چرخش خطرناک نامزدها در آستانه مرحله دوم انتخابات ترکیه/ دیدار غیرمنتظره اردوغان و اوگان

کدخبر: ۵۷۵۰۷۴
سینان اوگان، کاندید ریاست جمهوری از اتحاد راست افراطی موسوم به «آتا» که بیش از 5 درصد آرا را در دور اول رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 14 می از آن خود کرده بود، روز جمعه با اردوغان در دفتر ریاست جمهوری واقع در دولما باغچه استانبول نشستی دو جانبه و در عین حال غیر منتظره داشت.
چرخش خطرناک نامزدها در آستانه مرحله دوم انتخابات ترکیه/ دیدار غیرمنتظره اردوغان و اوگان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ترافیک سیاسی، جمعه داغی را برای ترکیه رقم زد چرا که هم رجب طیب اردوغان و هم رقیبش کمال قلیچدار اوغلو پیش از برگزاری دور دوم کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری؛ رخدادی که مشخص خواهد کرد که حیات سیاسی اردوغان رو به پایان است یا نه، از ائتلاف راست افراطی این کشور حمایت کردند.

سینان اوگان، کاندید ریاست جمهوری از اتحاد راست افراطی موسوم به «آتا» که بیش از 5 درصد آرا را در دور اول رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 14 می از آن خود کرده بود، روز جمعه با اردوغان در دفتر ریاست جمهوری واقع در دولما باغچه استانبول نشستی دو جانبه و در عین حال غیر منتظره داشت، تصاویر منتشر شده توسط دفتر ریاست جمهوری نشان می دهد که اردوغان و سیگنان به طور رسمی در حال دست دادن هستند.

به نوشته المانیتور این دیدار که در برنامه روزانه رئیس جمهوری اعلام نشده، تنها چند ساعت بعد از آن انجام شد که اردوغان انگار در گفتگو با بکی اندرسون از سی ان ان احتمال مذاکرات احتمالی با اوگان را رد کرد. اردوغان به سی ان ان گفت که در برابر خواسته های اوگان عقب نمی نشیند و تسلیم نخواهد شد.رئیس جمهوری ترکیه به این خبرگزاری گفت که دوست ندارم در این چارچوب مذاکره کنم.

در همین حال، منتقدان دولت، محل برگزاری نشست میان اردوغان و اوگان را به چالش کشیدند و گفتند که از دفتر ریاست جمهوری برای اهداف انتخاباتی سوء استفاده می شود.

 این دیدار غافلگیر کننده کم تر از یک ساعت بعد از دیدار کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اصلی اپوزسیون و امید اوزداغ،معمار اتحاد آتا در آنکارا انجام شد.قلیچدار اوغلو مذاکراتش با این چهره منتقد را ثمربخش خواند. اوزداغ هم به نوبه خود تاکید کرد که سوالاتی داشت که پاسخشان را دریافت کرده و ارزیابی هایش را در روزهای آینده با مردم در میان خواهد گذاشت.

اتحاد اوگان از پنج حزب تشکیل شده از جمله حزب ظفر تحت رهبری اوزداغ. اوزداغ در آستانه انتخابات 14 می به واسطه پیام های مهاجرستیزش در کانون توجه ها قرار گرفت. حالا اوگان که بعد از پایان دور نخست کارزار در کانون توجه های داخلی و بین المللی قرار دارد، پنج خواسته را مطرح کرده که به گفته خودش باید پیش از حمایت از هرکدام از نامزدها محقق شوند، یکی از خواسته هایش بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است.

اوگان پیش از دیدار با اردوغان با اردوگاه مخالف گفت و گو کرد و روز پنجشنبه با حزب گلچک به رهبری احمد داوود اوغلو در آنکارا دیدار داشت. گلچک که بخشی از بلوک شش حزب اصلی به رهبری مخالفان است، این نشست را مثبت توصیف کرد.

اوایل هفته جاری اوزداغ گفت که آنها تصمیم شان را در باب تایید یکی از این دو نامزد به اشتراک می گذارند.

حمایت ائتلاف راست افراطی پس از آن که اردوغان دور نخست کارزار را با اختلافی نزدیک به 5 درصد بیشتر به پایان رساند برای قلیچدار اوغلو حیاتی شده است.ظهور غیر منتظره راست افراطی، اوغلو را ناچار کرده تا فرمان را به سمت راست هدایت کند و از پیام های وحدت بخشی که در طول مبارزات انتخاباتی اش بدان ها متوسل می شد، فاصله بگیرد.

رهبر اصل اپوزسیون در این هفته با لحنی شیطنت آمیز استدلال کرد که حدود 10 میلیون پناهنده در ترکیه زندگی می کنند و به محض این که او انتخاب شود همه اخراج خواهند شد. او همچنین در باب مقابله با تروریسم مانور داد. براساس نتایج رسمی انتخابات که روز جمعه توسط هیات عالی انتخابات ترکیه منتشر شد، اردوغان 49.52 درصد آرا را به خود اختصاص داد در حالی که قلیچدار اوغلو و اوگان به ترتیب 44.88 و 5.17  درصد ارا را از آن خود کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید