اعلام زمان قطعی رای اعتماد به دولت جدید عراق

کدخبر: ۵۲۸۴۴۰
اقتصادنیوز: ائتلاف ادارة الدولة اعلام کرد که روز شنبه موعد رای اعتماد به تمام اعضای کابینه دولت جدید عراق است.
اعلام زمان قطعی رای اعتماد به دولت جدید عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از خبرگزاری عراقی واع، ائتلاف «ادارة الدولة» در عراق شنبه را موعد رای اعتماد به دولت جدید عراق اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه این ائتلاف آمده است که روز گذشته نشستی برای بررسی تشکیل دولت در دفتر محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق برگزار شد.

عبداللطیف رشید، رسما سمت ریاست جمهوری عراق را تحویل گرفت

در این نشست آخرین تحولات سیاسی کشور و لزوم تسریع در تشکیل دولت خدمتگزار بررسی شد.

ائتلاف ادارة الدولة اعلام کرد که روز شنبه موعد رای اعتماد به تمام اعضای کابینه دولت جدید عراق است.

این درحالی است که پیش از این ایهاب میرزا عضو این جریان اعلام کرده بود: مذاکرات تشکیل دولت از ساعات اولیه مکلف شدن السودانی شروع شده است و این روند ادامه دارد.تشکیل دولت جدید در نزدیکترین فرصت ممکن خواهد بود تا خواسته های مردمی برآورده شود. این مذاکرات شامل انتخاب وزرا و بررسی برنامه دولت و ترکیب آن بر اساس معیارهایی می‌شود که السودانی در توافق با تشکل‌های سیاسی تعیین کرده است.

عضو جریان الفراتین اعلام کرد که نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه با همه تشکل‌های سیاسی به توافق رسیده است که ۳-۵ نامزد برای هر وزارتخانه معرفی کنند و حق انتخاب گزینه نهایی بر عهده خودش باشد.

او گفت که هیچ وتویی درباره انتخاب نامزدهای مستقل برای وزارت وجود ندارد به شرط آنکه افراد از شایستگی لازم برخوردار باشند.

از سوی دیگر، «جاسم البیاتی» نماینده سابق پارلمان عراق در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد که کابینه السودانی دارای ۲۵ کرسی است که ۱۳ کرسی آن به شیعیان خواهد رسید و فهرست اسامی اعضای کابینه در کمتر از یک ماه آینده، آماده و به پارلمان ارائه خواهد شد.

وی افزود: نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه، یک ماه فرصت دارد تا کابینه خود را به پارلمان برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کند. اما پیش‌بینی می‌شود که ساختار کابینه پیش از موعد مقرر آماده و ارائه شود.

البیاتی تصریح کرد: السودانی دارای یک نقشه راه درباره نحوه تقسیم وزارت‌خانه‌ها به ویژه وزارت‌خانه‌های کشور و دفاع است که با هماهنگی فراکسیون‌های سیاسی سنی و شیعی انتخاب خواهند شد.

این نماینده سابق عراق درباره نحوه توزیع کرسی‌های وزارتی میان جناح‌های سیاسی گفت که السودانی مدتهاست که نقشه راه تشکیل کابینه را تهیه کرده است و از ۲۵ وزارتخانه، قرار است ۱۳ کرسی به شیعیان و بقیه به سایر گروه‌های سیاسی برسد.

محمد شیاع السودانی، پنجشنبه گذشته توسط عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری عراق مکلف به تشکیل دولت جدید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید