تصمیم مهم «شولتز» برای مقابله با بحران انرژی

کدخبر: ۵۲۸۲۷۰
اقتصادنیوز: اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در مناقشه بر سر طولانی‌تر شدن زمان کار سه نیروگاه هسته‌ای آلمان سخنان قدرتمندی را بیان کرده است.
تصمیم مهم «شولتز» برای مقابله با بحران انرژی

​به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان امروز دوشنبه حرف آخر در مناقشات هسته ای بر سر نیروگاه های هسته ای در دولت ائتلافی را زده و اعلام کرد که سه نیروگاه هسته ای بر خلاف برنامه ریزی های قبلی آنلاین می مانند.

خبر بد وزیر بهداشت آلمان از احتمال تعطیلی بیمارستان‌ها /علت چیست؟

نشریه فوکوس آلمان گزارش داد، به این ترتیب اولاف شولتز ، صدر اعظم آلمان در مناقشه بر سر طولانی‌تر شدن زمان کار سه نیروگاه هسته‌ای آلمان سخنان قدرتمندی را بیان کرده است. بر این اساس، نه تنها دو نیروگاه اتمی ایزار 2 و نکاروستهایم 2 در جنوب آلمان، بلکه نیروگاه Emsland در نیدرزاکسن نیز باید تا 15 آوریل 2023 به شبکه متصل بمانند.

با انجام این کار، شولتز علیه ایده شریک ائتلاف سبز خود که در کنفرانس حزبی آخر هفته گذشته از افزایش عمر مفید فقط برای دو نیروگاه جنوب آلمان حمایت کرده بود، سخن گفت.

البته درخواست حزب لیبرال دموکرات برای ادامه فعالیت هر سه نیروگاه تا سال 2024 نیز برآورده نمی شود. شولتز در نامه ای به استفی لمکه، وزیران فدرال محیط زیست ، رابرت هابک ، وزیر اقتصاد و کریستین لیندنر ، وزیر دارایی به بند 1 آیین نامه داخلی دولت فدرال اشاره کرد که به صدراعظم این اختیار را می دهد که در این باره تصمیم گیری کند. دستورالعمل این نامه متعاقبا منتشر شد.

شولتز می خواهد با این رویکرد غیرمعمول اختلاف طولانی مدت بین دو شریک کوچک ائتلافی خود را حل و فصل کند.

حزب لیبرال دموکرات از تصمیم صدراعظم آلمان استقبال کرد. کریستین لیندنر، رهبر حزب و وزیر دارایی در توییتر نوشت: استفاده بیشتر از نیروگاه هسته‌ای امسلند کمک مهمی به ثبات شبکه، هزینه‌های برق و حفاظت از آب و هوا است. این پیشنهاد از حمایت کامل دموکرات‌های آزاد برخوردار است. مارکو بوشمان، وزیر دادگستری نیز از این تصمیم ابراز خرسندی کرد. وی در توییتر نوشت: عقل غالب است.

مارکوس سودر، نخست وزیر ایالت بایرن از حزب سوسیال مسیحی تصمیم شولتز درباره نیروگاه های هسته ای را ناکافی و ناامیدکننده خوانده و گفت: آیا این همه است؟ مشکل فقط به تعویق افتاده است. سودر گفت: این راه حلی برای حل اختلاف دولت ائتلافی آلمان، اما نه برای مشکل برق در آلمان است و هشدار داد: خطر خاموشی در سال آینده همچنان وجود دارد.

مناقشه بر سر استفاده بیشتر از نیروگاه‌های هسته‌ای باقیمانده در آلمان هفته‌ها در ائتلاف موسوم به چراغ راهنمایی در جریان بود.

به دلیل بحران انرژی، وزارت اقتصاد آلمان می خواست دو نیروگاه هسته‌ای را تا بهار در صورت تنگناهای تامین برق فعال نگه دارد.

از سوی دیگر، حزب لیبرال دموکرات در دولت ائتلافی برای ادامه فعالیت هر سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده تا سال 2024 فشار می آورد.

به‌دلیل بحران انرژی که با جنگ روسیه علیه اوکراین تشدید شده است، ماه‌ها بحث در مورد اینکه آیا سه نیروگاه هسته‌ای باقیمانده در این کشور باید بیشتر کار کنند، حتی اگر مجوز بهره‌برداری از برق آنها در پایان این سال منقضی شود بین مقامات این کشور بالا گرفته بود.

در مرحله حذف هسته‌ای که حدود ده سال پیش در آلمان تصمیم گرفته شد، در واقع توافق شد که نیروگاه‌های ایزار 2 در بایرن، نکاروستهایم 2 در بادن‌ـ‌وورتمبرگ و امسلند در نیدرزاکسن آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای باشند که در 31 دسامبر 2022 تعطیل می‌شوند، با این حال، با گسترش جنگ اوکراین و بحران انرژی، درخواست‌ها برای تمدید عمر این نیروگاه‌ها بلندتر و بلندتر شد.

بر اساس تصمیمات اتخاذشده، سه نیروگاه هسته‌ای آخر آلمان در 31 دسامبر سال جاری میلادی باید کار خود را متوقف کند. قطع تدریجی انرژی هسته‌ای، که پس از فاجعه رآکتور هسته‌ای در فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 در آلمان آغاز شد، حالا می‌تواند حداقل به‌طور موقت با توجه به جنگ در اوکراین روند معکوسی پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید