درخواست آمریکا از ترکیه و مجارستان درباره عضویت سوئد در ناتو

کدخبر: ۵۶۸۴۷۵
اقتصادنیوز: وزیر دفاع آمریکا گفت: ما متحدان خود یعنی ترکیه و مجارستان را تشویق می‌کنیم تا عضویت سوئد را در اسرع وقت تصویب کنند.
درخواست آمریکا از ترکیه و مجارستان درباره عضویت سوئد در ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه در حالی که در سوئد حضور دارد، گفت:ما مشتاقانه منتظریم که به زودی از سوئد به عنوان سی و دومین (عضو ناتو) استقبال کنیم. به شکلی صریح باید بگویم که ما انتظار داریم تا قبل از نشست (ناتو) در ماه جولای عضویت این کشور در ناتو اتفاق افتد.

رئیس پنتاگون ادامه داد: بنابراین ما متحدان خود یعنی ترکیه و مجارستان را تشویق می‌کنیم تا عضویت سوئد را در اسرع وقت تصویب کنند.

وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر حمایت واشنگتن از سوئد گفت که واشنگتن حضور نظامی خود را در این کشور اسکاندیناوی افزایش داده است.

آستین ادامه داد: پنتاگون برای تأکید بر حمایت جدی آمریکا، تعداد پهلو گرفتن کشتی ها و ماموریت های گروه ضربت هواپیماهای بمب افکن و تعاملات سطح بالا با سوئد را افزایش داده است.

پیش از این،  ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو خواستار تصویب عضویت سوئد در ناتو به سرعت شد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: ما ترکیه را تشویق می‌کنیم که پروتکل‌های الحاق سوئد به ناتو را نیز به سرعت تصویب کند.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین در  ماه می ۲۰۲۲ موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدنداما  ترکیه با عضویت سوئد در ناتو مخالفت کرده است.

توبیاس بیلستروم" وزیر امور خارجه سوئد در پی مخالفت آنکارا با عضویت کشورش در ناتو گفت که این کشور از تصمیم ترکیه برای مخالفت با عضویت این کشور در ناتو و موافقت با عضویت فنلاند در این ائتلاف ناراضی است.

بیلستروم به خبرنگاران گفت، ما این تحول را نمی‌خواستیم، اما انتظار آن را داشتیم.  اولویت سوئد اکنون دریافت تایید عضویت در ناتو از سوی دو کشور یعنی ترکیه و مجارستان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید