فروپاشی اتحاد استراتژیک عربی - عبری نزدیک است؟

قمار پرهزینه نتانیاهو /عربستان از اردوگاه آمریکایی-اسرائیلی دور می‌شود

کدخبر: ۵۶۸۳۲۶
اقتصادنیوز: یک منبع ارشد سیاسی پیشین اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفته که سعودی‌ها به روی نتانیاهو تف می‌اندازند و او اینگونه وانمود می کند که این‌ها چیزی جز نم‌نم باران نیست.
قمار پرهزینه نتانیاهو /عربستان از اردوگاه آمریکایی-اسرائیلی دور می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با سناتور آمریکایی لیندسی گراهام در بیت‌المقدس شرقی گفت که اسرائیل خواهان عادی‌سازی روابطش با عربستان سعودی است.

به ادعای بی‌بی، چنین رویکردی می‌تواند جهشی بزرگ به سوی پایان یافتن درگیری میان اسرائیل و اعراب قلمداد شود.

خوش‌خیالی بی‌بی

بنا به گزارش اکوایران، این در حالی است که خوش‌بینی‌های بی‌بی به عربستان در تقابل با بدبینی مقام‌های اسرائیلی قرار دارد. آن‌گونه که وبگاه المانیتور مدعی شده، یک منبع ارشد امنیتی پیشین اسرائیل که نخواست نامش فاش شود در این باره گفته که عجیب‌ترین رخداد آن است که با وجود تمامی مخالف‌خوانی‌ها، نتانیاهو هم‌چنان به گسترده‌تر کردن دایره [به اصطلاح] صلح فکر می‌کند و در باب برقراری رابطه دیپلماتیک با عربستان سخن می‌گوید.

نتانیاهو جنگ به‌راه می‌اندازد؟ /انزوای اسرائیل بعد از توافق تهران-ریاض

دوری از اردوگاه آمریکایی-اسرائیلی

اظهارات این مقام اسرائیلی همزمان بود با سفر هیأتی از حماس به عربستان؛ رخدادی که نشانه چشم‌گیری از نزدیکی تهران به ریاض است. المانیتور در گزارش خود مدعی شد که سعودی‌ها از افشای این سفر و رسانه‌ای شدن آن خشمگین شده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر لغو یا به تعویق افتادن آن به گوش رسید. با این حال، روشن است که عربستان از اردوگاه آمریکایی-اسرائیلی دور شده و به متحدان ایران نزدیک‌تر.

در شرایط کنونی عربستان در تلاش برای احیای روابط دیپلماتیک خود با دمشق است. از همین رو شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان به سوریه سفر کرده است؛ اولین دیدار از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور.

اجماع منطقه‌ای و پندار نم‌نم باران!

یک منبع ارشد سیاسی پیشین اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفته که سعودی‌ها به روی نتانیاهو تف می‌اندازند و او اینگونه وانمود می کند که این‌ها چیزی جز نم‌نم باران نیست.

یکی دیگر از منابع امنیتی ارشد اسرائیل نیز به دعوت از ملک سلمان برای سفر به ایران اشاره کرد و گفت که این سفر رویدادی دراماتیک است که می‌توان آن را با هر معیاری توصیف کرد. همزمان روابط ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج  فارس  و خاورمیانه از جمله بازیگرانی که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کردند نیز در حال گرم شدن است.

هم‌چنین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان سفر کرده، سفری که شاید نشان از تلاش ریاض برای آشتی میان دو جریان فتح و حماس باشد. شواهد نشان می‌دهد که منطقه در آستانه نوعی اجماع قرار دارد.

فروپاشی یک اتحاد به ظاهر استراژیک

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود به المانیتور گفت که امروز موضع و لحن حماس در ارتباط با اسرائیل تغییر کرده و اعتماد به نفس به این جریان افزایش یافته است.گرم شدن روابط تهران و مسکو، افزایش نفوذ چین در خاورمیانه و خروج تدریجی ایالات متحده، همگی می‌توانند نشان از تغییرات آشکاری باشند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک، اگر آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند، روس‌ها به ایران نزدیک تر می‌شوند و نخست‌وزیر اسرائیل احتمالا به راحتی به واشنگتن دعوت نخواهد شد.

از همین رو نمی‌توان انتظار داشت که سعودی‌ها یا اماراتی‌ها به اتحاد استراتژیک که جلوی چشم آنها در حال فروپاشی است، ادامه دهند. نتانیاهو شاید در تلاش است تا با تحقق خواسته‌های واشنگتن، به کاخ سفید دعوت شود تا در باب توقف طرح اصلاح ساختار قضایی، کاهش تنش‌های اسرائیل و فلسطین و خاموش کردن رادیکال‌های کابینه‌اش رایزنی‌هایی با رهبران آمریکا داشته باشد.

عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در درجه نخست به تمایل کاخ سفید و  جو بایدن  برای کاهش تنش‌ها در روابط‌شان با ریاض و اجابت خواسته‌های سعودی‌ها منوط است.امری که احتمال وقوع آن اندک است!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید