نخست‌وزیر لهستان: معامله با روسیه، معامله با شیطان است!

کدخبر: ۵۴۹۳۲۹
«ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان داشتن هر گونه رابطه با روسیه را «معامله با شیطان» خواند.
نخست‌وزیر لهستان: معامله با روسیه، معامله با شیطان است!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در شرایطی که حمایت‌های همه جانبه آمریکا و متحدانش از اوکراین ادامه دارد، نخست‌وزیر لهستان به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو اظهارنظر شدیدی علیه روسیه مطرح کرد.

منابع رسانه‌ای اروپایی گزارشی درباره سفر روز دوشنبه (دیروز) «ماتئوش موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان به برلین و سخنرانی ضد روسی او در پایتخت آلمان منتشر کردند.

به گزارش «آر ای میکس»، موراویه‌تسکی طی سخنرانی در مراسمی که برای گرامی دات «ولفگانگ شوبله» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، وزیر پیشین دارایی آلمان و رئیس اسبق پارلمان این کشور در برلین برگزار شد، سخنرانی کرد.

نخست‌وزیر لهستان در این سخنرانی ابتدا مدعی شد که «امپریالیسم خصیصه تعیین کننده سیاست روسیه است» و سپس با اشاره به «فاوست» یک شخصیت‌ افسانه‌ای آلمانی ادعا کرد که در حال حاضر هر گونه داشتن روابط با روسیه مانند «معامله با شیطان» است.

فاوست، شخصیتی افسانه‌ای است که به رغم موفق بودن در زندگی و تحصیلات بالا، از زندگی خود ناراضی بوده و به همین دلیل برای دستیابی به دانش نامحدود و لذات دنیایی، روح خودش را با شیطان معاوضه می‌کند.

نخست وزیر لهستان در سخنرانی خود در برلین به جنگ اوکراین اشاره کرد و از دولت آلمان خواست با اتخاذ تصمیم قاطع به اوکراین تسلیحات مورد نیازش برای مقابله با روسیه را تحویل بدهد.

به ادعای او، اوکراین در جنگ با روسیه نه تنها در حال جنگیدن برای آزادی خودش است بلکه کل اروپا هم دارد می‌جنگد.

وی ضمن استقبال از تحرکات کشورهای غربی برای ارسال سامانه پدافندی پاتریوت به اوکراین هشدار داد هر گونه کاهش حمایت می‌تواند منجر به شکست اوکراین شود و شکست اوکراین، جنگ جهانی دیگری را تسریع خواهد کرد.

وی با تاکید بر سابقه تاریخی لهستان در زمینه «امپریالیسم روسیه» و تجاوزات این کشور، ادعا کرد که از نظر روسیه، یک اوکراین مستقل، کشورهای بالتیک مستقل و لهستان مستقل با ماهیت امپریالیستی روسیه سازگار نیست.

به گفته نخست‌وزیر لهستان، تعجبی نداشت که سیاست‌هایی مانند «تغییر از طریق تجارت» و سایر تلاش‌ها برای پیوند دادن اروپا به روسیه با شکست مواجه شدند. وی همچنین از وابستگی اروپا به گاز روسیه تا قبل از آغاز جنگ اوکراین انتقاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در برلین تلویحا از نفوذ بالای آلمان و فرانسه بر اتحادیه اروپا انتقاد کرد و خواستار تغییر این روند شد.

از نظر نخست‌وزیر لهستان، دیگر این امکان وجود ندارد که اروپا همچنان تحت تسلط و اداره فقط دو یا سه پایتخت باشد چرا که این موضوع سبب حرکت به سمت الیگارشی خواهد شد و این موضوع در تضاد با دموکراسی و منافع کل اروپا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید