آیا ترامپ انگشت‌نگاری می‌شود؟

رئیس جمهور سابق در آستانه زندانی شدن /پولی که ترامپ به جیب زد

کدخبر: ۵۶۴۶۶۳
نیویورک تایمز در گزارشی پرده از سودی برداشته که کمپین انتخاباتی ترامپ از ماجرای اعلام جرم به جیب زده است.
رئیس جمهور سابق در آستانه زندانی شدن /پولی که ترامپ به جیب زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، ایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، در جریان دادگاه گفت که در هماهنگی و با دستور ترامپ، ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز حق‌السکوت داده است. ترامپ داشتن رابطه با دنیلز را انکار می‌کند و اخیرا در پستی در «تروث سوشال»، شبکه اجتماعی که خودش راه انداخته، از طرفدارانش خواست در صورت صدور حکم دستگیری او به آن اعتراض کنند.

دونالد ترامپ که خودش را بی‌گناه‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواند، از سوی دادگاه منهتن مجرم شناخته شد. او باید خود را به دادستان معرفی کند و تا در مورد اتهاماتش در ارتباط با پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های نامتعارف رسیدگی شود. جزئیات اتهامات ترامپ و نحوه رسیدگی به این پرونده که منجر به صدور کیفرخواست علیه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده شده، هنوز مشخص نیست. ترامپ در فلوریدا زندگی می‌کند و انتظار می‌رود برای بازداشت و شرکت در اولین جلسه دادگاه به نیویورک سفر کند. با این حال فرمانده فلوریدا در صف طرفداران او گفته که حاضر نیست در صورتی که ماجرا جدی‌تر شود، این مرد ۷۶ ساله را تحویل دهد. همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که ظاهرا ترامپ از محبوبیت‌ بیشتری در بین جمهوری‌خواهان برخوردار شده و خود را برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ آماده می‌کند.

آیا ترامپ انگشت‌نگاری می‌شود؟

این اولین‌بار است که علیه یک رئیس‌جمهور ایالات متحده کیفرخواست صادر شده است. طبق قوانین باید از او عکس گرفته و سپس انگشت‌نگاری شود و حتی ممکن است کار به بازداشت برسد. اما به‌نظر می‌آید که او به‌دلیل مقام و منصب خود این مسیر را به‌گونه دیگری طی کند. جو تاکوپینا، وکیل دونالد ترامپ، می‌گوید در جلسه دادگاه پیش‌رو از دستبند برای موکلش استفاده نخواهد شد. وکلای ترامپ می‌گویند نیازی به دستگیری او نیست و ترامپ از فلوریدا به نیویورک خواهد رفت تا خود را برای رسیدگی به این پرونده، تسلیم دادستان کند. البته روند انگشت‌نگاری از ترامپ در پشت درهای بسته انجام خواهد گرفت.

 

دستگیری ترامپ تا چه حد احتمال دارد؟

 

اما اگر ترامپ حاضر به تسلیم خود به دادستان نشود چاره‌ای جز بازداشت و تحویل او به دادستان باقی نمی‌ماند. این کار را باید ران دو سانتیس، فرماندار جمهوریخواه فلوریدا است تا ترتیبات بازداشت و استرداد ترامپ فراهم شود. او گفته دست به چنین کاری نمی‌زند اما واقعیت این است که دو سانتیس خودش هم برای انتخابات ۲۰۲۴ کاندید شده و یک رقیب جدی برای ترامپ به‌حساب می‌آید و شاید بخواهد که با تحویل دادن ترامپ مهم‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان را از سر راهش کنار بزند.

پولی که ترامپ به جیب زد

نیویورک تایمز در گزارشی پرده از سودی برداشته که کمپین انتخاباتی ترامپ از ماجرای اعلام جرم به جیب زده است. به گزارش این رسانه در پی اعلام جرم علیه ترامپ، کارزار انتخاباتی اش توانسته است، چهار میلیون دلار در ۲۴ ساعت کاسبی کند. گفته می‌شود پس از اعلام جرم علیه ترامپ، کارزار انتخاباتی وی پست های الکترونیکی مختلفی به حامیان رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده ارسال و از آنها تقاضای کمک مالی کرده است.

چرا کار نامزد انتخابات ۲۰۲۴ به اینجا کشید؟

دونالد ترامپ دلیل همه این اتفاقات را دشمنی آلوین براگ دادستان منطقه منهتن نیویورک می‌داند. این قاضی دموکرات است و رئیس‌جمهور سابق آمریکا سعی دارد کل این ماجرا را به اختلاف میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقلیل دهد. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در توییتی دادستان منهتن را به سو استفاده بی‌سابقه از قدرت در خصوص رأی صادره ضد ترامپ متهم کرد.

دونالد ترامپ اعلام کرد که در مورد اعلام جرم علیه خود توسط هیئت منصفه دادگاهی در منهتن، درخواست تجدید نظر خواهد کرد و با بیان اینکه مقامات دخیل در این پرونده بی طرف نیستند، گفت که نمی‌گذارد نظام قضایی آمریکا مردم این کشور را تهدید کند.

اما در حقیقت استورمی دنیلز که یک بازیگر فیلم‌های نامتعارف است می‌گوید در سال ۲۰۰۶، یک سال بعد از ازدواج ترامپ با ملانیا، همسر فعلیش، با او رابطه جنسی داشته است. مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، در جریان دادگاه گفت که در هماهنگی و با دستور ترامپ، ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز حق‌السکوت داده است. ترامپ داشتن رابطه با دنیلز را انکار می‌کند و اخیرا در پستی در «تروث سوشال»، شبکه اجتماعی که خودش راه انداخته، از طرفدارانش خواست در صورت صدور حکم دستگیری او به آن اعتراض کنند.

واکنش‌ها به اعلام جرم علیه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا

برخی از جمهوری‌خواهان در کنگره به حمایت از ترامپ برخاسته‌اند. اما دمکرات‌ها از طرح اتهام علیه ترامپ استقبال کردند، با این استدلال که هیچ کس ورای قانون نیست. آدام شیف نماینده کنگره در مورد این ماجرا گفته است: طرح ادعانامه و دستگیری یک رئیس جمهور سابق یک حادثه منحصر به فرد در تمام تاریخ آمریکاست. اما رفتار غیرقانونی که دونالد ترامپ به انجام آن متهم شده هم همینطور است.

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان که سابقه طولانی در مخالفت با ترامپ دارد، در واکنش به اتهام اودر دادگاه منهتن بدون اینکه به نام ترامپ اشاره کند، گفت: هیئت منصفه بر اساس حقایق و قانون عمل کرده است. هیچ کس بالاتر از قانون نیست و هرکسی حق محاکمه برای اثبات بی‌گناهی دارد. امیدواریم رئیس جمهور سابق به طور مسالمت آمیزی به سیستمی که این حق را به او می دهد احترام بگذارد.

خانواده ترامپ نیز کیفرخواست علیه او را به عنوان هدف قرار دادن فرصت‌ طلبانه مخالفی سیاسی در سال مبارزات انتخاباتی محکوم کردند.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی افزود: همه ما، از جمله رئیس جمهور، دیروز مانند هر آمریکایی دیگر از طریق گزارش های خبری از اخبار پیرامون ترامپ مطلع شدیم.

ژان پی یر ادامه داد که جفری زینتز، رئیس کارکنان کاخ سفید، پس از بررسی گزارش‌ها، جو بایدن را در جریان وضعیت قرار داد. بایدن از پیش اطلاعی نداشت.

سخنگوی کاخ سفید ضمن خودداری از توضیح بیشتر در مورد کیفرخواست ترامپ گفت: ما در مورد یک پرونده جاری اظهار نظر نمی کنیم.

اعلام جرم علیه دونالد ترامپ می‌تواند دو دستگی‌ها را در ایالات متحده افزایش دهد. فاصله اندک میان ارای دونالد ترامپ و بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ و اتفاقات پس از آن که واشنگتن را بهم ریخت و هواداران خشن ترامپ را به خیابان کشاند نشان می‌دهد که جامعه ایالات متحده منتظر یک تلنگر است تا بار دیگر شاهد بهم ریختن اوضاع باشد. پلیس نیویورک از همین حالا خودش را برای مقابله با حضور خیابانی طرفداران ترامپ آماده کرده و نگرانی‌ها در مورد خشونت‌های احتمالی از سوی معترضان بالا گرفته است. این اتفاق هر چند می‌تواند نظر دموکرات‌ها را به استقلال دستگاه قضا جلب کند اما برای هواداران جمهوری‌خواهان یک تسویه حساب به شمار می‌رود. با همه اینها اتفاقات پیش رو باعث نمی‌شود که حداقل حالا، ترامپ از حضور در انتخابات ایالات متحده منع شود و او کماکان یک گزینه جدی برای انتخابات سال اینده است.

آیا ترامپ در صورت محکومیت به زندان می‌رود؟

در تئوری، بله. اتهام جعل سوابق که در این پرونده نیز مطرح است، جرمی درجه یک محسوب می‌شود و تا چهار سال زندان دارد.

اما در واقعیت روشن نیست که دادستان الوین براگ درخواست چه نوع مجازاتی را خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید