هشدار جدی روسیه/ آمریکا از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد

کدخبر: ۵۳۹۲۵۶
اقتصادنیوز: یک منبع دیپلماتیک روس گفت: همکاران آمریکایی‌ ما فاقد اراده سیاسی لازم برای برداشتن گام آخر در راستای رسیدن به یک توافق هستند. ما امیدواریم که دست از بدتر کردن اوضاع بردارند و مسیر احیای توافق را در پیش بگیرند.
هشدار جدی روسیه/ آمریکا از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از وبگاه خبری اردوپوینت، یک منبع دیپلماتیک عالی‌رتبه روس در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، گفت که مسکو امیدوار است واشنگتن تعهدش نسبت به احیای توافق هسته‌ای و جبران اشتباهات گذشته را بیشتر نشان دهد.

این منبع دیپلماتیک گفت: اظهاراتی که گاهی مطرح می‌شود، باعث ایجاد تردید نسبت به تعهد دولت فعلی آمریکا به وعده‌اش برای بازگرداندن آمریکا به برجام[توفق هسته‌ای] می‌شود. آمریکایی‌ها خود را به آب و آتش می‌زنند و به دنبال بهانه‌ مناسبی برای خارج شدن از مسیر احیای برجام هستند.

واکنش امام خمینی به تجمعات زنان بی حجاب /حتماً باید دست به یکسری اصلاحات بزنیم /آسیب دیدن نظام مساوی نابودی همه ماست

به گفته او، آمریکا باید از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که سند قانونی برجام است، پیروی کرده و تخطی‌هایش از این قطعنامه را جبران کند.

این منبع دیپلماتیک همچنین بیان کرد که از نظر کارشناسان مذاکرات هسته‌ای در طی ماه‌ها کار بی‌وقفه به این نتیجه رسیده بودند که احایی توافق بر اساس مفاد اصلی آن، امکان‌پذیر بود.

او در این باره گفت: همکاران آمریکایی‌ ما فاقد اراده سیاسی لازم برای برداشتن گام آخر در راستای رسیدن به یک توافق هستند. ما امیدواریم که دست از بدتر کردن اوضاع بردارند و مسیر احیای توافق را در پیش بگیرند.

تهدید جدید اسرائیل علیه ایران /قانون اساسی اصلاح می شود؟

اظهارات این منبع دیپلماتیک روس در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات چند ماهه احیای توافق هسته‌ای در وین، نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،  اخیرا در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ اظهار داشت: آمریکا مایل است که روی ادعای انتقال تسلیحات ایران به روسیه و اعتراضات جاری در این کشور تمرکز کند، نه از سرگیری مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).

او در ادامه با ادعای این‌که «ایران علاقه‌ای به توافق ندارد» گفت که واشنگتن روی موضوعات دیگر تمرکز کرده است و اکنون می‌تواند برای بازدارندگی و اخلال در ارائه تسلیحات به روسیه و تلاش برای حمایت از خواسته‌های اساسی مردم ایران دست به کاری بزند.

راب مالی با این حال گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌طور رسمی متوقف نشده است و تماس‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا کماکان ادامه دارد، اما هیچ مذاکره‌ای از پایان ماه اوت تاکنون انجام نشده است.

اظهارات مالی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در این باره گفت: در مذاکرات برای رفع تحریم یکی از مسایلی که تاخیر ایجاد کرد حل مسایل اتهامی آژانس بوده است. پیشنهاد طرف آمریکایی این بود که برجام را ابتدا تایید کنیم و مسایل با آژانس را در فرصتی در آینده حل کنیم. یعنی پیچ و مهره و توان هسته ای جدیدمان که بر مبنای قانون راهبردی ایجاد شده است را باز کنیم و بعد درباره مسایل با آژانس صحبت کنیم که این از خطوط قرمز ما بود و نپذیرفتیم. ما با طرف های مختلف در این مورد صحبت و تاکید کردیم آژانس از مسیر فنی منحرف شده و وارد مسیر سیاسی شده است. آن‌ها گفتند ما توصیه می کنیم به آژانس تا در مسیر فنی حرکت کند. اما در یک هفته گذشته در حالی که توافق شده بود هیات آژانس به ایران بیایند به یک باره در مجموعه جنگ ترکیبی علیه ایران قطعنامه جدید روی میز گذاشتند! صحبت ما با این کشورهای این است که چطور به شما اعتماد کنیم؟ در حالی که قرار بود ضامن رفتار آژانس باشید خودتان در حال سوءاستفاده از آژانس هستید.

او ادامه داد: همچنین آمریکا ابتدا پیشنهاد کرده بود با رسیدن به برجام یا بدون برجام تبادل زندانیان انجام شود، اما ۴۰ روز بعد گفتند تبادل زندانیان با برجام انجام شود. ما گفتیم این افت و خیزهای شما دیوار بی اعتمادی را قوی‌تر می‌کند. البته در یک ماه و نیم گذشته آن‌ها دوباره به طور جدی دنبال تبادل زندانیان هستند و ما به خاطر مسایل انسانی این مساله را دنبال می کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی با هدف بازگشت به برجام مذاکرات را ادامه می دهیم. از نظر ما برجام با همه ضعف و قوت‌ها روی میز است و معتقدیم موضوعی که در پایان دولت قبل و در یک سال گذشته مذاکره شده می‌تواند به نقطه نهایی و توافق برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید