دستور «السودانی» برای میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان

کدخبر: ۵۴۴۵۰۹
اقتصادنیوز: بنابر اعلام دو مقام عراقی، نخست‌وزیر این کشور از وزیر خارجه خواسته است که تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را از سر بگیرند.
دستور «السودانی» برای میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وبسایت العربی الجدید به نقل از دو مقام عراقی نوشته است که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور از «فؤاد حسین» وزیر خارجه و تیمی از دفترش خواسته است که تلاش‌ها برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض با هدف برگزاری نشستی میان طرفین را از سربگیرند.

وحشت اسرائیل از احداث منطقه تجاری در نوار غزه

یک مقام بلندپایه در دفتر السودانی در این باره به العربی الجدید گفت که او به وزیر خارجه و تیمش دستور داده است که کانال‌های ارتباطی میان تهران و ریاض برای نشستی جدید را فعال کنند و السودانی امیدوار است که در این رابطه به اولین دستاورد قابل توجه خود در عرصه خارجی برسد.

به گفته او السودانی از مفاد و جزئیات نشست‌های پیشین میان ایران و عربستان سعودی و عمده اختلافات و اشتراکات طرفین مطلع شده است.

یک مقام دیگر عراقی در وزارت خارجه این کشور در گفت‌و‌گوی تلفنی با العربی الجدید این اطلاعات را تأیید کرد و گفت که برگزاری دور جدید گفت‌و‌گوها در وهله اول به تصمیم ایرانی‌ها بستگی دارد. به ادعای وی سعودی‌ها ها از بازگشت گفت‌وگوها در سطح پایین استقبال کرده‌اند اما ایرانی‌ها خواستار زمانبندی و پرونده‌های مشخص برای بررسی آنها شده و تاکید کرده‌اند که تمایلی برای بررسی برخی پرونده‌های مشخص ندارد.

این مقام وزارت خارجه عراق همچنین گفت که السودانی پس از بازگشت از نشست «بغداد ۲» در اردن، دستور ازسرگیری تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی را صادر کرده است.

در مذاکرات ایران و عربستان به پرونده لبنان پرداخته نشده است

العربی الجدید در این باره نوشت که رویکرد فعلی دولت السودانی نشان دهنده انطباق آشکار سیاست خارجی وی با دولت قبلی است. بارزترین نکات این همسویی از طریق تضمین مقامات عراقی مبنی بر عدم پیوستن به سیاست محور‌ها در منطقه و تلاش برای تنش‌زدایی در میان کشورها خود را نشان می‌دهد.

بغداد از آوریل ۲۰۲۱ میزبان پنج دور گفت‌و‌گو میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بوده است که آخرین آن در آوریل گذشته در زمان دولت مصطفی الکاظمی بود.

چندی پیش نیز در تاریخ سی‌ام آذر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست بغداد ۲ به امان پایتخت اردن سفر کرده بود در توئیتی از گفت‌وگو با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان در حاشیه این نشست خبر داد.

وی در این باره نوشت: «وزیر خارجه عربستان در این دیدار نسبت به آمادگی کشورش برای ادامه مذاکرات با ایران ابراز اطمینان کرد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید