انتقاد نماینده پیشین مجلس از آثار یکدست شدن حاکمیت / نظرات کارشناسی شنیده نمی‌شود

کدخبر: ۵۴۴۶۹۴
اقتصادنیوز: محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با انتقاد از آثار یکدست شدن حاکمیت گفت: کشور از نتایج مثبت تنوع آرا که منجر به پخته شدن تصمیمات می شود، محروم شده و نظرات کارشناسی شنیده نمی‌شود.
انتقاد نماینده پیشین مجلس از آثار یکدست شدن حاکمیت / نظرات کارشناسی شنیده نمی‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در حوزه اقتصاد، این روزها با چالش های جدی همراه شده است. هر دلار در بازار آزاد به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت ها در سایر بازارها همچون خودرو، مسکوکات و ...  شاهد تلاطم است. 

جنگ رسانه‌ای و فرهنگی اخیر از اتاق فکری آمریکا در حال هدایت است

در همین خصوص محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار جماران در واکنش به عملکرد مجلس و دولت در حوزه مسائل اقتصادی، گفت: مجلس از ابتدای این دولت رویکرد فعالی نداشته است. صلاحیت وزرا بیشتر با نگاه سیاسی و بدون توجه به صلاحیت های تخصصی بررسی شده است. یک دست شدن حاکمیت باعث شده مجلس منفعلانه عمل کند. این روند از زمانی که بیانیه حمایتی بیش از 200 نماینده از رییس جمهور فعلی منتشر شد، آغاز و باعث برخوردسهل انگارانه با اعضای کابینه شده است. ما دیدیم که برخی وزرای اقتصادی حتی تجربه اجرایی نداشتند و در حد و اندازه یک وزیر نبودند و تنها از طریق یک فضای شعاری و احساسی رای اعتماد گرفتند که نتایج آن را اکنون مشاهده می کنیم.  

وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که خواهان ترمیم کابینه شده است، گفت: بدون تغییر در سیاست های کلان از جمله سیاست خارجه، چنین رویکردهایی راه به جایی نمی برد. حذف ارز ترجیحی بدون پیشرفت در سیاست خارجه، به منشایی برای گرفتاری های امروز تبدیل شده است. دولت ادعا می کند که با همسایه ها تعامل دارد و همین کفایت می کند درحالیکه اینطور نیست. تاکید می کنم سیاست خارجه فقط مربوط به دولت نیست و باید کل حاکمیت در این رابطه تصمیم بگیرد. اگرچه تیم دولت هم در قضیه مذاکرات هسته ای نشان داده تیم ضعیفی است ولی تا تصمیم مقامات عالی نباشد، نمی توانیم توفیقی کسب کنیم.

هشدار «محسن رشید» نسبت به عواقب تن ندادن به اصلاح نظام / اولویت اول حفظ مرزهاست /شبکه های جاسوسی فعالی در ایران هستند

استاد دانشگاه تهران با انتقاد از آثار یکدست شدن حاکمیت، گفت: کشور از نتایج مثبت تنوع آرا که منجر به پخته شدن تصمیمات می شود، محروم شده و نظرات کارشناسی شنیده نمی شود. البته آقای رییس جمهور گفتند اقتصاددان ها را به خط کرده اند اما ما از برخی از حاضران جلسه شنیدیم که این جلسات برای تبلیغات رسانه ای بود و هیچ توجهی به دیدگاه های ارائه شده نشده است. 

صادقی با بیان اینکه نمی شود انتظار خاصی از مجلس داشت، گفت: آن تعداد از نمایندگان که مستقل تر هستند باید از اهرم های نظارتی خود بیشتر بهره ببرند چراکه مجلس در این زمینه ضعیف عمل کرده است. به عنوان مثال وقتی دولت برنامه حذف ترجیحی را مطرح کرد، متعهد شد که قیمت ها از قیمت های شهریور 1400 بالاتر نرود. نمایندگان در آن زمان نپرسیدند، ابزار تحقق این سیاست چیست؟ الان که ارز ترمز بریده و شاهد یک رها شدگی هستیم، صدای برخی درآمده است در حالیکه  آن زمان که دولت می خواست چنین سیاست هایی را اتخاذ کند، باید نقش موثری ایفا می کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید