هشدارهایی که جدی گرفته نمی‌شود!

نتانیاهو کارت تکراری را رو می کند؟ /بایدن بر سر دو راهی هسته ای

کدخبر: ۵۶۵۵۲۹
اسرائیل در تلاشی آشکار برای بازگردان قدرت بازدارنگی‌اش در برابر ایران و حزب‌الله، حملاتش به اهدافی در سوریه را افزایش داده است.
نتانیاهو کارت تکراری را رو می کند؟ /بایدن بر سر دو راهی هسته ای

به گزارش اقتصادنیوز،  باراک راوید، روزنامه‌نگار اسرائیلی مدعی شد که دولت بایدن با همتایان اروپایی و اسرائیلی‌اش در باب توافق موقت با ایران رایزنی کرده است.

بایدن بر سر دور راهی

بر اساس گزارش ادعایی این روزنامه‌نگار که در آکسیوس منتشر شده، تماس‌های غیرمستقیم دولت بایدن در ژانویه کلید خورد. به ادعای راوید چنین توافق‌هایی موجب خواهد شد تا ایران در ازای کاهش نسبی تحریم‌ها و آزاد شدن برخی از منابع مالی مسدوده شده‌اش در بانک‌های خارجی، سطح غنی‌سازی‌اش را به سطح پیشین، یعنی 60 درصد بازگرداند.

برجام روی لبه تیغ/توافق موقت هسته‌ای در راه است؟

المانیتور با استناد به این گزارش مدعی شد که ایده تلاش برای دستیابی به توافق موقت و جزئی با ایران، پیش از هر چیز نشان‌دهنده ناراحتی آمریکا و اسرائیل از بن‌بست حاکم در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است.

به ادعای این وبگاه چنین بن‌بستی به ایران فرصت می‌دهد تا در آستانه گریز هسته‌ای قرار بگیرد.

در همین راستا یک منبع دیپلماتیک ارشد فعال در حوزه خاورمیانه که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت که توسل به توافق موقت نشان می‌دهد که ایالات متحده راه حل دیگری برای به تعویق انداختن ضرب الاجل تعریف شده ندارد؛ یعنی نقطه بی‌بازگشتی که به ادعای او، دولت آمریکا باید یا به گزینه نظامی متوسل شود یا پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را بپذیرد.

هشدارهایی که جدی گرفته نمی‌شود!

هنوز هیچ منبع رسمی ادعای این روزنامه‌نگار اسرائیلی و گمانه‌زنی‌های مرتبط با آن را تایید نکرده است؛ با این همه ماهیت این گزارش نشان می‌دهد که با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه برنامه هسته‌ای طرح چنین ایده ادعایی نیز نمی‌تواند دور از ذهن باشد.

علاوه بر این آنگونه که ناظران می‌گویند صحت این گزارش دال بر آن است که خروج دونالد ترامپ از  برجام  در سال 2018 و تحت فشارهای اسرائیل یک اشتباه محاسباتی بود.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، اعلام کرده که اسرائیل در تلاشی آشکار برای بازگردان قدرت بازدارنگی‌اش در برابر ایران و حزب‌الله، حملاتش به اهدافی در سوریه را افزایش داده است.

براساس گزارش رسانه‌های دولتی سوریه، در واکنش به حمله تل آویو به اهداف متحدان ایران در دمشق، پهپادی وارد خاک سرزمین‌های اشغالی شد.

نتانیاهو در روزهای اخیر نسبت به تلاش‌های مخالفان این رژیم جهت سوءاستفاده از مشکلات داخلی اسرائیل هشدار داده است.  با این همه به نظر می رسد در حالی که صدها هزار اسرائیلی از مخالفان سرسخت پیشنهادات اصلاحاتی کابینه «بی بی» و سایر سیاست های کابینه راست افراطی هستند، چنین هشدارهایی چندان جدی گرفته نمی‌شود.

بایدن و برجام

متحدی مطرود!

افزایش تنش‌ها میان تل آویو و واشنگتن نیز موجب شده تا اسرائیل در موضع ضعف قرار بگیرد. خبر خودداری بایدن از دعوت نتانیاهو به کاخ سفید، در سراسر خاورمیانه حاشیه ساز شد، اسرائیل که روزی نزدیک ترین و محبوب ترین متحد واشنگتن بود، امروز بازیگری مطرود است.

حالا تنش میان دو طرف برای تل آویو در ابوظبی، ریاض و قاهره نیز حاشیه ساز شده است.

فرصت ویژه برای ایران

تصمیم کابینه تل آویو در این هفته مبنی بر تعریف گاردی تحت رهبری و کنترل ایتامار بن گویر، وزیر رادیکال امنیت داخلی، هراس‌ها در داخل و خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی را افزایش داده است.

به ادعای المانیتور، تنش ها در سرزمین های اشغالی فرصتی برجسته برای ایران است. بالاخص آن که توسل به گزینه نظامی به واسطه نفرت بایدن از سیاست های نتانیاهو، گزاره ای دور از ذهن است.

امروز تنزل جایگاه اسرائیل همزمانی دارد با نزدیکی عربستان و بحرین با ایران. با این همه به ادعای المانیتور نمی توان این حقیقت را نادیده گرت که مواضع تند نتانیاهو در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و تلاشش برای افزایش توان بازدارندگی این بازیگر، کارتی است که «بی بی» بارها از آن به نفع اسرائیل استفاده کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید