سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

تهدید اروپا از سوی ایران بعد از تحریم سپاه /برجام در میانه مرگ و زندگی /استانداران تغییر می‌کنند؟

کدخبر: ۵۵۰۲۵۷
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
تهدید اروپا از سوی ایران بعد از تحریم سپاه /برجام در میانه مرگ و زندگی /استانداران تغییر می‌کنند؟

به گزارش اقتصادنیوز، واکنش‌ها به تروریستی خواندن سپاه از سوی پارلمان اروپا همچنان با واکنش هایی همراه است. اظهارات جدید مقام آمریکایی درباره برجام و توقیف یک شناور توسط سپاه از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

ادامه واکنش ها به اقدام علیه سپاه

 پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه، قطعنامه ضد ایرانی را با اکثریت آرا به تصویب رساند که در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی این اتحادیه قرار گیرد و تحریم ها علیه سپاه افزایش یابد.

در این راستا، محمدباقر قالیباف در اولین ساعات بامداد دیروز با حضور در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران نقلاب اسلامی برای اعلام حمایت از این نهاد با سردار سلامی فرمانده کل سپاه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس مجلس تاکید کرد: شورای اروپا باید تصمیم  بگیرد که می خواهد دریچه عقلانیت را ببندد و در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند یا اینکه بخواهد تصمیم دیگری بگیرد. ما در مجلس شورای اسلامی آماده ایم با هر اقدامی که بخواهد ثلمه‌ای به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد کند و حقیقت را جابجا کند، محکم برخورد کنیم.

سرلشکرحسین سلامی فرمانده سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی هم در بخش دیگری از این دیدار خاطرنشان کرد: ما هرگز از چنین تهدیداتی و حتی عمل نسبت به آن نگران نیستیم، چرا که هر چقدر دشمنان به ما فرصت عمل دهند، ما قوی تر عمل می کنیم.

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی جداگانه ضمن محکومیت اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکید کردند: قطعا مردم و نیروهای مسلح پاسخی سخت به اتحادیه اروپا خواهند داد. از جمله هرا شیخی، نماینده اصفهان در توئیتی نوشت: وقت مماشات نیست. جواب سیلی، سیلی است

محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد گغت: درد آنها این است که امروز نظام جمهوری اسلامی در و نیروهای مسلح ما از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوج قدرت قرار دارند و این‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند برای همین هم دائم به دنبال تهدید هستند.

از سوی دیگر، سردار اسماعیل کوثری نماینده تهران، با بیان اینکه موفقیت‌های جمهوری اسلامی عامل عصبانیت دشمن است، گفت: سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار دادند، در حالی که سپاه هر جایی و در هر زمانی که نیاز کشور بوده و برای مقابله با تروریس وارد عمل شده است.

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز گذشته  اعلام کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در یک جلسه فوق العاده با حضور اعضای کمیسیون و نمایندگان پیشنهاد دهنده تشکیل جلسه داده است تا در نهایت یک طرح را به عنوان اقدام متقابل به صحن علنی ارائه کند.

در ادامه واکنش ها به اقدام علیه سپاه، وزیر کشور به اتحادیه اروپا هشدار داد که دنباله روی محض اروپا از آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن تصمیم گیرندگان کهنه اندیش اروپا از برخی افراد که سالها در داخل و خارج ایران دست به اقدامات تروریستی و ضد بشری زده اند، ضربه مهلکی به پیکره بی‌رمق اتحادیه اروپا است.

از سوی دیگر سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل چنین گفت: کینه ورزی نمایندگان پارلمان اروپا از سپاه پاسداران ریشه در اقتدار هوشمندانه و نقش بر آب کردن توطئه «خاورمیانه آمریکایی» دارد و بدیهی است که اقدام اخیرپارلمان اروپا ، نقطه آشکارساز استیصال و ضعف آن‌ها در برابر فرزندان راستین ایران اسلامی محسوب می شود. 

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز با یادآوری اینکه سازمان‌های تروریستی از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به ویژه بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ که داعش بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، حملات زیادی را از شمال تا جنوب اروپا طراحی و اجرا کردند، خاطرنشان کرد: اگر ⁧سپاه پاسداران⁩ ایران نبود، آنها هنوز -ژانویه ۲۰۲۳- باید در خیابان‌های خود جنازه جمع می‌کردند.

عدم احیای برجام در آینده ای نزدیک

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بار دیگر گفت که واشنگتن در حال حاضر روی مذاکره با ایران متمرکز نیست. او هم‌چنین مدعی شد که ایران، این گفتگوها را جدی نگرفته است. وی با اذعان به این‌که واشنگتن در حال حاضر روی دیپلماسی متمرکز نیست، گفت که بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

اما، سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره اینکه احتمال اعمال تحریم علیه ایران به معنای تغییر رویه اروپا در خصوص مذاکرات برجامی است یا نه، گفت: موضوع برجام، فرآیندی مجزاست که نماینده عالی اتحادیه اروپا در آن به عنوان هماهنگ کننده عمل می کند و بین مشارکت کنندگان هماهنگی ها را انجام می دهد.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در توئیتی با اشاره به پاسخ منفی یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به قرار دادن نام سپاه در لیست تروریست نوشت: این مقام مسئول می گوید در صورت احیای برجام،  همان‌طور که آمریکا موافقت کرده بود پس از احیای توافق، حضور سپاه پاسداران در لیست تروریسم را مورد بحث قرار دهد، اتحادیه اروپا نیز باید این کار را انجام دهد. ما باید در مورد آن مذاکره کنیم؟ بله».

استانداران تغییر می کند؟

این روزها علاوه بر تغییر در کابینه رئیسی، تغییر استانداران دولت سیزدهم نیز بر سر زبان هاست. احمدی وحیدی ، وزیر کشور  اما در پاسخ به این سوال که یا وزارت کشور برنامه ای برای تغییر استانداران دارد؟ گفت: فعلاً تغییر فوری استانداران در دستور کار نیست، ولی طبیعتاً مراحل ارزیابی علملکرد همه مسئولینی که مربوط به حوزه وزارت کشور هستند در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر، توقیف یک شناور در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه، آغاز به کار رسمی سفیر جدید ایران در کابل و واکنش ایران به هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید