پس لرزه اظهارات لاریجانی درباره حجاب /شکاف در حاکمیت رخ داده است؟

کدخبر: ۵۲۷۶۶۲
​اقتصادنیوز: روزنامه «گاردین» اظهارات علی لاریجانی درباره حجاب را به معنی آغاز بروز شکاف در بلوک قدرت در پی اعتراضات اخیر دانسته اند.
پس لرزه اظهارات لاریجانی درباره حجاب /شکاف در حاکمیت رخ داده است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هم میهن، شکسته شدن سکوت علی لاریجانی پس از مدتی طولانی، او را یک‌بار دیگر تبدیل به یکی از تیترهای اصلی رسانه‌ها کرده است؛ او که به عنوان اصول‌گرایی میانه‌رو مطرح است، در مصاحبه‌ای که انجام داده از لزوم تغییر در سیاست‌های اعمال‌شده در موضوع حجاب سخن گفته است. در همین راستا منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی در زمان ریاست بر مجلس دهم و محمد مهاجری فعال سیاسی اصول‌گرا پاسخگوی سوالات هم‌میهن درباره اظهارنظر مطرح‌شده از سوی علی لاریجانی بودند که هر دو نفر اعتقاد دارند باید هشدارهای صادرشده برای ایجاد تغییر در برخی سیاست‌ها و اصلاح امور را جدی‌تر گرفت.

علی لاریجانی سکوتش را شکست/ وقتی 50 درصد بانوان حجاب کاملی ندارند...

برخی تحلیل‌گران و رسانه‌های خارجی از جمله «گاردین» اظهارات علی لاریجانی را به معنی آغاز بروز شکاف در بلوک قدرت در پی اعتراضات اخیر تحلیل کرده‌اند. آیا با چنین تعبیری موافق هستید؟

مهاجری: چندان با این تحلیلی که گاردین ارائه کرده موافق نیستم. تحولات کشور به حدی زیاد است که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی دچار تحول فکری شده‌اند و دیدگاه آنها تغییر کرده است، منتهی مراتب برخی از چهره‌ها جرأت بیان این موضوع را دارند و از لزوم تغییر در سیاست‌ها حرف می‌زنند اما برخی دیگر هم هستند که همچنان می‌گویند نباید تغییری صورت بگیرد. این تغییر در نظرات افراد تاثیرگذار در عرصه سیاست ایران موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست افراد مختلفی از تغییر حرف زده‌اند و نظرشان در مقایسه با پیش از این تغییر کرده است.

پیش از این حداد عادل در واکنش به اعتراضات درباره دوقطبی شدن جامعه هشدار داده بود. بروز این نگرانی‌ها چه پیامدهای عملی در رویکردهای ساخت قدرت خواهد داشت؟

حقیقت‌پور: امیدواریم گوش شنوایی وجود داشته باشد و این دغدغه‌های مطرح‌شده را تبدیل به راهکار کنند، اما اگر قرار باشد افراد سوپرانقلابی که خود حق‌پندار هستند، بازی را به دست گیرند، چون هیچ اندیشه‌ای را قبول ندارند؛ مشکلات باقی می‌ماند. مگر رهبری در ۱۴خرداد ۱۴۰۰ نگفتند در حق لاریجانی ظلم شده و باید جبران شود، اما جبران نکردند. این‌ها فکر می‌کنند خودشان حق و انقلابی هستند و بقیه چیزی نیستند، اگر این تفکر وجود نداشته باشد، این‌ها از خواب بیدار نمی‌شوند مگر اینکه فکری جدی به حال جریان خودحق‌پندار بشود و افرادی بیایند و این‌ها را مدیریت کنند تا تفکر ناب انقلابی و اسلامی نمایان شود.

به نظر می‌رسد ساختار سیاسی در حال تصمیم‌گیری میان دو مواجهه اجتماعی یا امنیتی با اعتراضات است. کدام رویکرد دست بالا را پیدا خواهد کرد؟

مهاجری: امنیتی شدن برای کشور خسارت دارد. برخورد امنیتی زمانی ایجاد می‌شود که توطئه در میان باشد. اگر به سخنرانی هفته گذشته رهبری توجه کنیم، می‌بینیم که ایشان هم هشدار داده‌اند که فضا امنیتی نشود. وقتی رهبر انقلاب چنین بحثی را مطرح می‌کنند، یعنی اینکه در سطح کلان هم نگرانی از امنیتی شدن فضا وجود دارد. به نظر من خود مجموعه نظام هم به این نتیجه رسیده است که نباید برخورد امنیتی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید