ضربه سنگین اوکراین به نیروی هوایی روسیه/ دو جنگنده سقوط کرد

کدخبر: ۵۷۳۷۱۸
منابع رسانه‌ای روسی از ضربه «دردناک» به نیروی هوایی روسیه در یک روز در نزدیکی مرزهای این کشور با اوکراین خبر دادند.
ضربه سنگین اوکراین به نیروی هوایی روسیه/ دو جنگنده سقوط کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که کی‌یف و حامیان غربی‌اش می‌توانند روند شکست روسیه در جنگ اوکراین را در اوایل سال جاری «جبران ناپذیر» کنند و از آلمان به‌ عنوان «دوست واقعی» کشورش در سفر به برلین تشکر کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی در سفر خود به برلین حمایت نظامی زیادی را به دست آورده است. دولت آلمان روز شنبه 2.7 میلیارد یورو (معادل 3 میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد که بزرگ‌ترین بسته این کشور از زمان تهاجم روسیه در فوریه سال گذشته است.

ادعای جدید زلنسکی علیه ایران/بیش از هزارتا موشک به روسیه فروختند

او در جریان کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت: «اکنون زمان آن است که پایان جنگ را در سال جاری اعلام کنیم و می‌توانیم شکست متجاوز را در سال جاری جبران ناپذیر کنیم».

در همین حال، شولز بر تعهد آلمان برای ادامه حمایت از اوکراین تا زمانی که لازم باشد، تأکید کرد، و البته پرسش‌ها در مورد تنش‌های قبلی در روابط دوجانبه  و  امیدهای کی‌یف برای پیوستن به ناتو را بی‌پاسخ گذاشت. آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست، در آغاز جنگ -به دلیل آن‌چه که برخی واکنش مردد خواندند- با انتقاد مواجه شد، اما اکنون به یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان کمک‌های مالی و نظامی اوکراین تبدیل شده است.

اسناد محرمانه پنتاگون/ پرده برداری از نقشه های زلنسکی در خاک روسیه

 

انتار می‌رود اوکراین در هفته‌های آینده عملیات ضدحمله بزرگی را برای بازپس‌گیری بخش‌هایی از خاک خود در شرق و جنوب را از نیروهای روسیه آغاز کند. رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس خبری مشترک خود با صدراعظم آلمان در برلین تاکید کرد کی‌یف در حال آماده‌سازی ضدحمله برای آزادسازی مناطق تحت تسلط توسط روسیه است، نه حمله به خاک این کشور.

زلنسکی در اولین سفر خود به آلمان از زمان آغاز تهاجم روسیه، گفت که کی‌یف آماده است تا در مورد ابتکارات صلح خارجی کشورهای دیگر گفتگو کند، اما این پیشنهادها باید هم‌سو موضع اوکراین و طرح صلح این کشور باشد. او با پوشیدن شلوار رزمی خاکی و یک ژاکت مشکی گفت: «جنگ در خاک کشور ما در حال وقوع است و بنابراین هرگونه طرح صلح بر اساس پیشنهادات اوکراین خواهد بود».

کی‌یف ایده هرگونه امتیاز ارضی به روسیه را رد کرده و گفته که می‌خواهد وجب‌به‌وجب زمین خود را پس بگیرد. روسیه در سال 2014 شبه‌جزیره کریمه را به کشور خود الحاق کرد و از سال گذشته مدعی شده است که چهار منطقه اوکراینی دیگر را که مسکو آنها را سرزمین روسیه می‌نامد، ضمیمه کرده است. شولز در این رابطه  گفت: «اوکراین برای صلح آماده است. اما به درستی و با حمایت ما می‌خواهد که صلح به معنای توقف جنگ و داشتن نوعی صلح دیکته شده از سوی روسیه نباشد».

زلنسکی روز شنبه هم با جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا و پاپ فرانسیس دیدار کرد. او به دنبال کسب حمایت بیش‌تر از حامیان مالی و نظامی اوکراین است، واین در حالی است که این کشورها با بحران رو‌به‌رشد هزینه زندگی در داخل دست و پنجه نرم می‌کنند.

زلنسکی این ریسک را هم پذیرفت که اگر ضدحمله خیلی موفقیت‌آمیز نباشد، حمایت کم‌تری کسب خواهد کرد، هر چند او باور دارد که بعید است این دیدگاه کلی باشد». او بدون به نام کشورهایی که ممکن است در حمایت از اوکراین تزلزل کنند، افزود: «بعضی از کشورها هستند که به این موضوع فکر می کنند، اما من فکر نمی‌کنم این دیدگاه در اکثریت باشد و آن‌ها در طول این مدت در حمایت از اوکراین بسیار قوی عمل کرده‌اند».

در همین شرایط، در میدان جنگ، منابع رسانه‌ای روسی از ضربه «دردناک» به نیروی هوایی روسیه در یک روز در نزدیکی مرزهای این کشور با اوکراین خبر دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های روسی دو جنگنده و دو بالگرد نظامی روسیه روز گذشته در نزدیکی مرز اوکراین سرنگون شده و همه کادر آنها کشته شدند. این دو جنگنده از نوع«سوخو 34» و «سوخو35» و دو بالگرد از نوع«می-8» در یک زمان و در کمینی در منطقه مرزی«بریاسنک» روسیه سرنگون شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید