خبرسازان سیاست؛

از استعفای شیخ الحاشیه تا نفوذ منافقین به بیت آقای نماینده

کدخبر: ۵۶۴۴۱۹
اقتصادنیوز: افشاگری درباره زندگی خصوصی برخی دولتمردان و رئیس مجلس، حمله به فوتبالسیت ها و نسخه پیچی برای حجاب زنان و اظهارات برخی از چهره‌ها درباره اعدام ها، حاشیه های رسانه‌ای متعددی را در سال 1401 به همراه داشت.
از استعفای شیخ الحاشیه تا نفوذ منافقین به بیت آقای نماینده

به گزارش اقتصادنیوز، سال 1401 درحالی پایان یافت که دنیای سیاست تحت تاثیر اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی جنجالی و پرحاشیه بود و از سوی دیگر سایه مشکلات اقتصادی بر التهاب فضای سیاسی افزوده بود.

در این سال برخی دولتمردان پرحاشیه ظاهر شدند  و اظهارات و سخنانی که از سوی برخی چهره های تندرو و نمایندگان مجلس به گوش  رسید حتی مردم ر هم خشمگین کرد. تنزل ادبیات سیاسی در سالی که رفت هم مشهود بود. در این گزارش مروری بر موضع گیری های جنجالی برخی چهره ها داشته ایم. 

انتقامِ قالیباف

نه عطش رسیدن او به صندلی ریاست جمهوری بر کسی پوشیده است نه حاشیه هایش تمام شدنی. هنوز ماجرای انتشار فایل صوتی فرماندهان نظامی سپاه از ذهن ها پاک نشده بود که در فروردین سال 1401، ویدیویی در فضای مجازی دست به دست شد که حکایت از افزایش بار غیرطبیعی دو زن با پوشش کامل اسلامی و یک مرد در پرواز ترکیه داشت. بعد از انتشار این ویدیوها مشخص شد یکی از آن دو زن «زهرا مشیر» همسر محمدباقر قالیباف، و زن و مرد دیگر دختر و داماد این خانواده هستند و ماجرا وقتی جالب‌ تر شد که مشخص شد اضافه‌بار غیر طبیعی این خانواده در سفر به ترکیه مربوط به خرید سیسمونی بوده است. موضوعی که موج انتقادات را نسبت به رئیس مجلس افزایش داد و حتی هم‌ کیشان او خواستار استعفای قالیباف شدند. 

 قالیباف روزها نسبت به این ماجرا سکوت کرد اما، با نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه مجلس  به این موضوع واکنش نشان داد و از مخالفتش با این سفر روایت کرد. او گفت که این سفر تصمیم خانواده‌اش بوده است؛ قالیباف ماجرای اضافه‌بار را هم تکذیب کرد و آن را توهمات عده‌ ای برای تخریب چهره‌ اش معرفی کرد. 

در همین حال اظهارات غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس درباره خرید خانه در ترکیه توسط داماد قالیباف هم خبر ساز شد و که الیاس قالیباف با تکذیب این موضوع، گفت:«  هر فردی سند ملکی به نام این افراد در ترکیه پیدا کرد آن ملک برای خودش.»

در نهایت نیز قالیباف با شکایت از این نماینده سابق مجلس و همچین وحید اشتری افشاکننده ماجرای سیسمونی گیت انتقام گرفت. 

حجت الله عبدالملکی، شیخ الحاشیه دولت رئیسی

24 خرداد ماه بود که حجت الله عبدالملکی با انتشار استعفایش در توئیتر از سکانداری وزارت راه خداحافظی کرد. وزیری که اگر چه دوره وزارتش کوتاه بود اما حاشیه هایی زیادی را به وجود آورد. یکی از مهم ترین حواشی که عبدالملکی در دوران وزارتش با آن رو به رو شد، کمک 6 میلیاردی او به برنامه تلویزیونی «میدون» بود که خود روزی یکی از داوران آن بود.

« با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد»؛ عبدالملکی این حرف را 4 سال پیش و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی مطرح کرده بود اما،  زمانی هم که در مسند وزارت کار نشست در بازید از نمایشگاه مشاغل مهارت محور کم سرمایه بار دیگر آن را مطرح کرد و هجمه ها و انتقادات زیادی رو به رو شد. 

انتصابات فامیلی، افزایش غیرکارشناسانه حقوق بازنشستگان و ایده‌های بسته‌های معیشتی از دیگر اقدامات جنجالی وزیر جوان رئیسی بود که انتقادات از او را آنقدر بالا برد که در نهایت او را به سمت استعفا سوق داد و از پشت میز وزارت بلند کرد. 

عبدالملکی

از انتشار تصاویر خصوصی رستم قاسمی تا ادعای ترور بیولوژیکی او

رستم قاسمی هم از دیگر وزرای پر حاشیه دولت رئیسی بود که در هفتدهم آذرماه سال گذشته بر اثر بیماری از دنیا رفت. قاسمی در سال 1401 با حواشی فراوانی دست و پنجه نرم کرد که یکی از مهم ترین این حواشی دستگیری مشاور عالی او به دلیل گرفتن رشوه و همچنین انتشار تصاویر خصوصی او در کنار خانمی بی‌حجاب بود که گفته می‌شد همسر دوم اوست. اگر چه این عکس ها مربوط به دوران وزارتش در دولت احمدی نژاد بوده و در مالزی گرفته شده بود اما با واکنش های زیادی رو به رو شد. 

در ابتدای آذر ماه سال 1401 ابراهیم رئیسی با استعفای رستم قاسمی موافقت کرد اما هنوز اندک زمانی از این استعفا نگذشته بود که او در هنگام انجام ماموریت در چین درگذشت. پس از درگذشت قاسمی برخی شایعه ها درباره ترور بیولوژیکی او ایجاد شد اما، رنگ و بوی جدی به خود نگرفت. 

خشم فوتبالی ها از حسن عباسی

تا زمانی که دولت روحانی روی کار بود، رئیس جمهور وقت و دولتمردانش را هدف حمله و هجمه های خود قرار می داد. حال که دولت همسو و تمام اصولگرای رئیسی روی کار آمده است، هر از گاهی به بازیگران و فوتبالیستان و ... حمله می کند، جنجالی به پا می کند و بر خشم مردم می افزاید. 

حسن عباسی سال گذشته اظهارات عجیب و غریبی درباره فوتبالیستان مطرح کرد. ابتدا، تیر ماه بود که با حمله به فوتبالی ها آنان را به بی دینی متهم کرد. 

اظهاراتی که با واکنش معنادار سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه رو به رو شد و گفت:« تعداد شهدای جامعه ورزشی ما کم نیستند. قهرمانان ورزشی بسیاری وارد میدان جنگ و دفاع مقدس شدند و به شهادت رسیدند.»

با این حال، عباسی اظهارات خود را یک بار دیگر در مهرماه 1401، زمانی که کشور در اوج اعتراضات به فوت مهسا امینی بود، مطرح کرد و گفت: «سبک زندگی آن‌ها سبک زندگی آمریکایی است؛ لذت، شهوت و پول. چرا به فوتبالیست‌ها ۱۵۰ برابر حقوق کف جامعه حقوق می‌دهید که هار شوند؟ تیم تاج و پرسپولیس که اساس آن‌ها را حکومت پهلوی راه انداخت از اساس آن‌ها آدم دیندار درمی‌آید؟»

این اظهارات با خشم فوتبالی ها همراه شد و بازیکنان فوتبال واکنش های تند و تیزی را به او نشان دادند. 

آقای دبیر ستاد امر به معروف جنجال به پا کرد

همچنین در گیرودار اعتراضات مردم در پاییز 1401،  اظهارات سیدمحمدصالح‌ هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف درباره حجاب زنان حسابی جنجال برانگیز شد به طوری که خود اصواگرایان به میدان آمدند و از او انتقاد کردند. 

گلپایگانی پس از درگذشت مهسا امینی، بیان کرد: «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی اگر بدانند با سوارکردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند بالای پنجاه درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت چهارمیلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.» 

اظهارات او خشم اردوگاه راست را برانگیخت. مانند مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب که در توئیتی گریزی به اظهارات حسن عباسی و هاشمی گلپایگانی زد و نوشت: «موضع غیراخلاقی حسن عباسی علیه ورزشکاران و سخنان نامعقول هاشمی گلپایگانی درباره برخورد با بدحجابی، به‌ویژه در این شرایط، خسارت‌بار است و حضرت آقا نیز در گذشته چنین مواضع و نظراتی را نفی کرده‌اند.»

انسیه خزعلی

انسیه خزعلی، زن پر حاشیه دولت

 انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری سال گذشته، روزهای پر حاشیه ای را گذارد. مهم ترین حاشیه خزعلی مربوط به مهاجرت پسرش به کانادا بود. موضوعی که اگر چه با تایید برادر انسیه خزعلی همراه شد اما، او در واکنش به این موضوع گفت: « امروز برخی با ذوق‌زدگی از مهاجرت فرزند اینجانب گفتند؛ درحالی که سفر موقت کاری وی جهت توسعه و پشتیبانی مجموعه دانش‌بنیانی است که در ایران با تعداد زیادی از دانشجویان کامپیوتر فعال است. خوشبختانه این پروژه کاری رو به اتمام بوده و وی در ماه‌های آینده به کشور باز می‌گردد. ‌اگرچه ایشان متاهل و مستقل است، ولی هرگز قصد مهاجرت ندارند. بی شک بسترسازی برای تقویت فعالیت‌های دانش بنیان جاری در کشور، برخاسته از تعلق به وطن و مسئولیت‌پذیری است.»

اما این تنها حواشی مربوط به انسیه خزعلی نبود. اظهارات او درباره عدم وجود گشت ارشاد،  تساوی زن و مرد و ماجرای انتشار ضبط یک کلیپ برای کمیسیون مقام زن از دیگر حواشی تنها زن کابینه رئیسی بود. 

میرسلیم و بی توجهی به مردم

«بنده در چند ماه پیش و در چند مورد، آن هم پیش از شکل‌گیری ناآرامی‌ها، افرادی را در خیابان دیدم که لخت مادرزاد بودند. این اتفاقات نشان می‌داد که دشمنان نظام برای ضربه‌زدن به حاکمیت، برنامه داشتند، زیرا ریشه انقلاب اسلامی، فرهنگی و معنوی ‌است. دشمنان نظام دریافتند که با پافشاری بر مسائل اقتصادی، کارشان خوب پیش نمی‌رود.»؛ «من ۱۰۰ درصد فیلترینگ اینستاگرام را تائید می‌کنم ؛ اینستاگرام فاجعه است. بدترین شبکه در دنیاست. من کاری به نظر مردم ندارم»؛ «پرویز پرستویی را نمی شناسم». 

این ها بخشی از اظهارات مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران است که در سال گذشته از زبان او بیان شده است. اظهارات که با موجی از واکنش ها رو به رو شد و برخی هم خدا را شکر کردند که او در سال 96 رئیس جمهور نشده است. 

اما عجیب ترین شاهکار میرسلیم زمانی بود که پسرش به جرم همکاری با سازمان منافقین در زندان به سر می برد با این حال او درباره اعدام برخی معترضان گفت: «عوامل ناآرامی‌ها باید در فاصله ۵ یا ۱۰ روز بعد از دستگیری اعدام شوند.» اظهاراتی که با واکنش های شدیدی رو به رو شد.  مانند سید محسن امامی‌فر که خطاب به میرسلیم نوشت: «جناب میرسلیم! از این مسائل که بگذریم، آیا بهتر نیست از تمام سمت‌های خود استعفا داده و به اضافه‌گویی نپردازید تا زمان مناسب را به دست آورید و به مدیریت خانواده بپردازید که "جاسوس" تحویل جامعه ندهید؟! شما با همان چشمانی که فرزندِ جاسوس‌تان را بیخ گوش‌تان ندیدید، افراد لخت مادرزاد در خیابان دیدید؟!»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید