اولین رزمایش ضدپهپادی مشترک سعودی و آمریکا

اهداف ریاض و واشنگتن از رزمایش «شن‌های سرخ»

کدخبر: ۵۵۹۶۸۷
اقتصادنیوز: خروج سامانه‌های دفاع هوایی پنتاگون از خاورمیانه در سال‌های اخیر و درخواست‌های انبوه دولت‌های منطقه برای خرید سامانه‌های مشابه ساخت آمریکا، رهبری جدید سنتکام را به دنبال کردن راه‌حل‌های دیگری سوق داده است.
اهداف ریاض و واشنگتن از رزمایش «شن‌های سرخ»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از المانیتور، آمریکا و عربستان سعودی قصد دارند در آخرین هفته ماه مارس، اولین رزمایش آزمایشی ضدپهپادی خود را آغاز کنند.

به گفته چهار مقام نظامی آمریکایی، اولین رزمایش «شن‌های سرخ»، پدافندهای هوایی آمریکا و عربستان را شامل می‌شود، اما سایر نیروهای نظامی منطقه در آن شرکت ندارند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که قصد دارند در ماه های آینده، ارتش‌های برخی کشورهای دیگر خاورمیانه را نیز در رویدادهای بعدی «شن‌های سرخ» شرکت دهند، که انتظار می‌رود همه آنها در عربستان سعودی برگزار شوند.

این مجموعه تمرینات دفاعی که ابتکار ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام هستند، یک گام قابل توجه در تلاش‌های پنتاگون برای تطبیق دادن خود با پیشرفت‌های سریع ایران در جنگ پهپادی در سال‌های اخیر است.

 مقامات دفاعی آمریکا آشکارا اذعان دارد  که اتکا به نمایش‌های متعارف قدرت نتوانسته است از توانمندی ایران جلوگیری کند.

خروج سامانه‌های دفاع هوایی پنتاگون از خاورمیانه در سال‌های اخیر در بحبوحه تنش‌ها با روسیه و چین و درخواست‌های انبوه دولت‌های منطقه برای خرید سامانه‌های مشابه ساخت آمریکا، رهبری جدید سنتکام آمریکا را به دنبال کردن راه‌حل‌های دیگری سوق داده است.

به گفته یکی از مقامات نظامی آمریکا، عربستان سعودی تا حدی به دلیل وسعت بیابان‌های‌ باز این کشور، به دور از مراکز جمعیتی برای میزبانی رزمایش‌های «شن‌های سرخ» انتخاب شده است، جایی که ارتش‌های آمریکا و کشورهای منطقه می‌توانند با سلاح‌های «انرژی هدایت شده» برای اهداف دفاع هوایی تمرین کنند.

Leo-Prototype-main-10630ae

سلاح‌های انرژی هدایت‌شده این ماه به کار گرفته نمی‌شود، اما مقامات ارتش آمریکا شبیه‌ساز رایانه‌ای جدیدی که توسط گارد ملی ماساچوست ساخته شده است را به همتایان سعودی خود معرفی خواهند کرد.

این شبیه‌ساز که نام آزمایشی آن ابزار آموزشی ضد پهپاد IMPACT است، برای آموزش پرسنل در پاسخ به حملات پهپادهای  طراحی شده است.

بیشترین بهره‌برداری

مقامات ارشد سنتکام روی رزمایش‌های «شن‌های سرخ» حساب می کنند تا به میدان اثبات برتری فناوری‌های نوظهور ضد پهپاد و موشک غربی تبدیل شود، در حالی که مقامات دولت بایدن قصد دارند شرکا و متحدان منطقه‌ای را از خرید سخت افزار‌های نظامی پیشرفته از پکن دور کنند.

ژنرال الکس گرینکویچ، رئیس نیروی هوایی سنتکام ماه گذشته به خبرنگاران در واشنگتن گفت: «نباید تعجب کنیم اگر شرکای منطقه ای به خرید تجهیزات چینی ادامه دهند». گرینکویچ در پاسخ به سوال المانیتور گفت: «من فکر می‌کنم کاری که «شن‌های سرخ» به این کشورها امکان آن را می‌دهد این است که دید بهتری نسبت به کیفیت تجهیزات غربی، به طور خاص اروپایی و آمریکایی داشته باشند. دفاع هوایی کاری دشوار است و ما در آن بی‌نقص نیستیم، اما فناوری‌های بسیار خوبی داریم که در حال عملیاتی شدن هستند و می توانیم آنها را در محیطی واقعی آزمایش کنیم.»

2019-06-24-image-14

گرینکویچ همچنین از نیروهای مسلح عربستان به دلیل توسعه روش‌های جدید برای ردیابی و سرنگونی پهپادهایی که توسط حوثی‌های یمن پرتاب می‌شوند، تمجید کرد. او گفت: «در واقع ما می‌توانیم از آنها چیزهای زیادی بیاموزیم. از منظر تاکتیک، تکنیک‌ها و رویه‌ها، من فکر نمی‌کنم که بتوانیم چیز زیادی به سعودی‌ها پس بدهیم.»

مشخص نیست که چرا ارتش‌های دیگر همسو با ایالات متحده قرار نیست در اولین رزمایش شرکت کنند. یکی از مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود این احتمال را مطرح کرد که در میان برخی از مقامات منطقه تردید وجود دارد که به عنوان بخشی از این رزمایش دیده شوند.

درگیری‌های عمده‌ای که در دو دهه گذشته خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده در حال حاضر فروکش کرده است، اما ایران جای پای قابل توجهی در خلاء قدرت به‌جای مانده از سوی دولت‌های شکست‌خورده در یمن، عراق و سوریه به عنوان اهرم فشار بر ارتش آمریکا و شرکای منطقه ای آن به دست آورده است.

im-376712

چه چیزی در انتظار است؟

 لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز یکشنبه وارد خاورمیانه شد تا تلاش‌های دولت بایدن را برای متقاعد کردن کشورهای عرب منطقه برای به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری در راستای ایجاد یک شبکه دفاع هوایی منطقه‌ای برای محافظت موثرتر از خود در برابر تهدیدات هوایی [ادعایی] ایران، پیگیری کند.

مقامات دفاعی ایالات متحده می گویند علاقه قابل توجهی در منطقه برای همکاری با آمریکا وجود دارد، اما این نگرانی در میان آن‌ها همچنان وجود دارد که پیشرفت‌ها همگام نیست، به ویژه اکنون که به نظر می‌رسد روسیه آماده است فناوری تسلیحات تهران را تقویت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید