جاسوسی چین از نیروهای نظامی آلمان؟/ پکن از روسیه خطرناک تر است

کدخبر: ۵۲۸۴۲۷
سازمان‌های اطلاعاتی آلمان ضمن اعتراف به جاسوسی چین از نیروهای نظامی این کشور، هشدار دادند که ممکن است چین با سهیم شدن در حوزه زیرساخت‌های ضروری، به دنبال اعمال نفوذ سیاسی باشد.
جاسوسی چین از نیروهای نظامی آلمان؟/ پکن از روسیه خطرناک تر است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک شرکت کشتیرانی چینی با نام «کوسکو» قصد دارد در یکی از سه ترمینال مهم‌ترین بندر آلمان (هامبورگ) سهام بخرد.

بنابر گزارش رویترز، وزارت اقتصاد آلمان که در اختیار حزب «سبزها» است، قصد دارد این درخواست را رد کند، اما صدراعظم که از حزب سوسیال دموکرات است، چندان بی‌میل به نظر نمی‌رسد.

این مناقشه نشان‌دهنده یک اختلاف‌نظر عمیق‌تر بین مقامات آلمان است، اختلاف نظر بر سر اینکه چطور در پی حمله روسیه به اوکراین - و آشکار شدن خطرات وابستگی به یک قدرت «استبدادی» - وابستگی آلمان به چین را کاهش دهند.

چین از آلمان خواسته تا روابط سیاسی کشورها را سیاسی نکرده و به اسم «امنیت ملی»، سیاست «حمایت‌گرایی» در پیش نگیرد. (حمایت‌گرایی نوعی سیاست اقتصادی است که در آن یک کشور از جمله با وضع تعرفه‌های سنگین، سعی بر توقف واردات و خودکفایی در تولید دارد)

رؤسای سرویس‌های اطلاعات داخلی و خارجی آلمان با حضور در پارلمان این کشور گفتند که نمی‌تواند ارزیابی عمومی از درخواست کوسکو ارائه دهند، اما به صورت کلی پیشنهاد کردند که در این مورد احتیاط شود.

برونو کال، رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان با بیان اینکه بندر یک زیرساخت حیاتی است، گفت: ما با مشارکت چین در پروژه‌های زیرساخت‌های حیاتی بسیار مخالف هستیم.»

او مدعی شد که چین با استفاده از فناوری و اقتصاد خود، خواسته‌هایش را پیش خواهد برد و افزود: اگر بین آلمان و چین اختلاف سیاسی در گیرد، چین از این ابزارها استفاده خواهد کرد.

توماس هالدنوانگ، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آلمان نیز گفت، اعطای سهم به چین در زیرساخت‌های حیاتی، زمینه خرابکاری و اعمال نفوذ چین در اذهان عمومی را فراهم می‌کند.

او با این ادعا که چندین سال است که چین در نیروهای مسلح آلمان «عملیات‌های جاسوسی پیچیده» انجام میِ‌دهد، ‌ گفت: هرگاه با شرکای خارجی گفت‌وگو می‌کنم، آن‌ها می‌گویند که خطر روسیه در حد یک طوفان است، اما خطر چین اساساً تغییرات اقلیمی است! پس ما باید در سال‌های آینده برای مواجهه با این تغییر اقلیمی آماده باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید