کواکبیان: لاریجانی در خیابان قدم بزند کسی او را نمی‌شناسد / در انتخابات بعدی نباید نردبان کسی بشویم

کدخبر: ۲۱۱۸۵۶
نماینده مجلس تهران گفت: ما در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نقش نردبان را برای آقای روحانی بازی کردیم ولی در انتخابات بعدی نباید برای هیچ شخصی این نقش را ایفا کنیم.

به گزارش اقتصاد نیوز، مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفتگوی مفصلی را تسنیم داشته که بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید:

* ما اصلا اسم امید را از اول برای فراکسیون قبول نداشتیم و به دنبال فراکسیون اصلاح‌طلبان بودیم. همانطور که در مجلس هشتم ما (اصلاح طلبان) فراکسیون خط امام(ره) بودیم، لیست را در شورای سیاستگذاری که جزو هیئت رئیسه آن بودیم، تنظیم کردیم؛ لذا به طور طبیعی باید در فراکسیون اصلاح‌طلبان قرار می‌گرفتیم، ولی دوستان اصرار داشتند که کلمه و نام "امید" را بر روی فراکسیون بگذاریم. بنده هم از اول خیلی موافق این موضوع نبودم و الان هم موافق نیستم.

* در مجلس 3 جریان اصولگرایان، مستقلان و اصلاح‌طلبان داریم و اگر در موضوعی دو گروه با یکدیگر باشند حرف آنها پیش می‌رود. البته تجربه نشان داده جز در مقطع رای اعتماد به وزرا و برخی استیضاح‌ها جریان مستقل در اختیار اصولگراها بوده است و با آنها بیشتر هماهنگ‌تر بودند.

* ما استثنائا پذیرفته بودیم که فقط برای مجلس موقتاً شورای سیاستگذاری تشکیل شود وگرنه هیچ بحثی نداشتیم که این نهضت ادامه داشته باشد! ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بودیم که آن هم ساز و کار خودش را دارد.

* خط سیاسی بنده با آقای لاریجانی هم‌خوانی ندارد مگر در برخی مواقع در جریان مستقلان که لاریجانی راهبری این جریان را بر عهده دارد. افرادی مثل کاظم جلالی که در لیست ما بودند، بعد در مجلس فراکسیون‌دار شدند، عملاً پشت پرده آن فراکسیون هم خود آقای لاریجانی است.

* یکی از موضوعاتی که آقای لاریجانی به من گفت، پروفسور کواکبیان بود که بنده این موضع را قبول نداشتم که مثلاً لایحه‌ای 34 ماده دولت به مجلس آورده و 144 ماده شده است و استدلال آقای لاریجانی این بود که شورای نگهبان ایراد می‌گیرد که ما موارد را خیلی زیادتر کردیم. ما گفتیم که شما چه حقی داشتید که به رهبری نامه نوشتید، ما قانون نوشتیم و اگر شورای نگهبان قبول نمی‌کرد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شد، که به آقای لاریجانی برخورد و گفت باید با شما مشورت می‌کردم که البته باید با نمایندگان در این مورد مشورت می‌کرد. لاریجانی می‌گفت من به عنوان رئیس مجلس نامه نوشتم نه مجلس، آقای لاریجانی اگر رئیس مجلس نباشد اگر در خیابان قدم بزند شاید فردی او را نشناسد، الان به عنوان رئیس مجلس هست که مطرح هست و هر روز خبر یک صدا و سیما است.

* بنا ندارم ضعف‌هایی که درون فراکسیون امید وجود دارد خیلی رسانه‌ای شود چون باعث تضعیف فراکسیون می‌شود.

* اگر فردی روحانی را خوب نشناسد من چون همشهری او هستم او را خوب می‌شناسم. از سال 58 مسئولیت ستاد انتخاباتی او برای انتخابات مجلس اول را داشتم، روحانی اخلاقیاتی دارد، یکی از اخلاقیاتش این هست که به دنبال قدرت مستقر است، یعنی الان اگر لاریجانی رئیس نبود خیلی از جلسات را با او نمی‌گذاشت، چون الان او قدرت دارد فعلاً با او ارتباط برقرار می‌کند. ما در انتخابات احساس می‌کردیم آقای روحانی اگر رئیس جمهور نشود جریانی بدتر از او سرکار می‌آید.

* آقای واعظی هم یکی از آن افرادی است که به خوبی از این موقعیت سیاسی‌اش دارد استفاده می‌کند، ایشان نه پیشینه حزبی جدی دارد و نه کارتشکیلاتی کرده است، شاید بعدها گفتند که در حزب اعتدال و توسعه هم حضور داشته، اما امثال ما که شخصیت‌های سیاسی را می‌شناسیم معتقدیم که ایشان به هر حال رئیس دفتر رئیس‌جمهور است و تقریباً همه‌کاره دفتر ایشان است که ما برای وی آرزوی توفیق می‌کنیم! اما بنده اجمالاً می‌گویم که قدرت آقای واعظی 2 روزه نیست. بعد از دولت دوازدهم هم ایشان باید با افراد سیاسی، شخصیت‌های سیاسی ارتباطات خوبی داشته باشد.

* ما می‌گوییم که خیلی از جنبه‌های دولت آقای خاتمی در دولت آقای روحانی نیست و این واقعیتی است که باید بپذیریم.

* بنده هیچ قرابت ویژه‌ای با آقای محسن هاشمی رفسنجانی ندارم، اما بارها گفته‌ام که وقت را برای انتخاب شهردار تهران نباید در شورای شهر تلف کنند؛ دوستان اصلاح‌طلب ما باید در شورای شهر تهران از موقعیت شورای شهر استفاده کنند، بالاخره  محسن هاشمی سوابق اجرایی ممتدی در شهرداری تهران دارد و دارای محبوبیت عمومی است و در رای مردم نیز مشخص شد که او در نزد آنها جایگاه دارد؛ اما قرار نیست که همه حرف ما را گوش دهند و کار خودشان را می‌کنند.

* بنده از آقای هاشمی رفسنجانی نشنیده‌ام که میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را امضا کرده باشد

* واقعاً گزینه‌هایی که برای شهرداری تهران مطرح شده هیچ کدام محبوبیت عمومی آقای محسن‌هاشمی را ندارد

* مردم 7، 8 ماه شهرداری آقای نجفی را با دوران 12 ساله مدیریت آقای قالیباف مقایسه می‌کنند، اما البته این زمان برای مقایسه کوتاه است. فردی به بنده گفت که در اطراف آقای قالیباف مسائل زیادی بود، اما کارهایی هم انجام داد نباید اینطور باشد که در آینده بگویند اصلاح‌طلبان در شورای‌شهر هیچ کاری هم انجام ندادند.

* بنده در دولت خیلی زمینه پذیرش استعفای آقای حجتی را نمی‌بینم، مگر این که در سطوح بالا کارهایی انجام دهند. آقای حجتی اخیرا در مجلس استیضاح شده و دوباره رای اعتماد گرفته و باید کارها و برنامه‌هایی را در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کند، قطعاً ایشان باید 5، 6 ماه در شهرداری تهران فعالیت کند تا به سطح مدیریت آقای هاشمی برسد

* ما با پارلمان اصلاحات به دنبال طرح جدیدی برای اصلاح‌طلبی در کشور هستیم. ما ضمن احترام به همه بزرگواران معتقدیم که اقتضائات اجتماعی شرایط دیگری را رقم زده است. بنده واقعاً معتقدم که در انتخابات آینده اصولگرایان، اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند، پیروز خواهند شد

* در بحث اصلاح طلبی نکته‌ای که مطرح می‌شود این است که ما باید کاری کنیم که مردم به ما دلگرم شوند یکی از نکات که باید انجام دهیم این است که بگوییم خط اصلاح طلبی با خط آقای روحانی فرق دارد. ما اگر بتوانیم این کار را به درستی انجام بدهیم به نظرم 50 درصد به هدفمان رسید‌ه‌ایم. یعنی بیاییم به مردم بگوییم هم خط آقای لاریجانی و هم خط آقای روحانی با سیستم اصلاح‌طلبی جور در نمی‌آید و جریان اصلاح طلبی نباید به عنوان نردبانی برای این اشخاص عمل کند. 

* ما در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نقش نردبان را برای آقای روحانی بازی کردیم ولی در انتخابات بعدی نباید برای هیچ شخصی این نقش را ایفا کنیم.

* متاسفانه خیلی از اقدامات فرهنگی اقتصادی اجتماعی دولت به پای ما اصلاح طلبان نوشته می‌شود البته قصد ندارم که خیلی زبان به انتقاد از دولت بچرخانم ولی من در مجلس هم طی تذکری  خطاب به رئیس جمهور گفته بودم که آقای روحانی بجنبید و کمی بیشتر فعالیت کنید چراکه زمان برای کار کردن کم است و امروز می‌بینیم که هفته آینده سالروز انتخابات ریاست جمهوری است و چشم روی هم بگذارید سه سال دیگر هم می‌گذرد. لذا دولت باید اهتمام جدی به محقق کردن وعده‌هایی که به مردم داده، داشته باشد. البته من نمی‌گویم که وعده‌ها از سوی دولت پیگیری نمی‌شود ولی واقعا به کندی پیگیری می‌شود و مسائلی به شکل ملایم پیش می‌رود.

* یکی از وعده ‌های روحانی که در تمامی سخنرانی‌های انتخاباتی به آن تاکید کرد حل و فصل موضوع حصر بود و با توجه به اینکه رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است، این وعده را در انتخابات داده است و با توجه به اینکه هفت سال از موضوع حصر می‌گذرد انتظار می رود زمینه این کار توسط رئیس جمهور فراهم شود.

* مسائل مختلف است و بنده نمی‌گویم که نباید به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند تذکر داد ولی در بحث بد حجابی یک شخص هست که حجاب خود را رعایت نکرده است ولی وقتی مامور نیروی انتظامی آن برخورد را می‌کند دیگر کسی نمی‌گوید شخصی خطا کرده بلکه می‌گوید نیروی انتظامی که زیر نظر حکومت است چنین خطایی انجام داده است. خوب نیروی انتظامی ما زیر نظر وزارت کشور کار می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید