سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

روحانی به انتخابات مجلس ورود می کند؟ /کره جنوبی مقابل ایران ایستاد

کدخبر: ۵۴۹۲۰۵
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
روحانی به انتخابات مجلس ورود می کند؟ /کره جنوبی مقابل ایران ایستاد

به گزارش اقتصادنیوز، اظهارات جدید مقامات اتحادیه اروپا درباره برجام از خبرهای مهم روز گذشته بود. همچنین اطلاعیه وزارت دفاع درباره علیرضا اکبری، استعفای مسئول دفتر نرگس معدنی پور و برنامه طیف نزدیک به روحانی برای انتخابات مجلس پیش رو از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

موانع احیای برجام

مذاکرات ایران و طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به این توافق از چند ماه پیش تاکنون به دلیل کارشکنی طرف آمریکایی و اروپایی‌ها برای پیشبرد مذاکرات و رفع موانع متوقف شده است.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسایل بین الملل به بهانه شروع هشتمین سال اجرای برجام، در تحلیلی موانع احیای برجام را برشمرد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است که اگر برجام تا کنون اجرا نشده و مذاکرات بازگشت به نتیجه نرسیده ربطی به خواست دولت ندارد، این مساله به خاطر انتظاراتی است که ایران در بازگشت به برجام داشت و طرف آمریکایی نخواست یا نتوانست آنها را تامین کند، وگرنه ایران برای بازگشت به برجام آماده بود.

وی با تاکید بر این که برجام در کماست گفت: معتقدم هنوز دو طرف اصلی توافق و نیز دیگر طرف ها در بازگشت به برجام منافع دارند و باید تلاش شود که برجام از کما خارج شود.

همچنین روزگذشته سخنگوی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه برجام نمرده بلکه تنها متوقف شده است، خاطرنشان کرد: هدف اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، از بین بردن بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات است اما شرایط چندان ساده نیست.

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز خواستار نهایی شدن مذاکرات برجام شد و اطمینان داد که حصول پیشرفت در این زمینه می‌تواند منجر به کاهش تنش‌ها شده و مسیر افزایش گفت‌وگو در مورد امنیت منطقه را باز ‌کند.

از سوی دیگر حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر پیشین قطر در تازه ترین رشته توئیت خود نسبت به پیامدهای خطرناک عدم احیای توافق هسته ای ایران برای منطقه و جهان هشدار داد و نوشت: با احیا نشدن برجام در مقدمه خسارت‌دیدگان خواهیم بود.

وزارت دفاع اعلام برائت کرد

روز شنبه بود که خبرگزاری قوه قضائیه از اعدام علیرضا اکبری که ابرجاسوس انگلیس لقب گرفته بود، خبر داد. اعدامی که واکنش های زیادی خارجی را در پی داشت. 

روز گذشته نیز وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در اولین واکنش خود نسبت به اعدام علیرضا اکبری که متهم به افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس، شده بود، تاکید کرد: علیرضا اکبری در هیچ دوره وزارت دفاع سابقه معاون وزیر را نداشته است.

برنامه روحانی برای انتخابات مجلس دوازدهم

این روزها خبرهایی از دیدار و جلسات حسن روحانی با اعضای دولتش و علی ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی و برنامه ریزی برای انتخابات مجلس دوازدهم به گوش می رسد. محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، با تایید این خبر، منکر آن شد که این جلسات رنگ و بوی انتخاباتی دارد و گفت: روحانی مرتب با وزرای خود جلسه می گذارد و پیرامون موضوعات مختلف بحث و بررسی صورت می گیرد. این جلسات منظم و هفته ای دو سه جلسه برگزار می شود.

وی با اعلام این خبر که قرار است بر روی مسئله انتخابات مجلس کارکنند، خاطرنشان کرد: هنوز وارد فاز انتخاب نامزد نشده ایم و در حال فراهم کردن مقدمات هستیم.

پس لرزه های یک فیش جنجالی

انتشار تصویری از فیش حقوقی یکی از کارمندان شورای اسلامی شهر تهران طی روزهای گذشته در فضای مجازی  باعث شد تا مواضع مختلفی در برابر آن گرفته و افکار عمومی نسبت به آن حساس شوند. 

روز گذشته وزیر کشور به مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور دستور داد این موضوع را به دقت و براساس مرّ قانون بررسی و نتیجه را در اسرع وقت گزارش کند.

 در این میان روز گذشته فاطمه منصورلی مسئول دفتر نرگس معدنی پور،(دختر او) و صاحب فیش جنجالی از سمت خود استعفا داد.

همچنین موضع‌گیری تند کره‌جنوبی علیه ایران، اظهارات مهم رئیس قوه قضائیه درباره آزادی 4 هزار زندانی و مرگ یک خلبان ایرانی در آفریقای جنوبی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید