اقدام تلافی جویانه آمریکا علیه روسیه/ مبادله اطلاعات نیروهای هسته‌ای راهبردی منتفی شد

کدخبر: ۵۶۳۸۲۸
آمریکا به مسکو اطلاع داده که دیگر اطلاعات مربوط به نیروهای هسته‌ای را هبردی را با این کشور مبادله نخواهد کرد.
اقدام تلافی جویانه آمریکا علیه روسیه/ مبادله اطلاعات نیروهای هسته‌ای راهبردی منتفی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، روسیه به آمریکا اطلاع داده است که دیگر با این کشور اطلاعات مربوط به نیروهای هسته‌ای راهبردی را مبادله نخواهد کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا مدعی است که این تصمیم را به دلیل تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت در پیمان «نیو استارت» اتخاذ کرده است. 

اتهامات جدید آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران

چند هفته قبل، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در معاهده «استارت‌ جدید» که تنها توافق باقی‌مانده با آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی است را به حالت تعلیق درآورده است.

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل نیز درباره این مسئله اظهار داشت که آمریکا باید اولین طرفی باشد که برای احیای این معاهده  پیشقدم می‌شود.

نام رسمی پیمان نیواستارت،  «معاهده بین ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در خصوص تدابیر مربوط به کاهش و محدودسازی بیشتری سلاح‌های استراتژیک تهاجمی» است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.

روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه روسیه در آن زمان در توضیح درباره دلیل این تصمیم گفت: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

مسکو تأکید کرد شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید