جمهوری اسلامی:

کاسبان تحریم برای خارج شدن ترامپ از برجام کف زدند؛ در دوره بایدن هم جلوی توافق را گرفتند

کدخبر: ۵۷۲۷۱۸
اقتصادنیوز:همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چند روزی است خبر آن از زبان مسئولین اروپائی و ایرانی شنیده می‌شود، می‌تواند آثار مثبتی برای ایران و منطقه داشته باشد.
 کاسبان تحریم برای خارج شدن ترامپ از برجام کف زدند؛ در دوره بایدن هم جلوی توافق را گرفتند

به گزارش اقتصادنیوز جمهوری اسلامی در این باره نوشت: در شرایط عادی شاید چنین خبری اهمیت چندانی نداشته باشد ولی برای مردم کشور ما که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستند و از نظر معیشتی با تنگناهای شدید مواجهند، این خبر دارای اهمیت زیادی است. اگر مشکلات کشور ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل شود، گشایش‌هائی در زندگی مردم پیش خواهد آمد که بسیار مهم است. مشکلات اقتصادی حل خواهند شد، گرانی مهار خواهد شد و آرامش روحی به جامعه بازخواهد گشت.

از افزایش روزانه گرانی‌ها صحبت کردن و نوشتن به معنای این یا آن دولت را مقصر جلوه دادن نیست. متأسفانه دولت‌ها در شرایطی که سیاست خارجی کشورمان در زمینه روابط بین‌الملل دچار انسداد است، قدرتی برای مهار تورم و حل مشکلات اقتصادی ندارند.
قابل قبول نیست که موضوع پرونده هسته‌ای ده‌ها سال باز بماند و مردم همواره دچار عوارض تحریمی آن باشند. هیچ ایرانی غیرتمندی خواهان تسلیم شدن در برابر اراده آمریکا و غرب در هیچ زمینه‌ای نیست ولی نباید رفتن به سوی حل موضوع هسته‌ای و بستن پرونده آن را به معنای تسلیم شدن در برابر اراده آمریکا و غرب تلقی کرد. ما یک کشور مستقل هستیم و می‌توانیم با تمام کشورهای جهان غیر از رژیم صهیونیستی که نامشروع و اشغالگر و نژادپرست است، تعامل داشته باشیم و در عین حال هرگز زیر بار زور و قلدری آنها نرویم. این، کاری است که چین با آمریکا می‌کند. تردیدی وجود ندارد که چین بیشترین تضاد منافع را با آمریکا دارد و در عین حال این دو کشور در بالاترین سطح مشغول تعامل، مذاکره و تجارت هستند. ما هم می‌توانیم با تمام قدرت‌های جهانی مذاکره، تعامل و تجارت داشته باشیم و در عین حال منافع ملی خودمان را حفظ کنیم و زیر بار زور و خواسته‌های زیاده‌خواهانه هیچ کشوری نرویم. در اینصورت، گشایشی در اقتصاد حاصل خواهد شد که کشور را از شرایط دشوار کنونی خارج و مردم را از تنگناهای معیشتی خلاص خواهد کرد.
 
دست یافتن به این هدف، با توجه به اینکه کشور ما از نیروهای کاردان، باتجربه، متعهد، وفادار به منافع ملی و صاحب افکار انقلابی برخوردار است، کار آسانی است. زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور سابق آمریکا به خواست رژیم صهیونیستی در اردیبهشت 1397 آمریکا را از برجام خارج کرد، در ایران کاسبان تحریم برای او کف زدند و از سرگرفته شدن تحریم‌ها علیه کشورمان را جشن گرفتند. روشن است که اصحاب چنین تفکری نمی‌توانند و نمی‌خواهند برجام احیا شود.
بعد از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها فرصت خوبی برای احیاء برجام و بستن پرونده تحریم‌ها به وجود آمد ولی کاسبان تحریم مانع رسیدن به توافق در این زمینه شدند و تا امروز هم به ایجاد مزاحمت‌ها ادامه دادند و می‌دهند. همه می‌دانند که کشور از ناحیه این عناصر مزاحم که استمرار تحریم‌ها به نفع آنان است، متحمل چه زیان‌های بزرگی شده و مردم دچار چه فلاکتی در زمینه معیشت شده‌اند.
این واقعیت تلخ را حضرات می‌دانند و در عین حال حاضر نیستند کار را به افراد کاردان بسپارند تا با حفاظت کامل از منافع ملی، مسأله هسته‌ای را به سرانجام برسانند و پرونده تحریم‌ها را مختومه و از ادامه اینهمه زیان و خسران به کشور و مردم جلوگیری کنند.
اگر همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این روزها خبر آن به گوش می‌رسد جدی باشد و عناصر مزاحم مانع استمرار آن نشوند، می‌توان امیدوار بود که گشایشی در امور حاصل شود، مشکلات اقتصادی فروکش کنند و مردم از تنگناهای معیشتی نجات یابند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید