موفقیت‌های اوکراین، محرک حمایت غرب

هراس روس‌ها از پیروزی‌های اوکراین ؛ صدور فرمان تخلیه خرسون

کدخبر: ۵۲۷۴۹۴
اقتصادنیوز: از غیرنظامیان مستقر در خرسون، منطقه ای که در اختیار روسیه قرار دارد خواسته شده تا این منطقه را تخلیه کنند؛ تصمیمی که اوکراینی ها آن را نشانه ای از وحشت می‌دانند چرا که نیروهای کی یف به شکل چشم گیر و بی‌سابقه‌ای در جنوب در حال پیشروی هستند.
هراس روس‌ها از پیروزی‌های اوکراین ؛ صدور فرمان تخلیه خرسون

به گزارش اقتصادنیوز ، پس از پایان نشست وزارای دفاع ناتو که در مقر این نهاد نظامی برگزار شد، مقوله تعریف شبکه جدید پدافند هوایی مورد توجه قرار گرفت و در همین راستا دولت اسپانیا اعلام کرد که موشک‌های ضد هوایی هاوک را در اختیار کی یف قرار خواهد داد. حملات موشکی روسیه به اماکن غیر نظامی در سراسر اوکراین، عاملی محرک برای متحدان پوتین بود تا خود را برای رویارویی ضمنی با مسکو در میدان اوکراین آماده کرده و در همین راستا زمینه را برای شتاب بخشیدن به عملکرد سیستم دفاع هوایی کی ف و استقرار پدافند هوایی هموار نمایند. همزمان در حوزه میدانی نیز روس ها به واسطه ضد حمله های اوکراینی‌ها، ناچار شدند تا از مواضع خود در خرسون عقب نشینی کرده و همزمان از ساکنان این منطقه خواستند تا این منطقه را ترک کنند.

هم‌صدایی در قالب «سپر آسمان»

تعریف شبکه دفاع  هوایی اروپا، به عنوان تلاش اخیر اعضای ناتو قرار است توسط آلمان هدایت شود و نامش « ابتکار مشترک دفاع هوایی» گذاشته شده که پیشتر به عنوان « سپر آسمان اروپا» از آن یاد می شد. به گفته منابع آگاه تاکنون 14 کشور برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده اند؛ بازیگرانی که از منظر امنیتی تحت تاثیر حملات موشکی روسیه قرار گرفته اند.هدف این گروه از کشورها استانداردسازی شبکه پدافند هوایی به واسطه استفاده از موشک ها و رادارهای با برد کوتاه، میان برد و دور برد برای استفاده از سیستم دفاعی در برابر حمله احتمالی روسیه و همچنین صرفه جویی در هزینه با خرید تجهیزات نظامی است.

در گزارش اکوایران آمده است: نیویورک تایمز نوشته کشورهایی که طرح «سپر آسمان اروپا» را امضا کردند عبارتند از بلژیک، بریتانیا، بلغارستان، جمهوری چک، استونی، فنلاند، مجارستان، لیتوانی، لتونی، هلند، نروژ، رومانی، اسلواکی و اسلوونی.مقام آلمانی آگاه که در این باره نمی خواست نامش فاش شود با ارسال ایمیلی به نشریه نیویورک تایمز گفت که هدف از ارائه این ابتکار عمل غلبه بر شکاف های حاکم بر پدافند هوایی مشترک ناتو است آن هم برای دفاع در برابر موشک های بالستیک و موشک های کروز. او در ادامه خاطر نشان کرد: از آنجایی که روسیه دارای این قابلیت ها است، پس ضروری است که شکاف ها در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود.

موفقیت‌های اوکراین، محرک حمایت غرب

بخشی از ابتکار عمل مرتبط با «سپر آسمان اروپا» پرتاب موشک های زمین به هوا در صورت ضروروت است.هفته ای که گذشت  روس ها مناطق غیر نظامی و تاسیسات اوکراین را هدف حمله 100 موشک کروز و ده ها پهپاد قرار دادند؛ با این همه کی یف می گوید به واسطه پدافند هوایی اش توانسته بیش از نیمی از موشک های پرتاب شده را خنثی کند. موفقیت اوکراین در انهدام این پرتابه ها و همزمان مرگ و ویرانی ناشی از حملات روس ها موجب شد که درخوات های کی یف از کشورهای غربی مبنی بر ارائه سیستم های تسلیحاتی دفاعی پیشرفته تر مورد توجه قرار بگیرد.از همین رو در نشست روز چهارشنبه ناتو در بروکسل، ایالات متحده و سایر متحدان غربی اش به راحتی توانستند در باب حمایت نظامی از اوکراین به اجماع دست یابند و همزمان متعهد شدند که به سرعت تسلیحات مورد نیاز کی یف را در اختیار این بازیگر قرار دهند.

ناظران می گویند علی‌رغم شکاف ها و انفعال های حاکم بر سیستم دفاع هوایی اوکراین، موفقیت این کشور در رویارویی با موشک های روس را می توان یکی از غیرمنتظره ترین موفقیت ها قلمداد کرد. به باور آنها پاسخ اوکراین به روسیه نشان داد که واحدهای پدافند هوایی کی یف از 24 فوریه، زمانی که پوتین فرمان حمله را صادر کرد تا چه اندازه ای پیشرفت کرده اند.جاستین برانک، محقق ارشد فعال در نیروی هوایی در این باره گفت: بخشی از موفقیت های اوکراین به واسطه هماهنگی بهتر میان سیستم های هشدار زودهنگام که پرتاب موشک را شناسایی می کنند و واحدهای پدافند هوایی روی زمین که مسئولیت شلیک آ را عهده دار هستند، است.او در ادامه تاکید کرد که پدافند هوایی اوکراین از هفته های ابتدایی جنگ به شکل قبال توجهی توامندتر و هماهنگترشده است. از همین رو نرخ رهگیری 40 تا 60 درصدی  که توسط ارتش اوکراین گزارش شده، به طور  کلی با انچه ما از یک سیستم دفاع هوایی سرزمینی سازمان یافته بسیار کارمدتر انتظار داریم، مطابقت دارد.

هراس روس‌ها از پیشروی رقیب در جنوب

همزمان در حوزه تحولات میدانی از غیرنظامیان مستقر در خرسون، منطقه ای که در اختیار روسیه قرار دارد خواسته شده تا این منطقه را تخلیه کنند؛ تصمیمی که اوکراینی ها آن را نشانه ای از وحشت می دانند چرا که نیروهای کی یف به شکل چشم گیر و بی سابقه ای در جنوب در حال پیشروی هستند. براساس گزارش رسانه های دولتی روسیه، انتظار می رود اولین گروه از غیرنظامیان در اواخر روز به منطقه روستوف روسیه که هم مرز با شرق اوکراین قرار دارد، برسند. در شرایط کنونی و براساس برآوردها نیروهای اوکراین بیش از 600 شهر و روستا را که در اختیار روس ها قرار داشتند از جمله 75 شهر در منطقه خرسون را بازپس گرفتند.

معاون نخست وزیری روسیه در تلویزیون دولتی این کشور گفت که مسکو پنجشنبه تصمیم گرفت که به سازماندهی کمک برای خروج ساکنان منطقه خرسون کمک کند. این اعلامیه به دنبال درخواست رئیس منصوب شده روس ها در این منطقه برای کمک به جا به جایی صادر شده است. این مقام منصوب شده که رهبران کی یف اورا خائن می خوانند گفته که به دلیل حملات نیروهای اوکراینی، ساکنان باید به شبه جزیره کریمه که از سال 2014 در اختیار روس ها قرار دارد، منتقل شوند.به گفته او ساکنان ساحل غربی روخانه دنیپرو  برای تخلیه در اولویت قرار دارند؛ این منطقه شامل شهر خرسون تنها شهر بزرگ اوکراین نیز هست که در اختیار روس ها قرار گرفته است.

براساس ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده، از زمانی که مسکو حمله به اوکراین را آغاز کرد، هزاران نفر از مردمان  در مناطق تصرف شده بازداشت و به روسیه فرستاده شدند، این فرایند را غرب « فیلتراسیون» نامیده. هزاران غیر نظامی نیز در هفته های اخیر از خرسون گریخته و وارد قلمورهای تحت کنترل اوکراین شده اند و غالبا به شهر زاپروژیا در شمال شرق خرسون رفته اند. خرسون یکی از چهار منطقه اوکراین است که پوتین هفته گذشته ان را به به خاکش ضمیمه کرد. زلنسکی و همچنین دولت های جهان الحاق این مناطق را غیر قانونی می دانند. حالا حملات متقابل اوکراین، نیروهای روس را در برخی مناطق به عقب رانده و هزاران سرباز روس مستقر در شهر خرسون یا کرانه باختری روخانه دنیپرو را تحت فشار قرار داده است.  اوکراین دسترسی به چهار پل نزدیک به این شهر را قطع کرده و زیرساخت های نظامی روسیه در این منطقه را نیز با استفاده از توپخانه ای که غرب در اختیارش گذاشته، هدف قرار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید