بازنده اصلی پیروزی جمهوری خواهان در کنگره آمریکا کیست؟

کدخبر: ۵۳۲۶۵۴
اقتصادنیوز: رهبر اقلیت جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در ماه گذشته گفته بود در صورت به قدرت رسیدن هم حزبی هایش در این نهاد قانونگذاری، تمایل به تصویب کمک‌های بی‌حد و حصر به اوکراین از بین خواهد رفت.
بازنده اصلی پیروزی جمهوری خواهان در کنگره آمریکا کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مقام های دولت آمریکا پیش بینی می کنند در صورت پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) کنگره، دشواری ها در مسیر سیاست های دولت در باره اوکراین و ایران افزایش یابد.

ادعای جدید سناتور جمهوری خواه آمریکا علیه ایران

تارنمای نیویورک تایمز گزارش داد، «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت جمهوری خواه مجلس نمایندگان در ماه گذشته (اکتبر) گفت که در صورت به قدرت رسیدن هم حزبی هایش در این نهاد قانونگذاری، تمایل به تصویب کمک های بی حد و حصر به اوکراین، از بین خواهد رفت.

کنگره با توجه به اختیارهای گسترده رئیس حمهوری به عنوان فرمانده کل قوا، در امور داخلی بیش از سیاست خارجی از اهرم فشار بر بایدن برخوردار است. دمکرات ها در صورت پیروزی جمهوری خواهان در نهادهای  قانونگذاری، دستیابی به ریاست کمیته ها و نظارت بر بودجه و هزینه ها در زمینه امنیت ملی، صحنه بسیار پیچیده تر و حتی سیاست زده تری را پیش بینی می کنند.

نگران کننده ترین تصویر برای دولت بایدن، دورنمای کند شدن احتمالی جریان سیل پول و جنگ افزار به اوکراین است که پیش از حمله روسیه در فوریه آغاز شده و از هنگام آغاز این جنگ تاکنون، بدون شفافیت در باره چگونگی هزینه کرد بودجه و کاربرد جنگ افزارهای پیشرفته، به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است. یکی از احتمالات، تاکید دوباره جمهوری خواهان بر نظارت بر کاربرد جنگ افزارها و کمک های آمریکا به اوکراین برای جلوگیری از خارج شدن از مسیر خود در این کشور با پیشینه فساد مالی و اداری عمیق است.   

انتخابات آمریکا زیر سایه ترامپ

برخی جمهوری خواهان به تحریک محافظه کاران برجسته مانند تاکر کارلسون مجری شبکه فاکس نیوز به صورت فزاینده ای بهای این کمک ها به کی یف را مورد سئوال قرار می دهند.

احتمال دارد که دولت بایدن با پرسش های داغ جمهوری خواهان کنگره در باره چگونگی و نحوه خروج نیروهای ارتش از افغانستان روبرو شود و مقام های مرتبط با کنگره برای توضیح همگانی در باره چگونگی عقب نشینی نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان، احضار شوند.

رئیس جمهوری خواه یک کارگروه مجلس نمایندگان در باره چین، در سال ۲۰۲۰ خواستار اقداماتی مانند افزایش هزینه های نظامی، اعمال تحریم های تازه برای مجازات نقض حقوق بشر در این کشور و اقدامات تهاجمی بیشتری برای رویارویی با تبلیغات این کشور شد.

همچنین اعضای جمهوری خواه سنا و مجلس نمایندگان مایل بر اعمال فشار در مورد سیاست دولت بایدن در باره ایران هستندکه بسیاری از آنان به علت حمایت نکردن بیشتر او از معترضان، انتقاد کرده اند.

به گفته مارک دوبوویتز مدیر عامل اندیشکده تندروی بنیاد دفاع از دمکراسی ها که خواهان اعمال فشار بی امان بر حکومت ایران است، جمهوری خواهان قصد دارند موضوع ایران را با پیشنهاد و تصویب پشت سرهم طرح های تحریمی علیه تهران، دوباره به مرکز توجه واشنگتن بازگرداند.

پیروزی جمهوری خواهان در کنگره همچنین تلاش های بایدن را برای احیای توافق هسته ای۲۰۱۵ که ترامپ از آن خارج شد، دشوارتر خواهد کرد. پیروزی بزرگ جمهوری خواهان در سنا دستیابی به این هدف را دشوارتر از پیش خواهد کرد، زیرا بر اساس مصوبه ۲۰۱۵ کنگره، دو مجلس می توانند با ابراز عدم تمایل نسبت به امضای توافقنامه هسته ای با تهران، از اجرای اختیارات رئیس جمهوری برای لغو تحریم های مصوبه کنگره بر اقتصاد ایران، جلوگیری کنند. 

بازگشت احتمالی بنیامین نتانیاهو به مقام نخست وزیری اسرائیل که با سران جمهوری خواه کنگره روابط نزدیکی دارد، امور را دشوارتر از پیش خواهد کرد.

حضور جمهوری خواهان در صدر سنا، روند تائید نامزدهای دولت بایدن برای پست های دولتی مرتبط با امنیت ملی را با توجه به انتظار برای تائید نزدیک به ۴۰ نامزد برای مقام های سفارتی و  دیگر مقام های میانه و بلندپایه وزارت امور خارجه که شامل سفیران این کشور در روسیه، عربستان سعودی، برزیل، هند، نیجریه و امارات متحده عربی می شود، کندتر خواهد کرد. با وجود امیدواری دمکرات های سنا به تائید بسیاری از آنها پیش از پایان سال جاری (۲۰۲۲)، در غیر این صورت، اعتبار نامزدی آنها منقضی شده و باید در آغاز دوره کنگره بعدی، دوباره معرفی شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید