حمله شبانه روسیه به اوکراین/ کی‌یف منفجر شد/ چند نفر کشته و زخمی شدند؟

کدخبر: ۵۷۶۶۱۸
مجموعه ای از انفجارها در پایتخت اوکراین گزارش شده است که بر اثر آن کشته شدن حداقل یک نفر تائید شد.
حمله شبانه روسیه به اوکراین/ کی‌یف منفجر شد/ چند نفر کشته و زخمی شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مجموعه‌ای از انفجارها در پایتخت اوکراین طی ساعات مختلف بامداد یکشنبه گزارش شده است.

«ویتالی کلیچکو»، شهردار کیف با اعلام اینکه انفجارها در ساعات اولیه روز یکشنبه پایتخت اوکراین را لرزاند، افزود که اطلاعات درباره این انفجارها به تدریج اعلام می‌شود و سامانه‌های دفاعی در حال سرنگونی اهداف هوایی هستند. براساس گزارش شهردار کیف، حمات همچنان به پایتخت اوکراین ادامه دارد. شهردار کیف در عین حال افزود که بیش از ۲۰ پهپاد روسی مهاجم به کیف تاکنون سرنگون شده‌اند، اما موج جدیدی از حملات پهپادی در راه است.

همچنین برخی مقامات پایتخت اوکراین گفته‌اند که در حمله بامدادی روسیه به کیف حداقل یک نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند.

همزمان با شدت گرفتن حملات به کیف، اوکراین می‌گوید نیروهای روسی حملات خود را به شهر باخموت در شرق کاهش داده‌اند تا توانایی‌های خود را تقویت کنند.

«هانا مالیار»، معاون وزیر دفاع اوکراین روز شنبه در بیانیه‌ای در تلگرام گفت که هیچ «نبرد فعالی» در شهر یا اطراف باخموت وجود ندارد. وی گفت: «کاهش فعالیت تهاجمی نیروهای روسیه به باخموت به این دلیل است که نیروها در حال جایگزینی و تجدید قوا هستند.»

از سوی دیگر، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که روسیه در حال طراحی اقدامات تحریک آمیز در مقیاس بزرگ در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا است تا حملات نیروهای اوکراین را با تأخیر مواجه کند. در بیانیه وزارت دفاع اوکراین ادعا شده است که نیروهایی که جنوب شرق کشور را اشغال کرده‌اند با توطئه ریزی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تلاش دارند تا با نشت عمدی مواد رادیواکتیو و گزارش نشت این مواد، خواستار تحقیقات بین المللی شوند. در این بیانیه آمده است که هرگونه تحقیقی از این دست، جنگ را متوقف می‌کند و به روس‌ها مهلت می‌دهد تا دوباره سازماندهی شوند.

وزارت دفاع مدرکی برای حمایت از این ادعاها ارائه نکرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل که مسئول تحقیق در این نیروگاه است، به این خبر واکنشی نداشته است. همزمان کاخ سفید اعلام کرد که اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد و هیچ نشانه‌ای از افشای مواد رادیواکتیو ندیده است.

این در حالی است که روز گذشته وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای در خصوص روند ادامه عملیات نظامی در اوکراین اعلام کرد که ۲ انبار مهمات نیروهای مسلح اوکراین در مناطق شهرک‌های نوومیخایلوکا دونتسک و ستپوو زاپروژیا منهدم شده است. وزارت دفاع روسیه در این خصوص می‌افزاید: «اوکراین حدود ۲۶۰ نظامی خود را طی شبانه روز گذشته در محور دونتسک از دست داد. در محورهای کوپیانسکی و کراسنولومانسکی بالغ بر ۱۰۰ نظامی اوکراینی کشته شدند. در محورهای دونتسک جنوبی و زاپروژیا هم حدود ۱۲۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.»

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه در اوکراین، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تا کنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید