تلاش برای ممنوعیت ثبت نام افراد با 3 دوره نمایندگی

سد مجلس مقابل کاندیداتوری لاریجانی، مطهری و پزشکیان در انتخابات 1402؟

کدخبر: ۵۶۵۲۰۹
کمیسیون شورای مجلس یازدهم درحالی به ممنوعیت ثبت نام افراد با سابقه سه دوره نمایندگی رای داده که پیش از نیز چنین طرحی در مجلس دهم مطرح شد اما به دلیل مغایرت آن با قانون اساسی از همان ابتدا رد شد.
سد مجلس مقابل کاندیداتوری لاریجانی، مطهری و پزشکیان در انتخابات 1402؟

به گزارش اقتصادنیوز، سال انتخابات مجلس فرا رسیده است و بار دیگر زمزمه های اصلاح قانون انتخابات مجلس هم شروع شده است.

امروز علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شوراها، درباره برخی اصلاح موارد ارجاعی قانون انتخابات مجلس و ارسال آنان به صحن علنی برای تصویب نهایی سخن گفت اما، نکته بسیار مهم سخنان او مسئله ممنوعیت ثبت نام داوطلبان با تجربه سه دوره نمایندگی، در انتخابات مجلس بود.

مسئله ای که پیش از این نیز در مجلس دهم با عنوان محدودیت نمایندگان به سه دوره  نمایندگی مطرح شده بود اما، به دلیل مغایرت آن با قانون اساسی از همان ابتدا رد شد. 

با این حال، علی حدادی در گفتگو با مهر بیان کرد که؛ « طبق مصوبه کمیسیون امور داخلی کشور ثبت نام داوطلبانی که تجربه سه دوره نمایندگی را در کارنامه خود دارند، ممنوع شد.»

اگر چه مصوبه کمیسیون قطعیت ندارد و احتمال رد آن در صحن علنی وجود دارد اما، به نظر می رسد نمایندگان خواهان ایجاد یک سد برای کاندیداتوری چهره های شاخص در انتخابات مجلس دوازدهم هستند. 

مجلس کدام چهره ها را حذف می کند؟

تعداد کاندیداهای احتمالی که با توجه به مصوبه کمیسیون شوراها از ثبت نام در انتخابات مجلس 1402 حذف می شوند، بسیار است، اما می توان برخی نام ها را برجسته تر دید.

علی لاریجانی که از قضا این روزها نام او برای کاندیداتوری در انتخابات به دفعات تکرار می شود  یکی از مهم ترین چهره هایی است که بنابر این مصوبه کمیسیون دیگر نمی تواند وارد دور رقابت ها شود. 

از دیگر چهرهای شاخص می توان به علی مطهری، مسعود پزشکیان و حمیدرضا حاجی بابایی اشاره کرد که طبق این مصوبه از حضور در انتخابات منع می شوند. 

مرتضی آقاتهرانی و سیدرضا تقوی نیز که اکنون ردای نمایندگی مردم تهران را به تن دارند هم نمی توانند در انتخابات حضور داشته باشند. 

در جدول زیر به برخی اسامی و ادوار حضور آنها در مجلس اشاره شده است.

مجلس1

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید