لاریجانی کاندیدا می شود یا نمی شود؟

سورپرایز لاریجانی در انتخابات 1402 /میانه روها منتظر یک پاسخ!

کدخبر: ۵۵۵۵۹۸
مدتیست که بحث کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات مجلس دوازدهم داغ شده است تا جایی که برخی از چهره های سیاسی از آمدن قطعی او در میدان رقابت ها خبر می دهند و برخی دیگر خواستار کاندیداتوری او هستند. اما آیا این بار مشاور رهبری از گیت شورای نگهبان عبور می کند؟
سورپرایز لاریجانی در انتخابات 1402 /میانه روها منتظر یک پاسخ!

به گزارش اقتصادنیوز، یک سال تا انتخابات مجلس دوازدهم زمان باقیست اما بازار گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری چهره های شاخص سیاسی داغ شده است.

علی لاریجانی نیز یکی از جمله همین چهره هاست که این روزها حرف و حدیث هایی درباره کاندیداتوری‌اش از محافل سیاسی و رسانه‌ای به گوش می رسد، اما آیا او قصد ورود دوباره به میدان رقابت ها را دارد؟

ظلمی که جبران نشد

 تنها چند ساعت به پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 باقی مانده بود که علی لاریجانی با شعار «نه کلید، نه چکش» به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی رفت تا پس از 12 سال مرد شماره یک پارلمان بودن، برای دومین بار وارد گود انتخابات ریاست جمهوری شود. اما این بار بخت با او یار نبود و نتوانست از فیلتر قرمز شورای نگهبان عبور کند.

اگر چه لاریجانی تنها کاندیدای شاخص رد صلاحیت شده در انتخابات نبود، اما حذف او به قدری شوکه کننده بود که رهبر معظم انقلاب هم در سخنانی مهم به موضوع ردصلاحیت های شورای نگهبان ورود کردند و در تذکری صریح فرمودند:« به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، ظلم و جفا شد و به آنها یا خانواده‌هایشان که خانواده‌های محترم و عفیفی بودند، نسبت های خلاف واقع داده شد که بعداً  ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.» 

علی رغم، تذکر صریح رهبر انقلاب، شورای نگهبان درصدد جبران ظلم به لاریجانی بر نیامد و ابراهیم رئیسی بدون حضور رقیبی جدی پیروز انتخابات سرد 1400 شد. 

لاریجانی می آید یا نه؟

اما، پس از حذف لاریجانی از انتخابات ریاست جمهوری 1400، گمانه هایی درباره حذف او از دنیای سیاست به راه افتاده بود که خیلی زود رنگ باخت و با فعال بودن لاریجانی در فضای سیاسی به واقعیت تبدیل نشد. حال، این روزها در حالی که تحرکات معطوف به انتخابات مجلس دوازدهم کم کم در حال شکل گرفتن است، بار دیگر بحث بر سر آمدن یا نیامدن مشاور رهبر انقلاب در انتخابات اوج گرفته است.

اگر چه دفتر لاریجانی نقل قول ها درباره ورود او به انتخابات را تکذیب می کند اما، برخی از چهره های سیاسی هم کاندیداتوری او خبر می دهند و برخی دیگر سیگنال درخواست برای کاندیداتوری را به سوی او می فرستند.

آنچنان که منوچهر متکی، رئیس خانه احزاب، که در گفتگو با فارس،  درباره حضور افرادی مثل لاریجانی و روحانی و احمدی نژاد در انتخابات آینده بیان کرده بود:« در مورد آقای لاریجانی چیزی که بنده در حال حاضر اطلاع دارم این است که ایشان با نمایندگان ادوار جلساتش را آغاز کرده و در بعضی استان ها مثل آذربایجان شرقی که من اطلاع دارم تشکیلات شان را ساماندهی کرده اند و قصد ورود به انتخابات برای مجلس دارد و ایشان به دنبال قوام و مدیریت مجلس بعدی است، اما اینکه خودش می آید یا نه دو روایت متفاوت وجود دارد، یکی اینکه خود ایشان می آید و بعضی ها هم می‌گویند خود آقای لاریجانی در انتخابات شرکت نمی‌کند.»

روزنامه اعتماد هم در مطلبی در 16 بهمن ماه نوشت:« کمپین تبلیغاتی لاریجانی انگار اهل تسلیم نیست. «صدا میاد» کنار «لطفا جمع‌بندی بفرمایید» یکی از جملات پرکاربرد در کلاب‌هاوس است. لاریجانی از این جمله برای کلیپ روز ششم خود استفاده کرد. ویدیویی که در آن تاکید می‌کند که کسی که می‌تواند موضوعی با این سطح از اهمیت را ۲۰ دقیقه‌ای به تصویب برساند، خیلی مدیر قوی‌ای است، حتما به او رای دهید.»

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا هم در گفتگویی با روزنامه خراسان گفت:« من با آقای لاریجانی دو سه دفعه جلسه داشتم. ایشان الان هنوز این موضوع را که در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری ورود کند ، انکار می کند نه این که از عالم سیاست کنار کشیده باشد، اما می گوید کمک می کنم. ایشان فعال هست اما این که راسا کاندیدا شود فعلا انکار می کند.»

واکنش میانه روهای سیاست به کاندیداتوری لاریجانی

از سوی دیگر هم برخی چهره های سیاسی علی الخصوص اصولگرایان میانه رو از کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات استقبال کردند. با این حال، به نظر می رسد که طیفی از اعتدالیون و اصلاح طلبان میانه رو هم برای شکست تندروها و عبور از آنان خواهان آمدن رئیس سابق مجلس به روی کار باشند. 

مهدی عرب‌صادق، چهره سیاسی اصولگرا اخیرا در گفتگویی با ایلنا بیان کرده بود:«  لاریجانی سرمایه اصلی نظام است. پیش از اینکه آقای لاریجانی بخواهد به صحنه بیاید یا نیاید، نیاز جریان انقلابی و شرایط کشور حضور وی در انتخابات است. او می‌تواند طیف واقع بینی را رهبری کند که بر پایه عقلانیت اصیل انقلابی ، برای ضرورت‌های کشور تولید مسئله و راهکار ارائه دهد.امروز شکل گیری یک مجلسی که با نظارت دقیق و تخصصی به دولت کمک کند نیاز کشور است. حضور آقای لاریجانی را زمینه وحدت حداکثری می‌دانم.»

کامبیز مهدی‌زاده، فعال سیاسی و داماد حسن روحانی هم در گفتگو با روزنامه آرمان ملی، درباره امکان حضور لاریجانی در انتخابات مجلس دوازدهم بیان کرد:« آقای لاریجانی برحسب واقعیت‌های موجود همواره تصمیم گرفته و در صورت حضوردرانتخابات می‌تواند مرد ائتلاف برای کنترل بحران باشد.»

فصل جدید در روابط لاریجانی و شورای نگهبان؟

اما، فارغ از همه گمانه زنی ها درباره کاندیداتوری دوباره علی لاریجانی، این سوال وجود که او که یکبار زیر تیغ رد صلاحیت شورای نگهبان رفته آیا حاضر است بار دیگر عزم ورود به رقابت ها و نبرد با این شورا را داشته باشد؟ 

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر آقایان لاریجانی، روحانی و احمدی نژاد بخواهند برای انتخابات آتی وارد عرصه شوند، نگاه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت آنها چگونه است؟ گفته که؛« معمول این است که شورا هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می کند و در بررسی صلاحیت ها هم تفاوتی بین کاندیداها وجود ندارد.»

باید منتظر ماند و دید آیا لاریجانی و شورای نگهبان بار دیگر به مصاف هم خواهند رفت یا ....

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید