بایدن:

با رئیس جمهور چین درباره بالون گفت وگو می‌کنم!

کدخبر: ۵۵۵۸۵۹
اقتصادنیوز: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دو هفته پس از ساقط کردن بالون چینی بر فراز حریم هوایی کشورش گفت که با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت وگو خواهد کرد اما برای سرنگونی این بالون عذرخواهی نخواهد کرد.
 با رئیس جمهور چین درباره بالون گفت وگو می‌کنم!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی افزود که انتظار دارد با شی جین پینگ رئیس جمهور درباره بالون تجسسی آن کشور گفتگو کند.

بایدن گفت که ارتباط خود را با رئیس جمهور چین حفظ خواهد کرد اما درباره هدف قرار دادن بالون چینی عذرخواهی نمی کند.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: "از ابتدای دولتم، ما به دنبال رقابت هستیم، نه درگیری با چین. ما به دنبال یک جنگ سرد جدید نیستیم. اما عذرخواهی نمی کنم و رقابت خواهیم کرد. "

وی با اشاره به اقدامات اخیر دولت آمریکا در محدود کردن فعالیت شرکت هایی که با برنامه هوافضای چین همکاری دارند و محدود شدن آنها به فناروی هوافضای آمریکا و متحدانش افزود که اکنون می دانیم بالون های چینی به چه مناطقی پرواز کرده اند.

تارنمای آکسیوس پیش از این،در گزارشی نوشت که یک مقام آمریکایی ادعا کرد که چین در گذشته بالون های نظارتی مشابه را بر فراز بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره به پرواز درآورده است.

بایدن همچنین اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا در حال تدوین قوانین سختگیرانه ‌تری برای ردیابی، نظارت و شلیک احتمالی به اشیای هوایی ناشناخته است.

رئیس جمهور آمریکا به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت خود دستور داده است تا رهبری یک «تیم بین‌ سازمانی» را برای بررسی رویه‌های ایالات متحده آمریکا پس از ساقط کردن بالون چینی و سه شئی ناشناس دیگر برعهده گیرد.

بایدن پیش از این نیز در مصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس نیوز، افزود: از زمان گزارش پرواز بالون چینی بر فراز ایالات متحده و متعاقباً وقتی این بالون آخر هفته گذشته سرنگون شد، با شی جین پینگ رئیس جمهور چین صحبت نکرده‌ام.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: اساسا معتقد نیستم که سرنگونی بالونی که اطلاعاتی را در آمریکا جمع‌آوری می‌کرده است، موجب شود که روابط دو کشور رو به وخامت بگذارد.

بایدن تاکید کرد: من این موضوع را به طور واضح برای شی روشن کرده‌ام که ما به طور کامل با چین رقابت خواهیم کرد اما در عین حال به دنبال درگیری نیستیم و تا به حال نیز جریان امور بر این منوال بوده است.

آکسیوس نوشت که آمریکا می گوید ناوگان بالون های چین به طور خاص برای جاسوسی استفاده می شوند و مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند و می توانند سیگنال های ارتباطی و سایر اطلاعات حساس از اهداف در سراسر جهان را جمع آوری کنند.براساس اعلام وزارت تجارت آمریکا، دولت بایدن شش شرکت هوانوردی و تکنولوژیک چین را به عنوان بخشی از پاسخ خود به بالون غیرنظامی چین که بر فراز این کشور هدف قرار داد، در فهرست سیاه خود قرار داده است.

دان گریوز معاون وزیر تجارت آمریکا در توییتر خود نوشت که آمریکا «ادامه استفاده از این تجهیزات را تحمل نکرده» و «این محدودیت‌ها با هدف حفاظت از امنیت ملی و حاکمیت ملی آمریکا» وضع شده‌اند.

دولت بایدن همچنین بدنبال آن است که سرمایه‌گذاری برخی از شرکت‌های چینی در حوزه فناوری را ممنوع کرده و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاران آمریکا در بخش‌های «حساس» چین را هم از بین ببرد.

مجلس جمهوریخواه نمایندگان آمریکا نیز در قطعنامه‌ای را در محکومیت استفاده چین از یک «بالون نظارتی» بر فراز حریم هوایی آمریکا تصویب کرد.

به گزارش ایرنا، مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) برای نخستین بار بصورت علنی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید