افشای برنامه جریان خالص ساز

خیز علی لاریجانی برای انتخابات 1404؟/ تندروها در حالت آماده باش!

کدخبر: ۵۷۲۵۶۵
به نظر می رسد ریاست 12 ساله لاریجانی بر پارلمان آنقدر برای تندروها سنگین تمام شد که این روزها با نگرانی تحرکات انتخاباتی او را رصد کنند و حتی به سمت برخی اقدامات تخریبی علیه رئیس مجلس سابق بروند. اما آیا لاریجانی تصمیمی برای کاندیداتوری دارد؟
خیز علی لاریجانی برای انتخابات 1404؟/ تندروها در حالت آماده باش!

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از جماران، با عبور از نیمه بهار 1402 گمانه زنی ها و اما و اگرها بر سر انتخابات مجلس 1402 درحال اوج گرفتن است. در روزی که وزارت کشور رئیس ستاد انتخابات را منصوب کرد، در سوی دیگر دنیای سیاست علی لاریجانی دست به قلم شد و با نوشتن بیانه ای بسیار کوتاه اما معنادار به گمانه زنی ها و ادعاها بر سر حضورش در این انتخابات به ظاهر مُهر پایان زد.

لاریجانی تکلیف خود و انتخابات 1402 را روشن کرد؟

« نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است، نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته است.»

این سه جمله در بیانیه روز گذشته علی لاریجانی، اگر نگوییم صددرصد اما تا حد زیادی تکلیف حضور یکی از شاخص ترین چهره ها در انتخابات پیش رو را روشن کرد.

 لاریجانی که در رزومه سیاسی خود با 12 سال تکیه بر صندلی ریاست پارلمان رکوددار است، طی هفته های اخیر در فهرست گمانه زنی ها برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم قرار داشت.

او اما با این بیانیه تصمیم خود برای انتخابت مجلس آینده را روشن کرد تا زودهنگام از لیست کاندیداهای احتمالی خارج شود.

اما لاریجانی این پیام را به چه کسانی ارسال کرد؟ حضور لاریجانی چه کسانی را نگران خواهد کرد و با استقبال چه گروه هایی روبرو می شود؟

هزینه 12 سال حضور در پارلمان

12 سال حضور لاریجانی در پارلمان برای بسیاری گران تمام شده بود، چه آن روزها که محمود احمدی نژاد در پاستور بود و چه بعدها که حضور تندروها در پارلمان محسوس تر و پرتعدادتر شد. او نه در مقابل احمدی نژاد حاضر به عقب نشینی شد نه برای فرونشاندن هیاهوی پایداری ها به لابی ها و زدوبندهای پشت پرده روی آورد.

همین رویکرد لاریجانی بود که بسیاری را مغضوب کرد و زمینه چینی ها برای کنار زدن او از سیاست زده شد، چه وقتی که در قم به سمتش مُهر پرتاب شد چه زمانی که تیغ نظارت استصوابی  بر گلوی او نیز نشست و با وجود رزومه سیاسی پر و پیمان و حضور در جایگاه مشاوره رهبری معظم انقلاب، صلاحیت حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نیافت.

لاریجانی اما آنقدر خاک سیاست را خورده بود و آنقدر زیروبم سیاست را دیده بود که کنش ورزی سیاسی را کنار نگذارد و به سمت گوشه نشینی و عزلت نشینی نرود. او در یک سال و اندی که از آن انتخابات می گذرد، در مقاطع و به مناسبت های مختلف اعلام موضع کرده و خود را در فضای سیاسی زنده نگه داشته است.

شاید همین رویکرد هم، تندروها را نگران و در حالت آماده باش نگه داشته که مبادا آقای فیلسوف در بزنگاهی انتخابات مجلس 1402، باردیگر پا به میدان بگذارد، خاصه اینکه اینبار شورای نگهبان هم بعد از گلایه رهبری از ردصلاحیت لاریجانی، بعید است هزینه سیاسی ردصلاحیت او برای دومین بار را به جان بخرد.

افشای برنامه جریان خالص ساز

اما لاریجانی در بیانیه روز گذشته خود به نکته ای مهم اشاره کرده است. او که در کنار برخی چهره های شاخص دیگر چون ناطق نوری، حسن روحانی و ...منتقد حاکمیت یکدست است و بر ضرورت تلاش ها برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تاکید  دارد، ادعاهای اخیر درباره کاندیداتوری اش را تلاش «جریان خالص ساز» دانسته که می کوشد از وزنه و جایگاه او برای گرم کردن تنور انتخابات و رقابتی کردن فضا بهره بگیرد.

از همین رو نیز کنایه آمیز به این تلاش ها اشاره کرده و نوشته است، «بدین وسیله از جریان خالص سازی رفع نگرانی می شود و بعید است به این روش های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره ای دیگر نیاز است.»

کنایه لاریجانی البته با واکنش سریع رسانه اصولگرا که منتشر کننده این خبر بود روبرو شد. تسنیم در پاسخی که به فاصله ای کوتاه از بیانیه لاریجانی، منتشر شد، نوشته است، «آقای علی لاریجانی  انتشار این خبر را به اصطلاح خود به جریان خالص سازی منتسب کرده و گفته که می خواهد رفع نگرانی کند!  آقای لاریجانی با سرعت جالبی به انتشار این اطلاعیه ورود کرده، اما علیرغم این سرعت عمل، نشان داده که دقت‌نظر‌ لازم را در جریان‌شناسی واقعی از فضای سیاسی و بخصوص رسانه‌ای کشور ندارد. رئیس سابق مجلس پیشتر هم نشان داده بود که اگرچه در تاکتیک قوی است، امّا به لحاظ نگاه راهبردی نیازمند تقویت است! برای فردی مانند آقای لاریجانی که چند دهه در سیاست کشور بوده چیز عجیبی نیست که از اکنون برای انتخابات برنامه ریزی کند!»

این ادعای تسنیم درحالی مطرح می شود که پیش از انتشار بیانیه لاریجانی، برخی از نزدیکان او ادعاهای تسنیم را رد کرده بودند. آنچنان که حقیقت پور نماینده دور نهم مجلس در مورد ورود علی لاریجانی به رقابت انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، گفته بود؛«چنین موضوعی صحت ندارد. ما که از نزدیکان آقای لاریجانی هستیم و از چنین موضوعی بی اطلاع هستیم. آقای لاریجانی هنوز هیچ اراده‌ای برای ورود به انتخابات مجلس ندارد.‌‌»

عزت الله یوسفیان ملا دیگر چهره نزدیک به رئیس مجلس سابق هم گفته بود، «خبر دارم که علی لاریجانی قصد حضور در انتخابات را ندارد و او در فکر این مسائل نیست اما خبر ندارم که لیستی مورد حمایت او در حال تهیه است یا خیر.»

لاریجانی 1402 می آید یا 1404؟

اما آیا ادعای لاریجانی نزدیک به واقعیت است یا رسانه اصولگرا؟ رصد تحرکات علی لاریجانی در چند سال اخیر حکایت از آن دارد که لاریجانی پرونده حضور دوباره در پارلمان را بسته است و قرار نیست به 12 سال حضورش در پارلمان سابقه ای دیگر اضافه کند.

او گرچه در انتخابات 1400 در دقیقه 90 وارد گود رقابت شد اما نشان داد که برنامه اش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری لحظه ای و دفعتا نبوده و فصل سیاسی جدیدی را در زندگی اش آغاز کرده است، هرچند با علامت ورود ممنوع شورای نگهبان رو به رو شد.

 از همین روست که برخی تحلیلگران معتقدند که لاریجانی را باید از لیست گمانه های انتخابات مجلس خارج کرد و در لیست کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری 1404 قرار داد؛ موضوعی که حتی برخی نزدیکان به او نیز به آن معترفند و معتقدند که لاریجانی اگر تصمیمی بر کاندیداتوری مجدد داشته باشد بدون شک معطوف به انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود نه مجلس.

شاید همین امر هم تندروها و مخالفان علی آقای لاریجانی را نگران کرده و همزمان با انتخابات مجلس برنامه ریزی برای تخریب او را آغاز کرده اند.

یک سر این نگرانی ها بدون شک به حمایت طیف اعتدالی اصولگرا و بخش هایی از بدنه اصلاح طلبی به بازگشت عملیاتی لاریجانی به دنیای سیاست باز می گردد. خاصه اینکه لاریجانی همچنان در حلقه چهره های مورد اعتماد نظام قرار دارد و حضورش در انتخابات می تواند حمایت برخی بخش های حاکمیتی را هم به دنبال داشته باشد.

باید دید آیا لاریجانی بازهم دقیقه 90 تصمیم انتخاباتی خود را تغییر خواهد داد یا تلاش هایش برای انتخابات 1404 را فدای حضوری دیگر در پارلمان نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید