خیز مسکو برای بازگشت مولداوی به حوزه نفوذ روسیه

نقشه راه پوتین برای تسخیر مستعمره پیشین

کدخبر: ۵۶۱۹۳۷
اقتصادنیوز: مولداوی که با بحران های متعدد روبرو است امروز به دلیل جنگ در روسیه و به دلیل بحران انرژی درگیر تشدید تنش شده است. از همین رو در این طرح به مقوله هایی چون وابستگی مولداوی به واردات گاز روسیه و دامن زدن به درگیری های اجتماعی و همچنین تلاش برای جلوگیری از این که این کشور در منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا، نفوذی داشته باشد، اشاره شده است.
نقشه راه پوتین برای تسخیر مستعمره پیشین

به گزارش اقتصادنیوز ، طرح محرمانه ای که توسط سرویس امنیتی روسیه( اف اس بی) تهیه شده، گزینه های دقیقی را برای بی ثبات کردن مولداوی ارائه کرده از جمله حمایت از گروه های حامی روسیه، استفاده از کلیسای ارتدوکس و تهدید به قطع گاز طبیعی.

kqXyUaPcHEoN
به نظر می رسد این اسناد برای خنثی کردن تمایل مولداوی به سوی غرب تنظیم شده باشد که در میان آن می توان به روابط نزدیک تر با ناتو و درخواست برای پیوستن به اتحادیه اروپا اشاره شده است. این اطلاعات برای اولین بار توسط گروهی از رسانه ها چون VSquare و Yahoo News افشا شده است.

سی ان ان سند کامل را دیده که به نظر می رسد در سال 2021 توسط اداره همکاری های فرامرزی اف بی اس تعریف شده است و عنوان آن « اهداف استراتژیک فدراسیون روسیه در جمهوری مولداوی» است. این سند استراتژی ده ساله برای وارد کردن مولداوی، یکی از جمهوری های پیشین شوروی به حوزه نفوذ روسیه تعریف شده، بازیگری که میان اوکراین و رومانی قرار دارد.

مولداوی که با بحران های متعدد روبرو است امروز به دلیل جنگ در روسیه و به دلیل بحران انرژی درگیر تشدید تنش شده است. از همین رو در این طرح به مقوله هایی چون وابستگی مولداوی به واردات گاز روسیه و دامن زدن به درگیری های اجتماعی و همچنین تلاش برای جلوگیری از این که این کشور در منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا، نفوذی داشته باشد، اشاره شده است.

در این سند پنج صفحه ای همچنین سرفصل های متعدد با لحاظ کردن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است. از جمله اهداف فوری که تعریف گشته حمایت از نیروهای سیاسی مولداوی است که حامی روابط سازنده با فدراسیون روسیه هستند و خنثی کردن ابتکار عمل رئیس جمهوری این کشور.

اهداف میان مدت شامل مخالفت با سیاست توسعه طلبانه رومانی در جمهوری مولداوی و مخالفت با همکاری مولداوی و ناتو است. سند اف اس بی اهداف بلند مدتی چون ایجاد گروه های نفوذ پایدار حامی روسیه در میان نخبگان سیاسی و اقتصادی مولداوی و ایجاد نگرش منفی نسبت به ناتو هم تعریف کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی در باب این سند گفت که از وجود چنین طرحی بی خبر هستیم. ممکن است جعلی باشد.او همچنین خاطر نشان کرد: از این که رئیس جمهوری مولداوی نسبت به روسیه تعصبات ناموجه و بی اساس دارد متاسفیم.

روسیه اوکراین را به برنامه ریزی برای حمله به ترانس نیستریا که هم مرز با جنوب غرب اوکراین است، متهم کرده است. وزارت دفاع روسیه ماه گذشته اعلام کرد که نظامیان اوکراین در حال جمع آوری زره پوش در چندین روستای مرزی هستند. با این همه مولداوی و اوکراین هر دو این ادعا را رد کردند.

در هفته های اخیر، مقام های مولداوی چندین فعال حامی روسیه و همچنین یکی از فعالان شرکت خصوصی واگنر را که سعی داشتند وارد این کشور شوند را دستگیر کرده اند. همچنین چندین تجمع اعتراضی توسط حزب حامی روسیه برگزار شده است.

اوکراین و آمریکا هر دو در باب تلاش های روسیه برای بی ثبات کردن مولداوی هشدار داده اند.مقام های اطلاعاتی غربی هم می گویند که استراتژی روسیه تعجب آور نیست اما ممکن است با تشدید تلاش های دولت مولداوی برای نزدیکی با آمریکا و اروپا، این رویکرد راهبردی تسریع شده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید