خبر مهم کرملین درباره گفتگوی پوتین و شی

کدخبر: ۵۴۵۰۷۵
اقتصادنیوز: سخنگوی کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه از طریق ویدئو کنفرانس با همتای چینی خود گفت‌وگو خواهد کرد.
خبر مهم کرملین درباره گفتگوی  پوتین و شی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران عنوان داشت: ما در حال آماده‌سازی دور دیگری از گفت‌وگوها میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین از طریق ویدئو کنفرانس هستیم.

وی افزود: رهبران روسیه و چین ابتدا درخصوص روابط دوجانبه میان این دو کشور و همچنین مبرم‌ترین مشکلات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد. قسمت اول این مذاکرات عمومی خواهد بود اما سپس در فرمتی محرمانه ادامه خواهد یافت.

دیمیتری پسکوف در رابطه با وضعیت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ گفت: ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان طی جلسه‌ای در سن پترزبورگ به جزئیات وضعیت قره‌باغ و گذرگاه لاچین پرداختند.

وی تاکید کرد: روسیه به نقش و تلاش‌های میانجیگری خود جهت رسیدن به یک توافقنامه سه جانبه ادامه خواهد داد. دیروز رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان در سن پترزبورگ درباره این موارد با شرح جزئیات گفت‌وگو کردند و این گفت‌وگوها درخصوص این مسئله ادامه خواهد داشت.

سخنگوی کرملین نسبت به گذرگاه مسدودشده لاچین ابراز نگرانی کرد و گفت: ما نسبت به تنش‌های پیش‌آمده در اطراف گذرگاه لاچین نگران هستیم. روسیه با ایروان و باکو در این زمینه در تماس خواهد بود. همچنین، نیروهای حافظ صلح تنها با رضایت همه طرف‌های درگیر می‌توانند نسبت به وضعیت قره‌باغ اقداماتی را انجام دهند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ کوهستانی است. در ۱۲ دسامبر گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "بوم‌شناس" می‌نامند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلح‌بانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که این تظاهرات قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید