شرط اصلی پیوستن اوکراین به ناتو فاش شد

کدخبر: ۵۵۶۲۱۸
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) از شرط اصلی پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی پرده برداشت.
شرط اصلی پیوستن اوکراین به ناتو فاش شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، به‌رغم اینکه کی‌یف خود را همین حالا هم عضو غیر رسمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی می‌داند، ینس استولتبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که برای آنکه اوکراین رسما به عضویت این ائتلاف درآید، باید یک شرط را برآورده سازد.

استولتنبرگ در نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: موضع ناتو درباره عضویت اوکراین تغییر نکرده است. ما در سال 2008 توافق کردیم که کی‌یف عضو ائتلاف شود و این موضع همچنان همان است.

وی افزود: البته در حال حاضر نکته حائز اهمیت این است که از پیروزی اوکراین به عنوان کشوری مستقل اطمینان حاصل شود زیرا بدون تحقق این امر، هیچ راهی وجود ندارد که در درباره آینده رابطه ناتو و اوکراین حرفی و بحثی مطرح شود.

وی همچنین تاکید کرد که بحث و تبادل نظر درباره پیوستن اوکراین به ناتو، پس از حل و فصل جنگ جاری صورت خواهد گرفت. ناتو از دیرباز تاکید کرده که تمام کشورهایی که قصد پیوستن به این ائتلاف را دارند، پیش از این کار باید مناقشات بین‌المللی، ارضی یا قومیتی خود را در صلح و آرامش حل و فصل کنند.

نیروهای اوکراین هم‌اکنون در چندین کشور عضو ناتو در حال آموزش بوده و اعضای این ائتلاف برای کی‌یف، سلاح و اطلاعات فراهم می‌کنند. استولتنبرگ، اوایل ماه جاری به خبرنگاران گفت که کشورهای ناتو تاکنون حدود 120 میلیارد دلار سلاح و کمک مالی برای کی‌یف فراهم آورده‌اند. وی دیروز(شنبه) هم متعهد شد که این کمک و حمایت، حتی به قیمت «تشدید تنش» برای مدتی نامشخص ادامه خواهد یافت.

گرچه پیوستن رسمی اوکراین به ناتو همچنان دور از دسترس است، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع این کشور که گمانه‌زنی‌هایی درباره استعفای وی به گوش می‌رسد، ماه گذشته گفت که این کشور همین حالا عضو غیررسمی ناتو بوده و در آینده نزدیک هم به عضو رسمی آن بدل خواهد شد.

الحاق اوکراین به ناتو به طور بالقوه قلمرو بیشتری از روسیه را بیش از پیش در معرض موشک‌های میان‌برد اینم ائتلاف قرار داده و در نتیجه کرملین آن را تهدید امنیت ملی غیرقابل قبول تلقی می‌کند. تشدید تنش اوکراین و روسیه، پای این ائتلاف نظامی را به جنگ مستقیم با مسکو باز خواهد کرد.

«خلع سلاح» اوکراین و تثبیت آن به عنوان کشور بی‌طرف(حائل)، دو هدف اصلی و اولیه عملیات نظامی روسیه در این کشور بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید