ماجرای دستگیری یک فرد در دفتر زاکانی/ موضوع فساد در شهرداری اتفاق تازه‌ای نیست

کدخبر: ۵۷۲۲۷۶
موضوع فساد در شهرداری اتفاق تازه‌ای نیست و ریشه بدبینی تاریخی شهروندان به بلدیه قدمتی تاریخی دارد . بهاره آروین، عضو پیشین شورای شهر تهران معتقد بود فساد در مجموعه شهرداری تهران تا رگ و پی آن ریشه دوانده است.
ماجرای دستگیری یک فرد در دفتر زاکانی/ موضوع فساد در شهرداری اتفاق تازه‌ای نیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، یک سال گذشت از روزی که شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ به عنوان قهرمان ضد فساد در رسانه‌های شهرداری مطرح شد. تصویر چهره پرخون او که بر زمین افتاده و گفته می‌شد در راه مبارزه با ساخت و ساز غیر قانونی در این ناحیه زحمی شده در رسانه‌ها می‌چرخید. مدیران شهری از شهردار تا برخی از اعضای شورای شهر نیز هر کدام جداگانه به عیادت این قهرمان تازه مبارزه با فساد در شهرداری تهران می‌رفتند . اما روایت نهادهای قضایی از این درگیری متفاوت بود و موضوع خود زنی برای فرار از مسئولیت مطرح شد.

شهردار تهران اعلام کرد این موضوع را پیگیری و به رسانه‌ها سرانجام آن را گزارش می‌کند اماهنوز داستان درگیری خونین پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در خیابان میرزایی، نبش کوچه گلپاش در محله نعمت‌آباد از سوی شهرداری شفاف سازی نشده است .

موضوع مبارزه با فساد در شهرداری طی دو سال اخیر بارها از سوی مدیران شهری مطرح شده، اواخر پاییز سال گذشته داوود گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران در صحن شورای شهر حضور یافت و اقداماتی که در حوزه شفاف سازی و مبارزه بافساد در این مدت انجام شده را تشریح کرد. او از کشف هفت شبه شبکه فساد در شهرداری تهران خبر داد و گفت: این شبکه‌ها در قهوه‌خانه‌ها دور هم جمع می‌شدند که پرونده‌های آنها در هیات تخلفات رو به اتمام است.

به گفته گودرزی ۷۵۰ فقره پرونده تخلفات فردی عوامل شهرداری شناسایی و کشف شد و پرونده‌های آنها در هیات تخلفات روبه اتمام است.

مبارزه با فساد در شهرداری زاکانی؟/ «هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم، اگر هست بیایند به ما گزارش دهند»

موضوع فساد در شهرداری اتفاق تازه‌ای نیست و ریشه بدبینی تاریخی شهروندان به بلدیه قدمتی تاریخی دارد . بهاره آروین، عضو پیشین شورای شهر تهران معتقد بود فساد در مجموعه شهرداری تهران تا رگ و پی آن ریشه دوانده است.

پرونده‌های بزرگ فساد در همه ادوار مدیریت شهری مطرح بوده و اختصاص به جریان خاص ندارد . حسن بیادی عضو شورای دوم و سوم شهر تهران معتقد است در شهرداری با حجم بالای تبادلات مالی بروز چنین موضوعاتی دور از انتظار نیست .

در این دوره نیز گاه و بیگاه خبرهایی از دستگیری مدیران متخلف منتشر می‌شود . شهریور سال گذشته نیز خبرهایی مبنی بر دستگیری یکی از مدیران شهری در بخش حقوقی شهرداری تهران به جرم رشوه و پُست‌فروشی از سوی دادسرای ناحیه ۳۷ در فضای مجازی منتشر شد.

آن زمان شهردار تهران در توضیح درباره بازداشت یکی از مدیران حقوقی شهرداری تهران به رسانه گفته بود: این اتفاقی که بیان شد در رسانه‌ها در حقیقت کار مجموعه داخل شهرداری است؛ یعنی یک کار صیانتی از داخل خود مجموعه شهرداری صورت گرفت و تا ابعاد آن روشن نشود، قابل توضیح بیشتر نیست. ما یک اتفاقات بزرگی را رقم می‌زنیم، بنا نداریم سروصدا کنیم و بگوییم. مواجهه با فساد را وظیفه خود می‌دانیم. در گذشته هم این کار را کردم. امروز شیوه مواجهه با فساد برای خودم این است که بتوانم استیفای حقوق مردم به‌صورت عملی داشته باشم، این شرایطی که درباره یکی از مدیران شهری اتفاق افتاده، در مسیر رسیدگی است و در صورت روشن‌شدن ابعاد آن به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود؛ اما ابعادش قابل‌مقایسه نیست با کارهایی که ما داریم می‌کنیم.

اسفند ماه سال گذشته نیز برخی از کانال‌های خبری از دستگیری برخی مدیران شهرداری به علت فساد مالی و ارتشاء خبرداده بودند . علیرضا زاکانی همان زمان درخصوص شایعات دستگیری برخی چهره‌ها در دفتر شهردار گفته بود : کسی را در دفتر شهردار نگرفته اند .او درخصوص اخبار منتشر شده درخصوص دستگیری برخی مدیران در شهرداری منطقه ۱۲ هم توضیح داد:‌ما سازمانی هستیم مانند همه سازمان‌های دیگر اگر هم مشکلی داشته باشیم خودمان دنبال می‌کنیم و دیگرانی هم که این مسائل را دنبال می کنند از ما صیانت می‌کنند .

شبکه فساد وجود ندارد!

اما هفته گذشته مهدی عباسی در تذکری در صحن شورای شهر اعلام کرد که قرار بود پیش از عید موضوعاتی از اتفاقات شهرداری مطرح کنم، دو شب پیش متوجه شدم که یکی از اعضای دفتر شهردار تهران به دلیل اتهامات مالی بازداشت شده است.

عباسی با بیان اینکه عناصری در سال گذشته نیز در دفتر شهردار تهران بازداشت شدند، گفت: سوالاتی مطرح است که چه کسانی، این افراد را وارد شهرداری کرده و به آنها مسئولیت داده‌اند و این افراد با چه کسانی روابط مالی دارند؟

علیرضا زاکانی اما در دومین نشست خبری خود ادعای وجود شبکه‌های فساد و تخلف در شهرداری تهران را رد کرده بود. او گفته بود شبکه فساد وجود نداشته، بلکه تخلف چند نفر بوده که خودمان در مجموعه شهرداری آن را کشف کردیم، با آن برخورد کردیم و برای برخورد دستگاه نظارتی موضوع را به این دستگاه ارسال کردیم.

به گفته او، بی‌تردید ما نسبت به تخلفات حساس هستیم و کوچک‌ترین خطا را نمی‌پذیریم، بر همین اساس صیانت از خود و اطرافیان را به همه پرسنل توصیه می‌کنیم و خوشبختانه همین روال نیز بحمدالله وجود دارد. نافی خطا نیستیم ولی به شدت نسبت به آن حساس هستیم و با خطا برخورد می‌کنیم.

مبارزه با فساد در شهرداری زاکانی؟/ «هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم، اگر هست بیایند به ما گزارش دهند»

شهردار تهران به رسانه‌ها توضیح داد:‌ ما سه نوع فساد داریم که در نوع اول مال شهرداری را برده و خورده‌اند که ما تلاش می‌کنیم امکاناتی را که از شهرداری برده شده است، برگردانیم مثل همین ۲۰ هزار میلیارد تومان که برخی‌ها به ما توصیه می‌کردند که امکان ندارد آنها را برگردانیم یا همچون پرونده برند یک شرکت ما که ۶۰۰ میلیارد تومان ارزش داشت اما سه میلیارد تومان گرفته بودند و پرونده به‌گونه‌ای بود که معاون مالی ما شخصا دنبال بازپس‌گیری این مورد بود و در یک مورد دیگر حق شهرداری که باید پس گرفته شود دقیقا نصف بودجه امسال است.

پس از سخنان زاکانی در نشست خبری و اعلام پرونده ای که به سرانجام رسیدن آن می تواند به اندازه نیمی از بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری را به خزانه باز گرداند برخی از فعالان حوزه مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند . پرونده ای که از سوی خود شهردار را مطرح شده بود .

با این وجود سخنگوی شهرداری تهران در توییتی اعلام کرد که جریان رسانه ای اصلاح طلب در حال وارونه جلوه دادن حقیقت هستند . موضوعی که از سوی شهرداری به عنوان کشف نیروهای نظارتی داخلی مطرح شده بود .

سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به انتشار توئیت‌ها و مطالب منتشره در صفحات اصلی روزنامه‌های اصلاح‌طلب که در آن به وارونه‌نمایی مبارزه با فساد در شهرداری تهران پرداخته‌اند، در صفحه «ایده جدید: هر فسادی که توسط شهرداری کشف و با همکاری دستگاه‌های نظارتی به مردم گزارش می‌شود را به خود شهردار و دوره جدید نسبت بدهیم. کمی خلاقانه‌تر است اما حقیقت را با چند تیتر و توییت نمی‌شود، تغییر داد.پاسخ ما: مسیر مبارزه با فساد و گزارش به مردم بدون وقفه و تعارف ادامه دارد.»+

واکنشی که به نظر می‌رسد تضاد و تقابلی با درخواست رسانه‌ها از مدیریت شهری ندارد . شفافیت و گزارش بدهی بدون وقفه به مردم .

توضیحات یک عضو شورای شهر

به تازگی هم رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری در صفحه شخصی خود از به‌روزرسانی ۱۲۸ آیتم سامانه شفافیت شهرداری تهران در یک سال گذشته خبر داد و نوشت:با توجه به اهتمام مدیریت شهری بر شفافیت، در فاز اول ۱۲۸ آیتم در سامانه شفافیت شهرداری تهران به‌روز یا برای اولین بار بارگذاری شد.در این مدت ۲۱ آیتم جدید ایجاد و ۱۰۷ آیتم در طول یک سال گذشته به‌روز رسانی شده است.تمام تلاش شهرداری تهران شفافیت کامل فرآیندهاست که شبانه روز برای تحقق آن در تلاشیم.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اما معتقد است در مدت نشانه ای برای اقدامات تازه در حوزه مبارزه با فساد ندیده است . او درخصوص این که شهرهایی مانند کرمان در حوزه سوت زنی در شهرداری به نتیجه رسیده اند اما شهرداری تهران هنوز گزارشی در خصوص مصوبه شورای شهر در این حوزه ارائه نکرده است به خبرآنلاین می گوید :‌یک بار پیش از این در این خصوص مصاحبه کردم و هزینه‌اش هم دادم که گفتم ما هیچ تغییری و نشانه‌ای از این که مبارزه با فساد در شهرداری جدی‌تر شده باشد نسبت به دوران گذشته دست کم من به عنوان عضو شورای شهر ندیدم اگر هست بیایند به ما گزارش بدهند الان برخی از شهرهای کشور مثل کرمان و مشهد در این زمینه از مجموعه مدیریت شهری( نمی گویم فقط شهرداری ، شورا و شهرداری) جلوتر هستند .مجلس هم به تازگی جایزه به کسانی کشف فساد کنند تصویب کرده و مبلغ ریالی هم گذاشت برای کسانی که فساد را معرفی و منجر شود به برگشت بین المال شود .

مبارزه با فساد در شهرداری زاکانی؟/ «هیچ نشانه‌ای نمی‌بینم، اگر هست بیایند به ما گزارش دهند»

وی ادامه می‌دهد: قرار بود مصوبه سوت زنی که در شورای شهر قبلی به تصویب رسیده تغییراتی داشته باشد ،چند جلسه گذاشته شد از ادامه آن و جمع بندی برای ارائه در صحن اطلاعی ندارم این مصوبه قدیم هم مشخص نیست اجرایی می شود یا خیر دست کم گزارشی ارائه کنند تا ما امیدوار و دلگرم شویم .

این عضو شورای شهر معتقد است مبارزه با فساد باید ریشه ای باشد و یکی از مهم ترین وظیفه های شورای شهر نظارت و از مهم ترین وظیفه در نظارت جلوگیری از فساد و سو استفاده و رانت است .این تکلیف قانونی ما است ، اتفاقا در سالروز فرمان ۸ ماده ای مقام رهبری در خصوص مبارزه با فساد هستیم .

امانی اضافه می‌کند: متاسفانه در شورا ابزار کافی برای نظارت را در اختیار نداریم البته نبودن ابزار نظارت وظیفه ما را در حوزه نظارت کم نمی‌کنند ، امیدواریم حساسیتی که ایجاد شده در بدنه شورای شهر ایجاد شده با همراهی همه اعضا را به دنبال داشته باشد ، اگر دوستی روی موضوعی حساسیت داشت ما هم دنبال کنیم و مانع آن نشویم .

او در خصوص این که شورای شهر تهران نسبت به مجلس کم‌تر درگیر فضاهای سیاسی است اما در صحن اعلام می شود که باید به عنوان یک جریان انقلابی شهردار منتخب را حمایت کرد آیا این ادبیات در حوزه شهری که باید منافع شهر و شهروندان در اولویت باشد خطر آفرین نیست می‌گوید: من معتقدم نباید برای هیچ مقام اجرایی در کشور هاله ای از تقدس بر دور آن ایجاد کنیم هر فردی که مسئولیت اجرایی در کشور پیدا می کند باید در معرض نقد و انتقاد قرار بگیرد البته به حق و دلسوزانه هیچ مسئول اجرایی از شهردار ناحیه شهر کوچک تا بزرگ ترین شان که شهردار تهران باشد نباید مقام حقوقی اش ازنقد محفوظ باشد . همیشه جمع ثروت و قدرت فساد زا است مدیران اجرایی باید مانند آینه همه عملکردشان شفاف باشد اگر ابهام وجود داشت سوال شود تذکر و انتقاد مطرح شود به نظر من این انقلابی ترین رفتار است .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید