سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان صحت دارد؟ /حمایت میانه روها از توافق ایران و عربستان

کدخبر: ۵۶۰۹۷۲
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان صحت دارد؟ /حمایت میانه روها از توافق ایران و عربستان

به گزارش اقتصادنیوز، هنوز واکنش ها به توافق ایران و عربستان ادامه دارد. از سوی دیگر، خبرهایی درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا و مسمومیت دانش آموزان از خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» می خوانید. 

تحلیل سیاستمداران از توافق ایران و عربستان

چند روزی از توافق میان ایران و عربستان می گذرد اما، همچنان واکنش ها و تحلیل ها درباره این توافق ادامه دارد. حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی که درباره توافق ایران و عربستان گفت: «توافق ایران و عربستان، توافق بسیار خوبی است. توسعه و تنش زدایی دو حلقه مفقودی در کشور  و البته بخش ضعیف سیاست خارجی هستند. توافق صورت گرفته با عربستان اگر عملیاتی شود، هم اثر تنش زدایانه جدی دارد هم اثر توسعه ای. بنابراین، شاید قابل دفاع ترین دستاورد دولت آقای رئیسی، تنش زدایی با عربستان بود. تنشی که به خاطر افراطی گری ها با عربستان شکل گرفت، یکی از پرهزینه ترین قطع روابط در تاریخ تحولات منطقه خاورمیانه شد.»

علی اکبر صالحی، وزیر اسبق خارجه هم در این باره گفت: «توافق با عربستان را باید به فال نیک گرفت و امید است که طرفین به آن ملتزم بمانند. این یکی از اقدام های نسبتا به موقع برای برون رفت از بن بست سیاسی بود. البته نقدی که می توان وارد کرد این است که اولا یک مقدار در تحقق آن تعلل شد و ثانیا بدون واسطه هم می‌شد به نتیجه رسید و وام دار کسی نبود.»

ماجرای تبادل زندانیان ایران و آمریکا چه بود؟

روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگویی بیان کرد: «در موضوع لغو تحریم‌ها همچنان تبادل پیام با طرف آمریکایی جریان دارد. در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به توافقی در روزهای اخیر دست یافتیم

موضوعی که با واکنش ند پرایس؛ سخنگوی وزارت خارجه امریکا رو به رو شد و گفت که توافقی با ایران در بحث تبادل زندانی بدست نیامده و این اظهارات را دروغ خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: «از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه  توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.»

ماجرای مسمومیت دانش آموزان به کجا رسید؟

همچنین روز گذشته، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره مسمومیت دانش آموزان گفت: « محیط پیرامونی، دانش‌آموزان را احاطه کرده و رسانه‌های بیگانه اهداف خود را بر دانش‌آموزان پیاده‌سازی می‌کنند و در بیشتر حوادث اخیر، دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار دادند. در حال حاضر منتظریم که نتیجه قطعی مشخص شود و تاکنون گفته شده که مشکلی نیست و دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس حضور داشته باشند.»

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مجلس گفت: «کسانی که به صورت عمد در ماجرای مسمومیت دانش اموزان دست داشتند به اشد مجازات با آن ها برخورد خواهد شد.» او از دستگیر شدن همه عوامل مسمومیت ها خبر داد اما این ادعا به سرعت تکذیب شد.

در این میان، کلید خوردن استیضاح وزیر آموزش و پرورش، حذف نام امام خمینی از سرود سلام فرمانده و طرح جدید برای مقابله با بدحجاب ها از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید