برای خرید این قرص عجله داشتند، بسیاری از داروخانه‌ها روز پنجشنبه گزارش دادند که موجودی آنها تمام شده و عمده فروشان دارو نیز اعلام کردند موجودی انبارهایشان پایان یافته است.
 
با توجه به خطرات بالقوه‌ای که قرار گرفتن در معرض تشعشع برای افراد سه تا ۴۰ ساله ایجاد می‌کند، این وزارتخانه اعلام کرد که دستورالعمل آن در مورد قرص‌های ید فقط برای آن گروه سنی است.
 
وزارت بهداشت فنلاند در اطلاعیه خود هیچ اشاره‌ای به درگیری روسیه و اوکراین یا مکان‌های احتمالی حملات هسته‌ای بالقوه نکرده و تنها گفته است که توصیه‌های به روز شده‌ای برای استفاده از قرص‌های ید برای مطابقت با آخرین دستورالعمل‌های تعیین شده توسط سازمان جهانی بهداشت داشته است.

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین که از ماه فروردین تحت کنترل روسیه است، در کانون نگرانی‌های فزاینده در مورد فاجعه هسته‌ای در کشاکش مسکو و کی‌یف قرار دارد که هر دو یکدیگر را به حمله به این تاسیسات متهم می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید