این سلاح اوکراینی قاتل پهپاد روسی شد+فیلم

کدخبر: ۵۷۱۶۶۴
پهپاد TB-۲ روس ها توسط موشک دوشپرتاب که نیروهای اوکراینی از روی پشت بام شلیک کردند، سرنگون شد.
این سلاح اوکراینی  قاتل پهپاد روسی شد+فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سلاح دوش‌پرتاب سلاحی سبک است که پرتابه‌ای را به سوی هدفی شلیک می‌کند و اندازه آن به صورتی است که انسان می‌تواند آن را بر شانه خود حمل و شلیک کند. کاربرد اصلی این نوع سلاح‌ها در جنگ‌های ضدتانک است هرچند علیه تأسیسات و بناها هم تأثیرگذارند و برخی موشک‌های ضدهوایی کوتاه‌برد نیز به صورت دوش‌پرتاب شلیک می‌شوند.

در زمان جنگ جهانی دوم بود که اهمیت قدرت هوایی و مشکلاتی که ممکن است توسط آنها برای قوای پیاده به وجود آید بیش از پیش خود را عیان کرد. از همان به این سو بود که بحث مقابله با تهدیدات هوایی دشمن برای نیروهای زمینی و خصوصا رسته پیاده تبدیل به مسئله ای حیاتی شد.

در سالهای بعد و با معرفی بالگردها این مسئله از حساسیت دوچندانی نیز بر خوردار شد. در این میان توپهای ضد هوایی خیلی برای مقابله با تهدیدات هوایی هوشمند و چابک نبودند و عمده موشکهای ضد هوایی از هدایت راداری بهره برده و بسیار بزرگ و درعین حال ثابت بودند و توانایی پوشش واحدهای متحرک را نداشتند. متخصصان دفاعی در نقاط مختلف جهان به دنبال راه چاره ای برای این معضل رفتند. راهی که توسط این کارشناسان پیشنهاد شد استفاده از موشکهای سطح به هوای هدایت راداری که بر روی کشنده سوار شده اند و استفاده از موشکهای سطح به هوای دوش پرتاب بود که با استفاده از یک جستجوگر حرارتی که در سر جنگی موشک قرار دارد، بود که بر روی هدف قفل کرده و به تعقیب آن می پردازد.

در اواخر دهه ۶۰ میلادی بود که روسها همزمان با آمریکایی ها موشک دوش پرتاب حرارتی خود یعنی سام ۷ را معرفی کرده و آمریکایی ها نیز به دنبال آن موشک "رد آی" را معرفی کردند. در سالهای پس از آن به این سمت این گونه از موشکها توسط کشورهای زیادی تولید می شوند و در حجم زیادی نیز صادر می گردند و امروزه تقریبا در هر ارتشی در جهان می توان انواعی از این سلاح را یافت.

از طرفی طول بال‌های پهپاد TB-۲ نزدیک به ۶.۵ متر و درازای آن ۱۲ متر است. نگهداری پهپاد بیرقدار بسیار آسان و مخفی‌کردن آن راحت است، زیرا برخلاف جت‌های جنگی، نیاز به باند پرواز ندارد. با حداکثر سرعت ۲۲۲ کیلومتر در ساعت، تقریبا سرعت کمی دارد، اما ۲۴ ساعت قادر است در هوا بماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید