درباره کج شدن بلندترین یادمان شهری پایتخت

عملیات نجات برج میلاد / تکرار یک دروغ 18 ساله

کدخبر: ۵۷۰۴۲۵
اقتصادنیوز: سخنگوی شهردار تهران روز گذشته اعلام کرد خطر کج شدن برج میلاد رفع شده ، اما در این سال ها هیچ گاه از سوی مدیران شهری درخصوص کج شدن این برج هشداری داده نشده بود .
عملیات نجات برج میلاد / تکرار یک دروغ 18 ساله

به گزارش اقتصادنیوز سخنگوی شهردار تهران روزگذشته اعلام کرد که اقدامات شهرداری برج میلاد را از خطر کج شدن نجات داده است . اشاره وی به عملیات مقاوم سازی گود برج پرخطر جنب مرکز همایش های میلاد بود که مدت ها بلاتکلیف رها شده بود و برخی از کارشناسان نگران ترک هایی بودند که در بخش هایی ازمرکز همایش های میلاد ایجاد شده است .

نخستین بار در سال 84 یکی از روزنامه ها در مطلب طنزی از خبر کج شدن برج میلاد خبر داد و مدتی بعد هم اعلام شد این خبر دروغ 13 بوده است .

شهردارتهران اما امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که موضوع کج شدن برج میلاد مطرح نبوده است و عملیات ایمن سازی این گود پرخطر انجام شده است و این گود از وضعیت بحرانی خارج شده است .

هفته گذشته نیز جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران   از ایمن سازی این گود خبر داده و گفته بود" قرار بود در این زمین مجموعه‌هایی احداث شود که خدمات آنها مکمل فعالیت‌های برج میلاد باشد که متاسفانه در سال‌های اخیر متوقف شد و سرمایه‌گذار هم انصراف‌ داد اما آن نقطه، مکانی استراتژیک برای جذب گردشگر است و باید همه امکانات لازم در آن نقطه، وجود داشته باشد.امیدواریم مدیریت شهری به این موضوع اهتمام لازم را داشته باشد و به‌سرعت ورود کرده و زمینه حضور سرمایه‌گذار در این مکان فراهم شود اما چون این تاخیر در طول چند سال اخیر اتفاق افتاده بود این نگرانی وجود داشت که گود ایجاد شده دچار رانش شود و برای سالن همایش‌های برج میلاد مشکل ایجاد کند.

او ادامه داده بود :‌ ایمن‌سازی گود انجام شد و اکنون 111 شمع با عمق حدود 30 متر در این مکان اجرا شده است و روی آن می‌تواند بنایی با کاربری‌های که گفته شد اجرا شود. پیش‌بینی ما این است که طی سال جاری این پروژه تکمیل و کامل شود و سایر قسمت‌ها نیلینگ تقویت شود.نگرانی ما این است که مجموعه‌ای با این ارزش و قابلیت‌های بالا به‌صورت خرابه باقی بماند درحالی که باید هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذار را برای احداث فازهای بعدی این پروژه دعوت به همکاری کنند.

مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی هم  درخصوص آخرین وضعیت ایمنی برج میلاد هم دراین خصوص می گوید : ایمن‌سازی این گود از سال گذشته آغاز شد و اکنون گود برج میلاد از حالت بحرانی و وضعیت ناایمن خارج شده و در نتیجه پروژه ایمن سازی در حال اتمام است.

وی درخصوص تصمیم گیری برای احداث بنا در محل گود ایمن سازی شده توضیح می دهد : پروژه ایمن‌سازی مشکلی برای پروژه بعدی که در این مکان احداث خواهد شد ایجاد نمی کند و به عنوان یک دیوار حائل به پروژه‌ بعدی الحاق می‌شود که در آنجا تعریف شده است. عباسی اضافه کرد: هنوز برای فاز دوم تصمیم گیری نشده و در مورد اینکه آنجا چه کاربری داشته باشد، بحث‌های مختلفی مطرح است ولی اینکه این پروژه در حال ایمن‌سازی است و از آن حالت بحرانی خارج شده تا حد زیادی نگرانی های ما را برطرف کرد این پروژه هنوز ادامه دارد و به اتمام نرسیده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به سناریوهای مطرح شده برای ایمن سازی گود موسوم به گود برج میلاد می گوید: سه سناریو برای ایمن سازی گود مطرح شد ایمن‌سازی از نوعی که هزینه و ماندگاری کمتری داشته باشد، روش دوم هزینه‌ی بیشتری داشت ولیکن با ماندگاری میان‌مدت، ولی در پروژه‌ی بعدی کارآیی نداشت و روش سوم که هزینه‌ی بالاتر اجرا که در پروژه‌ بعدی هم به عنوان یک سرمایه پروژه لحاظ شود، عملا آن دیواری که قرار بود در پروژه‌ی بعدی اجرا شود، در این پروژه به‌عنوان سازه‌ نگهبان اجرا شد که امیدواریم در پروژه‌ بعدی الحاق شود.

‌ هادی حق‌بین مدیرعامل سازمان عمران مناطق شهرداری تهران هم  درخصوص طرح جدید در مجاورت برج میلاد هم درخصوص گود ایمن سازی شده می گوید :‌به هیچ عنوان پر کردن گود برج میلاد به صرفه نبود همچنین نمی‌توان این پروژه را به همین شکل رها کنیم چرا که در گذشته طرحی در مجاورت برج میلاد تهیه و تصویب شده بود که در ادامه این طرح به سرانجام نرسید و هم اکنون در کمیسیون ماده 5 طرح جدیدی در دستور کار قرار دارد و در طرح جدید حتما باید به بحث سرمایه‌گذار نیز توجه شود چرا که حتما پروژه مجاورت برج میلاد جزو پروژه‌های مشارکتی خواهد بود.

عبدالمطهر محمدخانی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران هم  در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته است:"خطر کج شدن برج میلاد برطرف شدعملیات ایمن‌سازی و ساخت سازه جدید در محل گودِ ۴۰متری برج میلاد که از سال ۹۲ بلااستفاده رها شده بود، از سال گذشته آغاز شد و حالا با پیشرفت ۷۰درصدی می‌توان گفت، خطر ریزش گود و کج‌شدن برج میلاد بعد از ۱۰ سال برطرف شده است."

اما در این 10 سال هرگز خطر کج شدن برج مطرح نبود موضوعی که شهردار تهران هم به آن اشاره کرده و به رسانه گفته است : گود خطر ساز ۴۰ متری برج میلاد بر روی سازه‌های اطراف این برج مانند ساختمان مرکز همایش‌ها اثرگذار بوده‌است و بر روی سازه اصلی برج میلاد هیچ اثری ندارد از سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایمن سازی گود در نظر گرفته شده و اکنون با انجام تمهیدات لازم حدود ۷۰ درصد کار ایمن سازی به سرانجام رسیده‌است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید