فشار شبانه دولت به مجلس صحت دارد؟

وزیر صمت تهدید کرد؛ فریاد نمایندگان بلند شد/ مخالفت بهارستانی ها با استیضاح

کدخبر: ۵۳۱۶۶۴
جلسه بررسی تقاضای استیضاح وزیر صمت درحالی به پایان رسید که سید رضا فاطمی امین توانست برای دومین بار از نمایندگان رای اعتماد بگیرد تا مجلس نشان دهد فعلا در فضای خط ونشان کشیدن برای دولت است و بعید است به سمت حذف وزرای دولت برود.
وزیر صمت تهدید کرد؛ فریاد نمایندگان بلند شد/ مخالفت بهارستانی ها با استیضاح

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس در حالی توسط محمد باقر قالیباف به صدا درآمد که بهارستانی ها امروز بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت را در دستور کار داشتند. اما غایب بزرگ این جلسه، سید ابراهیم رئیسی بود که برای دفاع از وزیر خود به صحن نرفته بود. 

نامه مهم ابراهیم رئیسی به نمایندگان مجلس

مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

اگر چه محمد باقر قالیباف دلیل غیبت رئیسی را سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران اعلام کرد اما، از شروع اعتراضات در کشور، ابراهیم رئیسی از حضور در مجلس صرف نظر کرده و پیش از این نیز او در جلسه رای اعتماد به صولت مرتضوی به بهارستان نرفت. این در حالی است که پیشتر غیبت روحانی در برخی جلسات مجلس مانند استیضاح وزیر صمت در مهر ماه سال 99 با حاشیه و اعتراض نمایندگان روبرو شده بود. 

افشاگری یک نماینده از 70 انتصاب فامیلی توسط وزیر صمت رئیسی

فشار شبانه دولت به مجلس

با توجه به عدم حضور ابراهیم رئیسی در مجلس، محمد باقر قالیباف از موافقان استیضاح دعوت کرد تا پای تریبون آمده و نطق های خود را بیان کردند. اولین نفر از موافقان استیضاح جلال رشیدی کوچی بود که پای تریبون آمد و گفت:« آقای فاطمی امین! شما فرصت طلایی برای ایجاد رضایت مندی در مردم را با تدوین یک آئین نامه ضعیف برای واردات خودرو سوزاندید و این آئین نامه به نفع خودرو سازان بود. این کار شما باعث شد که آرزوی مردم برای داشتن یک خودروی با کیفیت و ایمن را از بین ببرید. یکی از جوانان با بنده صحبت می کرد و می گفت بعد از مسائل معیشتی، داشتن خودرو تبدیل به آرزو شده است. همچنین جوان تأکید اگر ماهی ۲۰ میلیون تومان هم داشته باشم باید یک سال کار کنم تا بتوانم یک خودروی پراید بخرم

فریاد دو دو نمایندگان در صحن مجلس

در عین حین فریاد دو دو نمایندگان در جهت با مخالفت با استیضاح وزیر صمت به پا خواست تا جایی که موقع سخنرانی حسن نوروزی، آنقدر فریاد نمایندگان شدت یافت که نماینده رباط کریم گفت:« دو دو می کنید که چه؟ روز قیامتی هم هست، مگر حضرت آقا نفرمودند که دو دو نکنید؟» پس از این اظهارات قالیباف هم به نمایندگان تذکر داد تا نوروزی بتواند به بیان نطق خود بپردازد. 

نماینده رباط کریم نیز خطاب به فاطمی امین گفت:« آقای فاطمی امین در رابطه با خودرو ‌۸ ماه قبل در این مجلس قول داد که ایران‌خودرو و سایپا را طی ۲ ماه به صاحبان اصلی خود واگذار کند اما این کار تاکنون صورت نگرفت؛ چرا او این دروغ را مرتکب شد؟ اگر دلار ۴۰ هزار تومان حساب شود قیمت واقعی یک خودروی پژو که ۱۰ هزار دلار است، باید ۲۷۰ تا ۲۹۰ میلیون تومان باشد؛ هرچه از این سمت ارزانتر به بازار عرضه شود، از جیب سهامداران خودرو هزینه می‌شود؛ روزانه صدها میلیون‌ از جیب سهامداران خودروسازی به حسب دلالان واگذار می‌شود این درحالی است که وزیر پاکدست باید دقت داشته باشد.»

اما، همهمه در بهارستان وقتی شدت گرفت که هاجر چنارانی، به پای تریبون آمد و خطاب به نمایندگان گفت:« اینکه از همان ابتدای جلسه دو دو (به نشانه مخالفت نمایندگان) می‌کنید، از کجا آمده است، آیا از تماس های دیشب به نمایندگان و فشارهای بسیار زیاد میاد؟»

این نماینده همچنان با تاکید بر اینکه باید انحصار خودروسازی در ایران بشکند، گفت:« من رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها هستم، امروز ما به کجا رسیدیم که رئیس روابط عمومی خندوانه مسئول نمایشگاه‌ها شده است.»

موسوی لارگانی هم با اشاره به وعده فاطمی امین در جلسه روز رای اعتماد در شهریور 1400 مبنی بر اجرایی شدن سامانه صدور مجوز ها تا پایان سال و حذف امضاهای طلایی خطاب به فاطمی امین عنوان کرد:« از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار ممنوع شد و در اوایل اردیبهشت ماه معاون سمت با هماهنگی با چند شرکت دوست شما بی سر و صدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرد و سپس بست و دوستان پر نفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم بزرگی از سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت همان شرکتها با عوامل‌تان در وزارت ضمت وارد مذاکره و تمام سفارشات زیر ۶۰۰ دلار را به بالای ۶۰۰ دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیب شان شد که تا امروز هم مشغول فروش موجودی انبارهای خود هستند و البته شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته‌اید.»

همچنین انتقاد از انتصابات فامیلی، قصه بازار خودرو و واردات خودرو و ... از دیگر دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت بود که از تریبون صحن علنی مجلس بیان شد. 

وزیر تهدید کرد؛ نمی بخشم و استعفا می دهم اگر...

بعد از بیان نطق های موافقان استیضاح، نوبت به سیدرضا فاطمی امین رسید تا در بخش اول از عملکرد خود در وزارت صمت دفاع کند. او به واردات خودرو اشاره کرد و گفت:« بنده که موافق واردات بودم و کار را هم جلو بردیم. من یک حرف را نمی بخشم که گفته شد دوستان من در آستان قدس در واردات دخیل هستند و یا شرکت من قرارداد بسته اند. اگر این حرف اثبات شد استعفا می‌دهم. این اتهامات در صحن مجلس به یک مدیر دولت انقلابی وارد شود صحیح نیست.»

فاطمی امین همچنان در مورد انتصابات فامیلی، تصریح کرد:« فساد و فامیل بازی به ما نمی چسبد؛ من برادرخانم ندارم اما بارها گفته اند که ایشان را در پست‌های مختلف به کار گرفته ام؛ برادر خانم بنده در تصادف جاده‌ای کشته شده است. ‌چرا شایعات این چنینی مطرح می‌شود؟»

کنایه آقای نماینده به دولت روحانی /وزیر وعده داد

پس از اظهارات وزیر صمت، طیق آیین نامه مجلس دوباره نوبت به مخالفان و موافقان استیضاح رسید تا نظرات خود را بیان کنند. محمدرضا رضایی کوچی، در مخالفت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین اظهارداشت:« در چهار سال دوم دولت روحانی حداقل ۵ وزیر صمت را تجربه کردیم و همین مسئله باعث شد وزارت صمت دچار بی ثباتی شود. فاطمی امین، وزارت صمت را در شرایط سختی تحویل گرفت و به عبارت دقیق‌تر، وی این وزارتخانه را با شرایط ایده آلی تحویل نگرفت. موافقان استیضاح وزیر صمت معمولاً مشکلات خودرو را مطرح می‌کنند، در حالی که نباید همه وظایف وزارت صمت محدود به مسئله خودرو شود. البته بنده هم معتقدم که باید کیفیت خودرو بهبود یابد و قیمت آن کاهش پیدا کند.»

لطف الله سیاه کلی هم در موافقت با استیضاح سید رضا فاطمی گفت:« طرح استیضاح فاطمی امین سه ماه پیش اعلام وصول شد اما رئیس جمهور دو ماه فرصت خواست تا این وزارتخانه تفکیک شود که دو ماه تبدیل به سه ماه شد و این اتفاق نیفتاد. مفهوم این مسئله آن است که رئیس جمهور قبل از استیضاح ما، وزیر را استیضاح کرده بود و قرار بود دو وزیر برای این وزارتخانه معرفی کند که فاطمی امین قرار بود دیگر وزیر این دو بخش نباشد. یک آدم صفر کیلومتر و کار اجرایی نکرده نمی‌تواند وزارت صمت را اداره کند. تخصص فاطمی امین IT است اما وی هنوز نتوانسته در حوزه تخصصی خودش و راه اندازی سامانه‌ها هم به خوبی کار کند.»

فاطمی امین هم در بخش دوم نوبت سخنان خود در جلسه استیضاح، به انتقاد یکی از نمایندگان در مورد ایجاد شهرک‌های جدید اشاره کرد و گفت:« ایجاد شهرک مصوبه دولت می‌خواهد و به تشخیص من نیست و من فقط پیشنهاد می‌دهیم اما خبر خوبی است که ۶۰۰۰ هکتار زمین اضافه کردیم که برخی توسعه زمین‌های قبلی و برخی ایجاد زمین‌های جدید است؛ آقای سیاهکلی به نفع من صحبت کرد و مخالفت ایشان در واقع موافقت بود.»

فاطمی امین در دولت ماندگار شد

پس از به پایان رسیدن اظهارات وزیر صمت، جلسه برگزاری رای اعتماد به وزیر آغاز شد و بنابر اعلام محمد باقر قالیباف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 84 رأی موافق، 182 رأی مخالف، 6 رأی ممتنع و 2 رأی باطله مجدداً به وزیر صمت رأی اعتماد دادند تا فاطمی امین باز هم در دولت بماند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید