نگرانی عمیق واشنگتن از تلاش‎های چین برای میانجیگری در اوکراین

کدخبر: ۵۶۱۹۴۱
اقتصادنیوز: واشنگتن که در پی توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین، بشدت نگران کمرنگ شدن نقش خود در خاورمیانه و تحولات جهانی است، به رغم اعلام طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین ، اذعان کرد از تلاش های چین برای میانجیگری در این جنگ "عمیقا نگران" است.
نگرانی عمیق واشنگتن از تلاش‎های چین برای میانجیگری در اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  کاخ سفید به دنبال جلوگیری از تلاش‌های پکن در مورد نشست هفته آینده میان شی جین پینگ رییس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عنوان یک ماموریت برقراری صلح است و ادعا می‌کند که هر چارچوبی که پکن ارائه کند «یکطرفه خواهد بود و فقط دیدگاه روسیه را منعکس می‌کند».

نسخه‌پیچی «بلینکن» برای حل و فصل بحران اوکراین

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که پیشنهاد چین می‌تواند شامل نوعی آتش‌بس باشد، که به گفته او تنها یک راه برای روسیه برای تجدید قوا قبل از حملات تلافی جویانه خواهد بود.

وی مدعی شد: آتش بس در حال حاضر عملا تایید حمله روسیه است. روسیه از آتش بس برای استحکام مواضع خود در اوکراین و بازسازی و تجدید نیروهای خود استفاده خواهد کرد تا بتواند در زمان مورد نیاز خود،حملات به اوکراین را از سر بگیرد.

این مقام ارشد کاخ سفید گفت: ما معتقدیم این گامی به سوی صلح عادلانه و پایدار نیست.

کربی ادامه داد آمریکا همچنان نگران تصمیم احتمالی چین برای کمک نظامی مرگبار به روسیه است، اما واشنگتن تاکنون "هیچ نشانه و تاییدی" مبنی بر اتخاذ چنین تصمیمی از سوی پکن مشاهده نکرده است.

این مقام ارشد دولت بایدن اظهار داشت: آمریکا شی جین پینگ را تشویق کرده است تا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تماس تلفنی داشته باشد تا نظر «طرف اوکراینی» را نیز بشنود، و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز همچنان آماده تماس تلفنی با همتای چینی خود است، اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ریزی برای این تماس وجود ندارد.

پیش از این، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر تماس احتمالی رئیس جمهور اوکراین با همتای چینی خود برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، به خبرنگاران گفت: این مسأله بسیار خوبی خواهد بود. ما از ارتباط حمایت می کنیم و حمایت کرده ایم.

با این حال، کربی نسبت به فشار چین برای آتش بس در اوکراین هشدار داد و گفت که این امر به تجاوز روسیه کمک می کند.

هنوز تماس میان روسای جمهور چین و اوکراین تایید نشده است اما چین گانگ، وزیر امور خارجه چین و دیمیترو کولبا، همتای اوکراینی وی روز پنجشنبه تلفنی گفتگو کردند.

ایران؛ محور گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه قطر و بورل

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه چین پنجم اسفند ماه جاری از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یک سالگی شروع این جنگ، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که قصد دارد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند.

دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌ وگو با شبکه تلویزیونی الشرق با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور چین با زلنسکی دیدار کند.وزیر امور خارجه اوکراین درباره طرح صلح چین در نیویورک در گفتگو با خبرنگاران، آن را جالب دانست و  گفت که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز درباره طرح پیشنهادی صلح چین در خصوص جنگ اوکراین گفت: من فکر می‌کنم طرح پیشنهادی چین یک مشارکت و ایفای نقش مهم است.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.

پیشنهاد چین برای توقف درگیری‌ها، آتش‌بس و از سرگیری گفتگوهای مستقیم میان روسیه و اوکراین که در قالب یک سند ۱۲ ماده‌ای از سوی وزارت خارجه چین منتشر شده با واکنش‌های متفاوت غرب روبرو شده است. بلومبرگ در گزارشی این پیشنهاد را مداراجویانه برای روسیه قلمداد کرده و مدعی شده است که درخواست چین از شانس کمی برای جلب حمایت گسترده در غرب برخوردار است.

در این گزارش آمده است که برخی پیشنهادهای مطرح شده در قالب سندی که بیشتر بیانگر موضع چین است در صورت اجرا، مزایای آشکاری را برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به همراه خواهد داشت.

از جمله این پیشنهادها آتش‌بسی است که نیروهای روسیه را در خاک اوکراین نگاه خواهد داشت. درخواست برای پایان فوری همه تحریم‌هایی که با توجه به حق وتوی روسیه به تایید توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد نرسیده از جمله دیگر پیشنهادهای گنجانده شده در این سند است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید